Pros and cons med fordonhandels.se

dubbelve

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2012
Ort
Inlandet
Hoj
-09, Yamaha xj6
Jag tänkte höra ifall det är nån här på sporthoj som har handlat från fordonshandel.se och hur har det isåfall gått?
Dom har ute en ny cbr 1000, årsmodel 11 för 92000 vilket är riktigt jävla bra. Hur kan dom ligga så lågt? Jag vet att det är sidoimport men hur påverkar det mig som konsument?
Vad sker med fabriksgarantin?
Pros and cons!

Tackar!
 
Pro:
Priset

Con:
Garantier

Fabriksgarantin gäller oavsett men den förlängda garantin till 5 år som svenska ÅF erbjuder finns inte. Sen blir det meckigare med garantiåtaganden då svensk importör inte är skyldiga att sköta garantiåtaganden på mc de inte sålt utan eg skall man vända sig till ursprungslandet. Mopparna de säljer är ju restlager från div europeiska länder så det kan bli lite jobbigt.


Servar man själv så tjöp direckt!
 
Köpte en rsv4 factory -10, betalade vid leverans.
Peter som är frontfigur är väldigt bra att ha att göra med.

Jag stod och valde på en beg -10 eller en från fordonsimport. Visst kan bli lite klyddigt med garanti .. men det finns ju ingen garanti på en begagnad -10a heller så gör det inget. och annars får man prova autoconsepts försäkring som följer med.

Jag är inte så nervös faktiskt.
 
Fabriksgarantin kan bli svår då den ofta börjar ticka på då hojen sälj ifrån en annan butik/land till Sverige. Mindre i inbyte andrahandsvärde får man också räkna med.
 
Fabriksgarantin kan bli svår då den ofta börjar ticka på då hojen sälj ifrån en annan butik/land till Sverige. Mindre i inbyte andrahandsvärde får man också räkna med.

Fast just argumentet att den ska vara värd mindre vid ett inbyte känns som ett dåligt argument. Speciellt när handlarna redan från början arbjuder 30-40% under marknadsvärde på en hoj..

Om det skiljer mycket mellan priset på en svensksåld hoj och en från fordonshandel skulle jag absolut handla.
Dock verkar de inte skilja alltför mycket när man kikar på årets modell om man ringer runt till handlare och prutar lite.
Jag ringde runt på en SMC-R förra året, billigaste handlaren här i Sverige skulle ha 72k och Fordonshandel/Biketrade låg runt 73k..
 
Ev. uppdateringar, serviceåtgärder ( ta exemplet med felaktiga skruv till bromsskivor ) kommer inte alltid till kännedom för ägaren. Den ansvarige distributören i landet hojen kommer ifrån lär inte lägga många minuter på att leta upp en ägare i nåt annat land....:tummenupp
 
Ev. uppdateringar, serviceåtgärder ( ta exemplet med felaktiga skruv till bromsskivor ) kommer inte alltid till kännedom för ägaren. Den ansvarige distributören i landet hojen kommer ifrån lär inte lägga många minuter på att leta upp en ägare i nåt annat land....:tummenupp

Man får vara lite mera aktiv själv istället
 
Ev. uppdateringar, serviceåtgärder ( ta exemplet med felaktiga skruv till bromsskivor ) kommer inte alltid till kännedom för ägaren. Den ansvarige distributören i landet hojen kommer ifrån lär inte lägga många minuter på att leta upp en ägare i nåt annat land....:tummenupp

Hm hur blir det då om olyckan är framme och felet var den felaktiga skruven. Hur ställer sig försäkringsbolaget till det. Betalar de gladeligen ut pengar mm eller kan det bli problem?
 
Hm hur blir det då om olyckan är framme och felet var den felaktiga skruven. Hur ställer sig försäkringsbolaget till det. Betalar de gladeligen ut pengar mm eller kan det bli problem?

Om du inte spänner hjulet efter hjulbyte gäller försäkringen då?
 
...
Jag ringde runt på en SMC-R förra året, billigaste handlaren här i Sverige skulle ha 72k och Fordonshandel/Biketrade låg runt 73k..

Varför skulle en auktoriserad handlare erbjuda en SMC-R för 7900 under listpris när den svenska tilldelningen var slutsåld och inte ens fanns att köpa, undrar jag?

Jag försökte köpa en begagnad 690 för 70, men inte ens det gick-)
 
Last edited:
Varför skulle en auktoriserad handlare erbjuda en SMC-R för 7900 under listpris när den svenska tilldelningen var slutsåld och inte ens fanns att köpa, undrar jag?

Jag försökte köpa en begagnad 690 för 70, men inte ens det gick-)
ja d undrar jag med :va
 
Fått fel reggnr till min hoj.. väntar på nya plåtar, hoppas det löser sig så vet inte vems hoj jag har försäkrat i flera månader..:yoparty
 
Varför skulle en auktoriserad handlare erbjuda en SMC-R för 7900 under listpris när den svenska tilldelningen var slutsåld och inte ens fanns att köpa, undrar jag?

Jag försökte köpa en begagnad 690 för 70, men inte ens det gick-)
Det är en fråga du bör ställe handlaren och inte mig.

Jag var dock inte ute och letade hoj när alla redan var slutsålda utan i februari, när det fanns massor med hojar kvar.

Större delen av handlarna var beredda att justera priset nedåt. De flesta 4000-5000 utan större problem.

Sen om du väljer att tro på det eller ej är väl upp till dig..
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top