PROTEST mot nedläggningen av Allt om MC´s En dag på strippen

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Du kvalar inte in på en tid, du sätter vilken tid du vill. Men vill ändå du inte köra bracket så finns det andra klasser. Som supergasbike och prostreetbike, eller om du vill köra med stödhjul, supercomp (dock kanske inte på denna tävling) och funnybike.
 
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Du kvalar inte in på en tid, du sätter vilken tid du vill. Men vill ändå du inte köra bracket så finns det andra klasser. Som supergasbike och prostreetbike, eller om du vill köra med stödhjul, supercomp (dock kanske inte på denna tävling) och funnybike.

Ja men i de klasserna blir man ju som bortblåst med en standardhoj.
Tyckte det var roligt då Bilsport anordnade en dag på strippen. Då kunde vilken svensson som helst komma med sin hoj, gasa så mycket det gick och alla hade samma förutsättningar. Förutom effekt och hoj förstås. De "tävlingarna" verkar inte vara lätta att hitta.
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Tyckte det var roligt då Bilsport anordnade en dag på strippen. Då kunde vilken svensson som helst komma med sin hoj, gasa så mycket det gick
Hallå Mange,

Jag är en av dom ansvariga för hojklasserna i den nya sammanslagningen av Toyo Tires Dragracing Series och SDC och är mycket intresserad av den här typen av diskussion.

Jag är inte riktigt med på vad du ser som problemet med bracket-racing, speciellt om det just är frågan om att "gasa så mycket det går" som du själv skriver. Vi pratar om en instegsklass för gathojar där är det frågan om att ge så många som möjligt en rimlig chans att slåss om pallplatserna.

en dag på strippen ... alla hade samma förutsättningar. Förutom effekt och hoj förstås
"Pudelns kärna" som Tysken säger, bracketracing jämnar ut den biten samtidigt som det är den enda formen av handikappracing där man kör fullt från start till mål oavsett effekt och hoj. Har du själv tävlat i den formen av dragracing? Om inte så kolla gärna in en text jag skrev för klassen Hot Rod Harley som var en lokal övning i mälardalen, på http://www.hotrodharley.com/hotrodharley.nsf/NAVomracing

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
Jag bara väntar på att man skall börja köra med reaktionstiden inräknad i totaltiden.

då börjar det bli intressant!

Gör man det i bracket?
 

gismo

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Mölndal
Hoj
yamaha vmax 1985
Jag bara väntar på att man skall börja köra med reaktionstiden inräknad i totaltiden.

då börjar det bli intressant!

Gör man det i bracket?
klockan går vell när lampan lyser o om man inte fegat sig så blir det ju den som kommer förs över mållinjen som vinner
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
klockan går vell när lampan lyser o om man inte fegat sig så blir det ju den som kommer förs över mållinjen som vinner


DÅ är bracket intressant!

För o starta tiden när man kör iväg o inte när lampan tänds blir ju "mest" o mäta vad hojjen orkar med.

Enligt mig iaf.

In med reaktionstiden så det blir riktig dragracing:yoparty
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
För o starta tiden när man kör iväg o inte när lampan tänds blir ju "mest" o mäta vad hojjen orkar med.
Enligt mig iaf.
In med reaktionstiden så det blir riktig dragracing
Nja, det gäller att hålla tungan i rätt mun. Visst, oavsett typ av dragracing så är reaktionstiden inte inräknad i det som står på tidkortet på raden "ET" eller "elapsed time", alltså den tid det tar för hojen att lämna startlinjen till att gå över mållinjen.

Men i praktiken är det precis som du vill ha, reaktionstiden är helt självklart inräknad i det som avgör själva racet eftersom det är först till mål som vinner rundan.

Kom ihåg att du får lämna startlinjen när gröna lampan har tänts men att klockan för ET inte går igång förrän hojen faktiskt rör sig från linjen. Reaktionstiden är tiden från att gröna lampan tänts till att hojen lämnar iväg och se'n är det ju först över mållinjen som vinner.

Precis som du vill ha det - den som vinner ett dragrace är alltså den som har minst tid när man lägger ihop reaktionstid och ET vilket gör att du kan vinna ett race med en långsammare ET än kollegan om du är en kobra på granen. Typ, jag har en RT på 1 sekund och en ET på 10 sekunder vilket ger 11 sekunder till mål från det att gröna lampan tänts. Du har en RT på 0.5 sekunder och en ET på 10.4 sekunder vilket ger 10.9 sekunder från gröna lampan vilket ger dig en målgång på 0.1 sekunder före mig och vinst fast du körde en långsammare repa från start till mål.

I bracket är förarinsatsen mycket avgörande, det måste hela tiden till redigt vassa reaktionstider och riktigt jämna körningar för att kunna vinna. Vitsen med bracket racing är ju att du inte kan "ta igen" en dålig RT. Fipplar man med en långsammare dial-in än vad hojen presterar för att kunna gasa ikapp vid en dålig RT så kommer man att köra fortare än sin egen dial-in och då åker man ur elimineringen.

Det bästa är att ni tar hojarna till en dragstrip och kör ett par rundor så ni får koll på hur det fungerar i verkligheten, ni kommer inte att bli besvikna.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200


Det bästa är att ni tar hojarna till en dragstrip och kör ett par rundor så ni får koll på hur det fungerar i verkligheten, ni kommer inte att bli besvikna.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Sådant skulle jag tänka mig o testa...


Men givetvis blir det o åka nere i Malmö några onsdagskvällar, samt Uråsa på 402m, så man får känslan av adrenalinet iaf:)

Men det är ju mer "provkörningar"
Det går väl inga "kvälls tävlingar?
Ska kolla lite på srif.
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Sådant skulle jag tänka mig o testa...


Men givetvis blir det o åka nere i Malmö några onsdagskvällar, samt Uråsa på 402m, så man får känslan av adrenalinet iaf:)

Men det är ju mer "provkörningar"
Det går väl inga "kvälls tävlingar?
Nej, onsdagskörningarna på MECA Raceway är inga egentliga tävlingar men det blir vad man gör det till. Tidtagningen, tidkorten & förfarandet på själva strippen en onsdagskväll är exakt detsamma som på en organiserad stortävling. Är ni ett par åkare som vill köra en stege en onsdagkväll så är det inga problem, man väljer ju själv vem man vill köra mot och själva stegen är okomplicerad och den biten sköter man lätt med papper och penna.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.

Jag är inte riktigt med på vad du ser som problemet med bracket-racing, speciellt om det just är frågan om att "gasa så mycket det går" som du själv skriver. Har du själv tävlat i den formen av dragracing? Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Nej, jag hade visst inte 100% koll på reglerna. Det är ju rättvist att man får ett "handikapp" så att alla kan köra mot alla. Tycker visserligen inte det är rätt ändå. Har man snabbare hoj och så har man. Men det här med dial-in. Det är det som stör mig lite. Då kan man köra ganska jämnt och hamna runt tian under de första körningarna. Sätter min dial-in på 10.0 s. Sen får jag till en kanonrepa och hamnar under tian. Då får jag sätta mig på läktaren och sura och inte köra mera. Det är väl det som är problemet. Men det kanske funkar att köra så här också...
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Du kvalar på reaktionstiden, bäst möter sämst. Sen är ju tricket att sätta en dial-in som är lite under vad du kan köra. Det som är bra med bracket är att det blir jämna race och alla kan vinna, det jag inte gillar är att man inte pressas att trimma mer och att köra fortare och fortare, därför kör jag super twin top gas. Körningen är ju bara halva nöjet för mej, vad ska man annars göra hela vintern?
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top