Propellerkryss i avgassystemet?

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag har sett det på en del dragracingbilar och även hört att om man svetsar fast ett kryss med böjda vingar(som en propeller) så dämpar det ljudet.
Igår så blev jag totalsågad av min chef som sa "Äh, det är bara en skröna fatta´ru väl!".
Nu undrar jag, fungerar det?
Hur många "propellrar" ska man ha? Vart i avgassystemet ska dom sitta? Hur många blad ska dom ha?
Hur fungerar det? Är det nån här som har provat?

Öh, aldrig har talas om sådana "propellrar".
Kan iofs tänka mig att dessa funkar då turboaggregat fungerar som ljuddämpare eftersom turbinhjulet slår sönder ljudet.

Inte en snurrande propeller alltså utan en propeller som sitter fast i avgassytemet.

Man behöver inte göra en "propeller", det räcker med ett kors. Man sätter vanligtvis detta precis i avgasutblåset, d.v.s. precis i slutet på avgasröret, så man kan se det om man tittar in i avgasröret. Ideen med den är att få bort lite av det vassa ljudet, och få det lite mer dovt.

Detta var ganska vanligt på gamla jänkare, då man körde glasspacks på dom. Det blev ett rätt snärtigt ljud, men korset fick tydligen bort det vassa ljudet.

Jag vet inte om det fungerar, men då det knappast är något större jobb att sätta dit ett, kan man ju testa.... Glöm inte att avlägga rapport i så fall.

/Tobbe

Propellern kan vara så enkel som en ståltråd av något grövre modell som sitter som ett kors. Inte jätteeffektiv men dock fungerande, finns fulmonterat på en del ljuddämpare på "slutmuffen", det ska visst "slå sönder" ljudet på något vis.

håller på med ett ersättningsrör för sista ljuddämparen på bilen.
Ska testa före och efter.
Jag lägger upp det här sen.

När jag byggde eget avgas till min XR 600 så satte jag dit ett antal "kryss" i röret, ljudet blev ganska bra och lagom högt för att vara ett "rak igen" system på en storstånka så någon påverkan på ljudet har det.

Krysset sitter där för att ta bort en sk ståendevågeffekt,
dvs störa avgasströmmen när den lämnar röret.
Titta på en bils slutrör, om den är rak så är det oftast
perforerat på insidan av samma anledning. Är röret böjt
behövs det inte.

sEiKo skrev:
Jag har sett det på en del dragracingbilar och även hört att om man svetsar fast ett kryss med böjda vingar(som en propeller) så dämpar det ljudet.
Igår så blev jag totalsågad av min chef som sa "Äh, det är bara en skröna fatta´ru väl!".
Nu undrar jag, fungerar det?
Hur många "propellrar" ska man ha? Vart i avgassystemet ska dom sitta? Hur många blad ska dom ha?
Hur fungerar det? Är det nån här som har provat?

Supertrapp annars kanske?

Braxen skrev:
Så det är bara för Seiko att böja ner röret mot marken som på en diesel :tummenupp
Det har jag inte planerat, men jag har bett min far att göra kryss med 75mm diameter, så sätter jag ett gäng såna med nån cm avstånd i ett rör som jag krympt så det passar precis. då sätter jag dom omlott liksom så att ett kryssvingar överlappar ett annats mellanrum.
Och så kröker jag till vingarna lite så borde det bli bra.

Det där är ett gammalt knep inom bilsporten, där decibel mätning ingår i tävlingsbesiktningen, en del körde med lösa insatser, som på något konstigt vis trillar bort under tävlingens gång (som regel strax innan första start) eller om man bara behöver komma ner lite i ljudnivå ett enkelt kryss av två spikar.

Jag gjorde egna "propellrar" av tunnplåt, med jättegrov stigning, dvs dom bestod av ett plåtkryss (1mm plåt) som var böjda (själva plåtkrysset var bara 2cm långt)

Det gör att man får rotation på avgaserna på nå't vis vilket jämnar ut pulserna ännu mera än ett vanligt kryss, jag testade först med ett rakt kryss, och sedan böjde vi kanterna och en viss skillnad på mätaren blev det, nu hade vi IOFS inte mätaren på stativ, och en massa andra saker kan ha inverkat, men det blev IAF godkändt

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa