Projektarbete: Café racer

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Crescent
Nu så är det dags för mig att ha 100 poäng projektarbete.
Och arbetet är att bygga en Café racer. En miljövänlig Café racer dessutom.

Utgångsmaterialet är min gammla Yamaha Tzr som våldtogs till oigenkännlighet förra vintern. Men riktigt nöjd blev jag aldrig med den ( den va ganska ful). Så nu gör jag ett nytt och seriösare försök att få den att se bra ut.

Det som ska göras är att polera ram, sving, styren, fälgkanterna och allt annat som råkar ligga frame när jag har framme slippapprena. Motorn ska etanolkonverteras och trimmas lite måtligt.
Sen vad så ska jag även bygga en bakdel, har hört att man ska gjuta av bakdelen på tanken för att få de rätta linjerna på det hela.
Vilken färg det ska bli på tanken + bakkåpor vet jag inte än men det löser sig nog

Nu över till lite bilder.

1. Så här ligger Yamahan just nu. all skit är inte Yamaha delar utan det ligger även honda delar där.

2. Börjat slipa..

3. Ny kylarplacering?

4. Motorn. Det röda inringad är balansaxeln va?:va

Ursäkta för de suddiga bilderna de är tagna med en telefon hittar inte min sladd till digitalkameran
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    81.6 KB · Visningar: 129
  • 2.jpg
    2.jpg
    93.7 KB · Visningar: 132
  • 3.jpg
    3.jpg
    77 KB · Visningar: 118
  • 4.jpg
    4.jpg
    48.1 KB · Visningar: 200
haha tänkte nu ska ja sätta mig å läsa igenom en fet byggtråd å så var de en sprillans ny byggtråd :)
 
händer det nåt?:tungan
 
Idag fick jag tummen ur röven och gick ut i garaget:)

Jag har slipat på diverse delar hela dan känns som det kommer ta en evighet innan jag är klar.
Och jag har också börjat fundera över hur kåporna ska se ut på den. Har lite svårt att bestämma mig men har i alla fall bestämmt mig för att ha en sådan race framdel som satt/sitter på alla nortons racemaskiner ifrån 50talet eller nått i den stilen i alla fall.

Bilderna är inte mycket att hurra för har inte hittat batteriet till min kamera än:mad:
 

Bifogat

  • ram.JPG
    ram.JPG
    63.2 KB · Visningar: 105
  • styrhuvud.JPG
    styrhuvud.JPG
    71.4 KB · Visningar: 92
  • sving+ram.JPG
    sving+ram.JPG
    61.3 KB · Visningar: 101
Vad menar du? Kankse en ganska korkad fråga men var bara tvungen att ställa den så att det inte blir några missuppfattningar:)

Nej det var ingen korkad fråga jag var nog lite kort bara.Sorry!
2-taktare är miljövidriga pga dom i avgaserna spottar ur sig en massa oförbränt bränsle. Undantaget är direktinsprutade 2-taktare. Det hjälper alltså inte att byta bränsle för att göra den miljövänlig.

Sen är jag tveksam till hur miljövänlig etanolen egentligen är. Men det orkar jag inte vidareutveckla här och nu. Googla lite så finner du säkert kritik mot etanolen. Det krävs mycket energi att framställa den och regnskog höggs ner för att det ska odlas sockerrör osv
 
har du gett upp bygget iom att du säljer tzr:n eller?:va
 
Speciell ram för ett Cafebygge, du har inga skisser på hur bygget ska se ut?

Jo jag vet den är väl inte direkt så där diskret och fin som man hade önskat sig. och skisser har jag, någonstans långt in i huvudet ska försöka sätta dem på pappaer nån dag:)


har du gett upp bygget iom att du säljer tzr:n eller?:va

nä har bara inte orkat ta bort den texten:D
 
Nej det var ingen korkad fråga jag var nog lite kort bara.Sorry!
2-taktare är miljövidriga pga dom i avgaserna spottar ur sig en massa oförbränt bränsle. Undantaget är direktinsprutade 2-taktare. Det hjälper alltså inte att byta bränsle för att göra den miljövänlig.

Sen är jag tveksam till hur miljövänlig etanolen egentligen är. Men det orkar jag inte vidareutveckla här och nu. Googla lite så finner du säkert kritik mot etanolen. Det krävs mycket energi att framställa den och regnskog höggs ner för att det ska odlas sockerrör osv

Stora delar av den "europeiska" etanolen framställs i Sydamerika av sockerrör. När sockerrören skall skördas så bränns sockerrörsfälten! Miljövänligt, knappast.
Sen att bönderna, som sliter som djur sju dar i veckan för att inte svälta,jobbar helt utan socialt skydd, det är ju en annan sak.
 
Nej det var ingen korkad fråga jag var nog lite kort bara.Sorry!
2-taktare är miljövidriga pga dom i avgaserna spottar ur sig en massa oförbränt bränsle. Undantaget är direktinsprutade 2-taktare. Det hjälper alltså inte att byta bränsle för att göra den miljövänlig.

Sen är jag tveksam till hur miljövänlig etanolen egentligen är. Men det orkar jag inte vidareutveckla här och nu. Googla lite så finner du säkert kritik mot etanolen. Det krävs mycket energi att framställa den och regnskog höggs ner för att det ska odlas sockerrör osv

Nu har jag ggoglat lite och det är precis som du säger.


Hur svårt är det i praktiken att konverera till insprut? För det hade ju vait en ganska intressant väg att gå:va
 
Nu har jag ggoglat lite och det är precis som du säger.


Hur svårt är det i praktiken att konverera till insprut? För det hade ju vait en ganska intressant väg att gå:va

Du måste skilja på insprutning och direktinsprutning. Direktinsprutning är det enda som gör 2-taktaren miljövänlig och det är ingen gördetsjälvgrej.

"Vanlig" insprutning är lättare men ingen större vits. Kolla på turbosidorna här på forumet. Sök på "megasquirt"
 
Köp en gammal 4-t 125a istället. Såg nån cb125 eller nåt sånt från mitten på sjuttitalet. Hade varit lite ballt och bygga om en sådan
 
Det går ju långsamt framåt iallafall :tummenupp

Med tanke på framkåpa så har jag en här hemma som är lite åt "rätt" håll iallafall.
Fast snarare 70-80tal än 50tal. :tummenupp

Till en Honda Mb50 tror jag, skulle nog passa rätt bra på ditt bygge :tummenupp :yoparty

Lägg ett bud :tummenupp
Obs. Lampan ingår inte.


På bilderna är den lite skämtsamt "monterad" på min korean.
 

Bifogat

  • fgdf.JPG
    fgdf.JPG
    89.3 KB · Visningar: 94
  • fdd.JPG
    fdd.JPG
    108.9 KB · Visningar: 96
Back
Top