proppen går hela tiden

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
japp, då var det dags för eliten i Göteborg att råda ytterligare en gång i elträsket.

köket är helt nyrenoverat och spisen är en liten inbyggbar variant som är satt mitt emot spisen. m a o så kan jag inte sätta ugnens sladd till spisens uttag, utan den har fått gå på det övriga elsystemet. problemet kommer till när jag kör ugnen (typ 2000W) och vattenkokaren (2300W) samtidigt, då blåser jag proppen ganska med en gång(typ 3 min). allt annat fungerar bra.

vad kan jag göra åt detta? de alternativen jag ser är:
- dra ny kabel så jag kan uppgradera proppen till 16A
-göra en fuling och sätta in 16A propp
-leta upp automatsäkring i proppformat
-sätta in ett nytt skåp med automatsäkringar

det är en bostadsrätt, kan jag få föreningen till att pröjsa?

Bara vattenkokaren drar ju 10A vilket säkringen är på. Är ugnen 1- eller 3-fas?

Det riktiga är ju att byta kabel och säkring till 2,5mm2 resp. 16A.
Att ful byta bara säkringen funkar säkert, men risken finns ju att kabeln blir för varm och i värsta fall spänningsförande eller att det börjar brinna.

En annan sak man kan göra om ugnen är 1-fas är att se till att ugnen och uttaget till vattenkokaren inte ligger på samma fas. Men det är ju inte säkert att man löser problemet utan får samma problem med andra elprylar istället.

En annan sak man kan göra om ugnen är 1-fas är att se till att ugnen och uttaget till vattenkokaren inte ligger på samma fas. Men det är ju inte säkert att man löser problemet utan får samma problem med andra elprylar istället.

japp, den är på 1-fas. tyvärr så är alla eluttag, apparater och belysning på samma propp i köket, allt förutom hällen. jag måste alltså få ut mer kräm ur uttaget på något sätt...

kan man kolla kablarna och se om de är dimensionerade för 16/20A där bara proppen är begränsningen?

är det 1,5 eller 2,5 kvadrats som gäller då?

230V X 10A = 2300W.
Du kan inte ha båda på samma säkring.

fast en propp klarar alltid mer, alternativt apparaterna drar inte så mycket som de är specade som.
jag kan ju ha på micro, kyl, vattenkokare, dator och belysning på samtidigt och de går på samma propp utan problem..

Last edited:
tanken har slagit mig, men tror du jag hade startat tråden då?:huvet

Mjae, själv går ja igenom ett gäng proppar i månaden eftersom micron o diskmaskinen inte vill lira samtidigt, irriterande när man glömmer bort men thats life...

Själv blåser jag hela proppskåpet varje gång stället stänger :mad:

Ditt "kökproblem" kräver att en elektriker drar fram en separat gruppledning till ugnen. Med separata säkringar. utrustningen har en märkeffekt som kräver en 16 amp säkring ensam. Att ansluta ugnen till ett 10 amp uttag gör nog att redan ugnen själv överbelastar uttaget.

10 amp max 2300 W, 16 amp max 3680 W.

Dina kablar är sannolikt bara 1,5 mm2, så de är anpassade till 10 amp säkring. 20 amp säkring är inte tillåtet att ha ihop med vanliga väggutag och lamputtag. Förövrigt är kanske huvudsäkringarna endast 16 amp.

Last edited:
Ditt "kökproblem" kräver att en elektriker drar fram en separat gruppledning till ugnen. Med separata säkringar. utrustningen har en märkeffekt som kräver en 16 amp säkring ensam. Att ansluta ugnen till ett 10 amp uttag gör nog att redan ugnen själv överbelastar uttaget.

10 amp max 2300 W, 16 amp max 3680 W.

ugnen är på max 10A, men drar inte i närheten utav detta, jag har kollat.

för övrigt tror jag du har rätt. måste nog dra nya kablar..

Effekten som ugnen förbrukar beror på om du använder under /över värme och grill element. Märkeffekten och spänningen står på märkskylten.

det finns 13a säkringar som man kan köra på 1,5 kabel.. fast tror att de bara finns på automat säkringar.

CB tobbe har rätt! om du ändå tar dit en elektriker så kan du ju passa på att dra fram en till kabel till kaffekokaren samtidigt så blir det kanon.

10a 1,5mm2
16a 2,5mm2
20a 4 mm2

OBS! Sätter du i en för stor säkring föreligger brandrisk då kabeln kan brinna av istället för säkringen. Och sådant gillar inte försäkringsbolagen.
Jag har sett många elbränder och det är inte värt att fuska till det... bara ett tips.
Elektrikern.

det finns 13a säkringar som man kan köra på 1,5 kabel.. fast tror att de bara finns på automat säkringar.

13A finns även av den "gamla" Diazed-typen. Passar direkt i 10A passdelar, även fast det finns 13A passdelar. Inom "normala" ledningslängder finns inga risker att byta till såna på en 1,5-kabel.

Fast det löser inte det här problemet, mer än att säkringen håller några minuter längre :rolleyes: men kan vara bra att veta.

Bästa lösningen är som sagt att dra ny kabel till ugnen.
Alternativet är att säkra kabeln 13A och sätta in en effektvakt som kopplar bort vattenkokarens uttag när belastningen blir för hög. Fast förmodligen blir kostnaden för det högre än att ge ugnen en ny matning.

antar att du inte vill flytta ugnen då den antagligen är inbyggd, men kan du inte flytta vattenkokaren till ett annat uttag som ligger på en annan säkring?

Jippo skrev:
Det är en bostadsrätt, kan jag få föreningen att pröjsa då??

Skulle inte tro det. El och vattenledningar som går lägenheten, och hör till lägenheten är innehavarens ansvar.
Om jag inte minns helt fel, så slutar föreningens ekonomiska ansvar för dina elledningar innan proppskåpet.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back