Projektledningsutbildning

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag har strax avslutat min utbildning till Event Manager och fastnade rejält för det här med projektledning. Sen hittade jag Project Management I & II på Malmö Högskola och tänkte bara höra om det är en vettig utbildning som faktiskt betyder något i arbetslivet eller är det bara ännu en flumutbildning?

Mitt mål är att få jobb på en stor eventbyrå och många av dem sysslar mycket med just projektledning. Så då är ju frågan, är det värt att gå ytterligare två terminer eller är det bara slöseri med tid?

Det är alltid bra att fylla på sin CV. Alltid. Huruvida utbildningen är vettig eller inte har jag inte en aning om, men den drivs ju trots allt i regi av en högskola. Jag skulle nog gå skiten.

Jag skulle nog försöka få in lite erfarenhet innan jag hade hoppat på ytterliggare en utbildning. Sen är det faktiskt inte alltid bra att bara ha akademiska meriter på sitt CV.

Du har ju redan Event Manager i grund och botten. Känns som slöseri med tid bara för att få in en värdelös utbildning på pappret som du egentligen redan kan.

Nä sök lite jobb och kör på den vägen. Personligen hade jag hellre anställt någon med lite kött på benen än någon akademiker som radar upp utbildning efter utbildning.

Skaffa dig en civilekonomexamen om du är sugen på att bli projektledare så skall du se att det tar fart.

Val

Min erfaenhet av projektledning är learning by doing. Har du en fot inne på en eventbyrå så jobba ffs! Att bara ha läst men aldrig praktiserat projektledning blir ofta fel. Det bästa vore om du kunde få ett jobb och gå mindre kurser vartefter. Du lär dig mer och har mer ut av kurserna eftersom det inte enbart blir teori.

Precis som Ething säger. Projektledning handlar med om learning by doing och personlig karaktär. Har själv haft äran att leda ett par projekt då jag var verksam inom IT och det är egentligen det mest strait-forward man kan göra.

En av mina vapendragare jag arbetade med på IBM på Irland arbetar just nu på ett läkemedelsföretag i Schweiz som projektledare. Plockar ut runt 1.3 mille / år i runda slängar. Och han har inte ens fullständig gymnasieutbildning..

Fair enough. Jag ser ju hur det kan göra mitt CV mer attraktivt men det kanske är bättre att få lite europeisk erfarenhet också. Det som lockar är att det är just bara två terminer och inte innehåller en massa skit om makro- och mikroekonomi och annat jobbigt.

Mitt mål är inte—de närmaste fem åren—att få toppjobb inom projektledning utan snarare inom events och den typen av projekt så då kanske det är bättre att satsa på ett jobb. Det kräver mer fundering tror jag...

Har du en schysst grundutbildning så räcker det, försök adda erfarenhet av event istället. Jag har jobbat på reklambyrå och marknadsavdelning i mer än 10 år nu, och det är iaf så jag och de jag jobbar med resonerar. Ta hellre ett okvalificerat eventjobb och kravla dig upp. Glöm inte att ha kul på vägen bara! =)

Event

Vilken typ av events siktar du på? Jag har jobbat med konserter, festivaler, större bjudningar och i viss mån konferenser. Kortfattat så hade studier inte hjälpt mig i något av dessa fall.

Länka om du hittar något häftigt. Jag jobbar i IT-projekt och ska förr eller senare gå över till rollen som ledare i de större projekten, och inte bara delmomentledare såsom det beger sig ibland.

Vilken typ av events siktar du på? Jag har jobbat med konserter, festivaler, större bjudningar och i viss mån konferenser. Kortfattat så hade studier inte hjälpt mig i något av dessa fall.

Det är den typen av event jag siktar på fast jag vill ha möjligheten att även göra andra typer av projekt också. Den utbildning jag gått nu är en ettårig motsvarande KY-utbildning med inriktning på Event Management och jag tänkte mer komplettera den med lite riktig projektledning. Helst vill jag egentligen jobba och tjäna pengar nu och det låter onekligen som att det kanske vore den bästa vägen att gå och få lite erfarenhet av hur saker och ting funkar i Sverige.

Länka om du hittar något häftigt. Jag jobbar i IT-projekt och ska förr eller senare gå över till rollen som ledare i de större projekten, och inte bara delmomentledare såsom det beger sig ibland.

http://www.edu.mah.se/OL102A/ <-- den var det jag tänkte på i första hand.

Last edited:
Certifiering är en väg att gå om man vill jobba i lite större projekt. PMP är väll den mest gångbara i flertalet branscher. Min är IT och här är det rätt vanligt.

Krävs rätt många timmars erfarenhet av projekt + utbildning innan man kan certifiera sig.
* 4år bachelor utbildning + 3år (4500h) skarp projektledning + 35h projektledningskurs
ELLER
* high school + 5år (7500h) skarp projektledning + 35h projektledningskurs

se mer på nedan om intressant.
http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Management_Professional
http://www.pmi.org/CareerDevelopment/Pages/AboutCredentialsPMP.aspx

Certifiering är en väg att gå om man vill jobba i lite större projekt. PMP är väll den mest gångbara i flertalet branscher. Min är IT och här är det rätt vanligt.

Krävs rätt många timmars erfarenhet av projekt + utbildning innan man kan certifiera sig.
* 4år bachelor utbildning + 3år (4500h) skarp projektledning + 35h projektledningskurs
ELLER
* high school + 5år (7500h) skarp projektledning + 35h projektledningskurs

se mer på nedan om intressant.
http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Management_Professional
http://www.pmi.org/CareerDevelopment/Pages/AboutCredentialsPMP.aspx

Tycker det är för mycket hype kring utbildningar och projektledare öht. Kollar man på vad jobbet går ut på, och har man jobbat inom det inser man ganska fort att man slösat bort både pengar och tid genom att ta en utbildning - Om man nu är lite begåvad och tävlingsinriktad..

Mitt tips är att börja jobba nu. Ta mindre projekt och be om hjälp av dina kollegor under resans gång. Din arbetsgivare kommer garanterat skicka dig på de utbildningar du behöver för att kunna avancera.

Men det går inte sticka under stolen med att utbildning+erfarenhet krävs av de flesta arbetsgivare/uppdragsgivare innan de lägger miljonbelopp i handen på dig...

Festivaler har jag aldrig arbetat med utan mina erfarenheter ovan är taget från kärnkraftsbranchen...

Lycka till!

Tycker det är för mycket hype kring utbildningar och projektledare öht. Kollar man på vad jobbet går ut på, och har man jobbat inom det inser man ganska fort att man slösat bort både pengar och tid genom att ta en utbildning - Om man nu är lite begåvad och tävlingsinriktad..

Utbildningen är inte det jobbiga i sammanhanget. Den är på ca 35h + lite självstudier. Provet är inte heller svårt. Det är den dokumenterade erfarenheten som är det tunga vid en sådan certifiering. Många företag har som grundkrav att man har en PMP certifiering om man ska sälja in ett projekt, då det påvisar ett visst mått av kvalitet och erfarenhet inom området.

Det är viktigare att kunna branschen man ska jobba i - för hur ska man kunna planera och styra en verksamhet, där man saknar kunkap om vad det handlar om? Att leda projekt är mycket att veta vad som ska göras och hur lång tid det tar, samt kostnaden för momenten. Sedan är det "bara" att sätta igång. Dokumentation, kontroll/styrning och avstämning är viktiga bitar under resans gång. Man lär sig efterhand om man är öppen för nya saker och är lite framåt...

/Projektledare inom IT/IS

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...