Projekt X. Eller; "Om att börja i rätt ände"...

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
:va Vad fan menar karln med den rubriken:confused:

Såhär är läget! Jag har i många år skruvat bil med minskande glöd, tycker själva arbetet är roligt men det är allt tjafs runtomkring som jag börjar tröttna på. Laga andras fusklagningar mm..

Så nu har jag sålt allt vad bilar heter och tänker påbörja ett hojprojekt. MEN, och det är ett men med stort M, jag tänker för en gångs skull börja i rätt ände! Inte som jag oftast gör; köper en bil/mc jag tycker är frän, sedan börjar jag fundera på vad jag vill/kan göra av den...

Så nu har jag börjat i andra änden! Jag vet vad jag skall bygga, eller iaf en grundtanke därikring!

so-cal-streettracker-5.jpg
Nu påstår jag inte att jag på ngt vis kommer komma nära denna kvalitet i bygget men det är iaf en inspirationsbild!

Så, vart är jag nu då?
Jag har bestämt grunderna i mitt projekt och de är som följer;
  • 70-talare alt tidigt 80-tal
  • 400-750cc
  • 2-3 cyl radmotor
  • så enkel konstruktion som möjligt
  • Kickstart minimalt med el.
  • Körbart grundobjekt


Så letar jag efter en bra grundplåt att skruva på! Så jag behöver jag era råd/tips om vad jag börja mitt projekt med!
 
Snor du mitt namn på projekttråden :skrämd
(Det är lugnt faktiskt :) )


Inget 4-cylindrigt?

Say woot? Gjorde jag, men kollade ju hojbyggen kategorin innan. Sorry isf! Byter gärna namn om det är så!

Nja, tycker ofta 4:orna ser så bulkiga ut, blir ofta så långa på tvärsen. Är ute efter att bygga en hoj som ser hyfsat "nätt" ut. Men motbevisa mig gärna! Är färsk på det här med mc så jag är ute efter så mkt input som möjligt!


Triumphen? Ja det hade varit ngt! Tror dock inte min budget håller för det!

Glömde skriva det i första inlägget;
Pris för grundämne Max 10'
 
Annars kan du ju försöka hitta en sportster, om du prutar hårt kanske du kan hitta en under tjugo, det dyrare inköpspriset kanske du kan räkna hem på ett ev. försäljningspris...
 
Hmm, så är det kanske. Ljudet är trots allt viktigt!
 
En flat track hoj (ser så ut på bilden) är i mitt huvud lätt, smal och vass. Lite ettrig. Gärna tvåtakt och snygga pipor. Så en RD350 hade jag nog byggt på. Finns några på blocket för runt 18000 men det kanske kommer fler snart till andra priser. Vad vet jag. Eller så är du en duktig prutare :)
 
Jopp, stämmer gott, en flat track (alt street track) är vad jag tänkt bygga.

Det är precis som du säger, därför jag ville ha en nätt hoj. Som du säger hade tt varit det roligaste. Har jättedålig koll på dessa tidiga hojar. Har även övervägt att använda en 125/250 tt just för smidighetens skull. Har dock varit lite rädd för att de inte blir så roliga att köra med den lilla motorn. Har en gt 125 som jag kan köpa till ett riktigt bra pris här i stan om jag vill.
1974_GT125L_blue_side_450.jpg

Rent estetiskt tror jag den kan bli klockren men det skall vara kul att köra också!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top