Projektorduk, lätt att bygga en bra?

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
"Duktyget är mattvitt med PVC-belagd polyester för slät yta. Dukens gainvärde är 0,85-0,9."

Går det få tag i PVC-belagd polyester? Eller vad ska man bygga av för att få det bra?

Pr0bz skrev:
"Duktyget är mattvitt med PVC-belagd polyester för slät yta. Dukens gainvärde är 0,85-0,9."

Går det få tag i PVC-belagd polyester? Eller vad ska man bygga av för att få det bra?

Ikea rullgardin med lister fråm k-rauta har jag, knappast bäst men billigt.

Rigge skrev:
Ikea rullgardin med lister fråm k-rauta har jag, knappast bäst men billigt.

Den är ju inte så slät, jag tänkte om det fanns något plastliknande material som man kunde använda som är ganska matt.

KristianAE86 skrev:
jag har ett lakan uppspänt - funkar långt över förväntan faktiskt - men det med IKEA rullgardin var en bra ide

lakan är ju inte speciellt vitt, det är ju inte så tätt material :S matt latex, wow de vill jag ha :D

Vill du absolut bygga egen så finns det ju dukmaterial att köpa löst. Svårt att få det bra däremot..

Dukar är ju ganska billigt idag annars så enklas är ju att köpa en färdig :tummenupp

Cervantes skrev:
Vill du absolut bygga egen så finns det ju dukmaterial att köpa löst. Svårt att få det bra däremot..

Dukar är ju ganska billigt idag annars så enklas är ju att köpa en färdig :tummenupp
Om man e en riktig fantast så ser man skillnad,men för den övriga befolkningen duger t,o,m en vitmålad vägg.Jobbade som av-tekniker förut o ligger på ett antal dukar med 1,0 gain om nån behöver.Bygga en ram o spänna den med riktig duk brukar sluta på samma peng som att köpa en färdig iaf.Ikeamodellen funkar utmärkt om man har tillräckligt bra mörkläggning i visningsrummet.Många lägger ner massor av stålingar på bra proja o duk,men glömmer det viktigaste,mörkläggningen.

ktmjacke skrev:
Många lägger ner massor av stålingar på bra proja o duk,men glömmer det viktigaste,mörkläggningen.

Ska iväg till veckan och köpa mörkläggnings tyg.

Till trådskaparen, det finns ju något som heter vaxduk som finns på metervara, kostar kanske 40kr metern.

Pr0bz skrev:

Att köpa en bra duk kostar typ 3000 idag så varför krångla till det. :va

crashtestdummy skrev:
Att köpa en bra duk kostar typ 3000 idag så varför krångla till det. :va

Finns ju dukar för under tusenlappen också och dom är garanterat bättre än en tygbit eller en vit vägg..

Den projektorduk jag har är en gammal duk som såg dagens ljus när man använde den till att titta på dia och super-8.

Kostade 10kr på en loppmarknad.

Jag byggde min egen "ram" av MDF, priset stannade runt 500:- exklusive färgen då som jag använde mig av "no-sanding" istället för svindyr "dukfärg" á 1500:-. No-sanding används inom billackering och jag ser ingen skillnad i yta eller matthet på min och en riktig.

Bifogat

• 32415.jpg
    32415.jpg
    42.1 KB · Visningar: 901
Dee_cati skrev:
Jag byggde min egen "ram" av MDF, priset stannade runt 500:- exklusive färgen då som jag använde mig av "no-sanding" istället för svindyr "dukfärg" á 1500:-. No-sanding används inom billackering och jag ser ingen skillnad i yta eller matthet på min och en riktig.

100 spänn på att blomman framför duken inte var din idé. Jag anar kompromiss med sambon. :hihi

Halogen skrev:
100 spänn på att blomman framför duken inte var din idé. Jag anar kompromiss med sambon. :hihi

Min sambo är florist och sådeledes galen i blommor. Hela lägenheten är fylld till bredden med dessa jävulska grönsaker :mad: Skämt åsido så är det snyggt så länge jag slipper mata dem.
Ehhh, du får ingen hundring av mig iaf :D

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back