Pros and cons med Mazda MX5 Miata


Fan vilka sköna killar. Jag kollade efter fortsättningen men hittade inte Part 2?

Kanske inte så listigt med ett luftfilter under huven med all varm luft. Konstigt att ingen reagerade på det?

Finns en fortsättning som heter "Preparing the Mazda for battle" där dom kör bana och uppdaterar chassit lite. Helskönt när han åker med en instruktör med 3p-bälte halvt nerkasat på överarmen. Dom lyckades så vitt jag såg missa nya stötdämpare vilket är konstigt.

Det fanns och finns antagligen fortfarande en mycket aktiv MX-5 cup som om jag inte minns fel är en cup i Roadsport 3. Där finns både kunskap och otrevligt bra varvtider.

Jag pratade med en fd Miata förare för nåt år sen och enligt honom så finns det dom som handlat växellådor och chassiprylar för 200.000kr till sina Miator för att hitta ett par delar av en sekund. Jag hade när jag körde 240hk i min bil och det var fan på håret att man tog en snabb Miata på varvtid. Då var det säkert en bättre chaffis, bättre utväxling på lådan, lättare bil och bättre chassigeometri från början på Mazdan men det var trots allt inom ett reglemente som innebär 7kg/hk (vilket är en sanning med modifikation för på nåt sätt får dom alltid ut lite mer).
 
...att "stance"-a en bil som enda egentliga skäl till att den finns, är dess fina vägegenskaper...darwin awards?
Jävla trend det där att förstöra bilar, så det enda de duger till är att putsa på.

Helst skall fälgkanten (den sticker ju ut, utanför däcket s.a.s) ligga dikt an mot skärmkanten, det är riktigt frääääsigt, och man åker med mongo-camber för att få dit så breda grejer det bara går. :3freak

Men så är jag gammal också. :fakta

Nej, miatan handlar om r-mackor och bandagar. Men tyvärr ser man dem mest med äldre farbröder med keps och sådana käcka förarhandskar, tio under på 70-vägar.

Jag är nog för gammal för att förstå vad du menar med "stance"-a en bil som enda egentliga skäl till att den finns, är dess fina vägegenskaper...darwin awards?
Jävla trend det där att förstöra bilar, så det enda de duger till är att putsa på.
så du får gärna förklara det?

MX-5 är ett modernt plagiat på dom lätta glada och billiga brittiska sportbilarna som alltid har varit lättare än motorstarka. Med den skillnaden att det i det här fallet var driftsäkra. Den sista bilen som fanns innan Miatan med det konceptet borde ha varit MGB.

Sen är Miatan ytterst påkostad på det som betyder nåt, Mazda kunde ha tagit genvägar med McPherson framvagn och en betydligt kostnadseffektivare bakaxel, det var väldigt modiga beslut som togs på Mazda med ett helt oprövat koncept.

Man skall inte heller glömma hur sportcab-marknaden såg ut 1990. Det var dyrt och exklusivt eller gammalt mög. Miatan var och är en milestone som öppnat dörren för många senare sportbilar och erbjudit många fattiga svängglada möjligheten att ha kul.

Sen om du bara ser gubbjävlar med vita handskar så tittar du nog på fel ställe. Tror det är den enskilt vanligaste bilen som snurrar på tävlingar i landet. Kolla en resultatlista från Rodasport C.

EDIT:Inte mindre än 26 av 29 i Roadsport C verkar vara Miator och 22-23st är relativt aktiva ser det ut som.

image.jpg
 
Last edited:
Jag är nog för gammal för att förstå vad du menar med "stance"-a en bil som enda egentliga skäl till att den finns, är dess fina vägegenskaper...darwin awards?
Jävla trend det där att förstöra bilar, så det enda de duger till är att putsa på.
så du får gärna förklara det?

Förstår inte riktigt vad du frågar efter, men det här är en Miata som någon våldfört sig på, och dödat den.

Untitled-11.jpg

:död
 
Förstår inte riktigt vad du frågar efter, men det här är en Miata som någon våldfört sig på, och dödat den.

View attachment 409678

:död

Håller jag med om. Kan inte heller säga att jag sett många bilar som är så pass misshandlade. Tycker att det på sin höjd är en sportsänkning och en kromad rullbåge på dom jag ser i trafik.

Men jag menar det jag skriver, förstår verkligen inte riktigt vad du menade?
 
Håller jag med om. Kan inte heller säga att jag sett många bilar som är så pass misshandlade. Tycker att det på sin höjd är en sportsänkning och en kromad rullbåge på dom jag ser i trafik.

Men jag menar det jag skriver, förstår verkligen inte riktigt vad du menade?

Jag svarade lite lösryckt på ett förslag ovan i tråden ang stance och miata... :)
 
Allt beror väl lite på vad man skall ha den till.
Skall du köra bana så kränger du på bättre fjädring, redig bur, R-däck och trollar fram mera än 115 hästar.

Vill du köra runt och faktiskt se lite fräck ut så ser du till att få ett fräckt stuk på den. Jag tycker sänkt och lite bredare däck och några kjolar gör mycket.

Och vill du bara ha en glidar-hårfrisörbil som signalerar att du attraheras av det manliga könet så är det original som gäller (inte för att det är nått fel att gilla män :krama )

1995.mazda.mx5miata.6893-E.jpg

Generation II är lite mera förlåtande på de punkterna då 140 hästars motorn kom och den är faktiskt redigt rolig att köra.
 
Finns det dessutom inte någon strypt tysk version av Miatan?
 
Jag är nog för gammal för att förstå vad du menar med "stance"-a en bil som enda egentliga skäl till att den finns, är dess fina vägegenskaper...darwin awards?
Jävla trend det där att förstöra bilar, så det enda de duger till är att putsa på.
så du får gärna förklara det?

Det är när du 'stylar' bilen där stil går före körbarhet.
För att få såna här vackra(??) kreationer

e8bab9b74778c642d3ddb82c2805df67.jpg
f73ee928c5f57060cdb34c67341c5917.jpg


Om du klickar på den här länken, så ser du en civic som är så låg att ljuddämparen nästan tar i marken.
Med den tjäcka sloganen "Low is a lifestyle".
(bilderna var för stora för att klistra in direkt)
 
Det där är ju en Bōsōzokubil

Jo, men kolla hjulen, den är stanced också.

Här är ett par som är stanced men inte Bōsōzoku

Stance-Nation-Japan-78-1200x800 (900 x 600).jpg
Stance-Nation-Japan-58-1200x800.jpg


Jag är nästan lite förvånad att inte fler kombinerat stilarna, för både stancing(?) och Bōsōzoku är galna stilar som i bästa fall inte gör något för körbarheten, men i många fall försämrar den. Där modifikationerna handlar om utseende och galenskap.
Om vi bara tittar på de som är antingen stanced ELLER Bōsōzoku så tycker jag generellt att Bōsōzoku får högre poäng i kreativitet och galenskap.
Men varför inte gå all in och göra de galnaste rullande bilarna man kan, om man ändå har de böjelserna? (och tid, pengar, etc)
 
Jo, men kolla hjulen, den är stanced också.

Här är ett par som är stanced men inte Bōsōzoku

View attachment 409696
View attachment 409695


Jag är nästan lite förvånad att inte fler kombinerat stilarna, för både stancing(?) och Bōsōzoku är galna stilar som i bästa fall inte gör något för körbarheten, men i många fall försämrar den. Där modifikationerna handlar om utseende och galenskap.
Om vi bara tittar på de som är antingen stanced ELLER Bōsōzoku så tycker jag generellt att Bōsōzoku får högre poäng i kreativitet och galenskap.
Men varför inte gå all in och göra de galnaste rullande bilarna man kan, om man ändå har de böjelserna? (och tid, pengar, etc)

Vad är det där för nybörjarcamber?
https://www.youtube.com/watch?v=LgIrDyUEBjY
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top