Projekt Triumph T595 Scramblad caféfighter

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag klurar nu på hur jag ska sätta framlyset. Det kan bli trångt att få dit en stor sidomonterad lykta under instrumenten då jag nog sätter dit originalklockorna på gaffelkronan. Då tänker jag att en bottenmonterad lykta på den undre kronan (vad heter den?) kan vara lösningen.

Är det några saker att tänka på med en sådan montering? Hållbarhet, vibrationer...
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Hej!
Vore trevligt om du samlade alla frågor och framsteg i en och samma tråd gällande din projekthoj.
Hoppas du inte tar illa upp jag säger detta i all välmening, det blir lättare att följa då. :krama
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Hej!
Vore trevligt om du samlade alla frågor och framsteg i en och samma tråd gällande din projekthoj.
Hoppas du inte tar illa upp jag säger detta i all välmening, det blir lättare att följa då. :krama

Inga problem. Det har inte fallit mig in att det skulle vara intressant att följa mitt bygge. Det ska bara bli en strippad Triumph T595 som går genom besiktningen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Så länge ditt fäste är stabilt nog har det ingen betydelse om du sätter lyktan ovan eller under kronan. Däremot ska du vara uppmärksam på framgaffelns fjädringsväg och om du har tillräcklig frigång med max kompression. Vore ju tråkigt om du knäckte framskärmen eller lampfästet vid en kraftig inbromsning. Men jag kan kanske missförstår hur du menar?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ju lägre du sätter Framlyktan dessto kortare räckvidd får halvljuset för det ska riktas svagt nedåt.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Ju lägre du sätter Framlyktan dessto kortare räckvidd får halvljuset för det ska riktas svagt nedåt.

Men sätter man lampan för högt kommer bygget att slaktas i tråden "Dagens blocket" den dag det är dags för försäljning... :hihi
 
Last edited:

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag vet inte vad grejerna heter men det är ju två horisontella grejer mellan gafflarna på gaffelkronan och jag tänker att det borde gå att sätta lyktan monterad ovanpå den undre (kallas "bottom yoke" på engelska. Det kommer inte att vara i vägen även vid maximal kompression av fjädringen då. Däremot kan jag vinna plats ovanför genom att ha en mindre lampa fästad där tänkte jag. Att jag får sämre räckvidd var ju en grej att tänka in..
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Här är ett par idébilder jag gjort med GIMP, bara för att se lite på proportionerna. Har en extra bakram så det kanske blir båda idéerna på något sätt.

Jag har inte julpyntat med enris och folie utan försöker hålla mössen borta så gott det går...
 

Bifogat

  • lite_längre_svetsad_bakram_compress40.jpg
    lite_längre_svetsad_bakram_compress40.jpg
    475 KB · Visningar: 84
  • Kuts_på_plats_med_kåpa_compress38.jpg
    Kuts_på_plats_med_kåpa_compress38.jpg
    589.1 KB · Visningar: 83

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Här är ett par idébilder jag gjort med GIMP, bara för att se lite på proportionerna. Har en extra bakram så det kanske blir båda idéerna på något sätt.

Jag har inte julpyntat med enris och folie utan försöker hålla mössen borta så gott det går...

:):):):):):):):):):):):):):):):):):)
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag tänker försöka göra en "flattracker front number plate" med en projektorlampa eller LED i. Lampan måste vara E-godkänd och helst inte kosta hela månadslönen. Jag vill inte heller att den ska bygga så mycket på djupet så någonting i denna stil skulle vara schysst https://www.hojstyling.se/produkt/h...lvljus/?refSrc=8958&nosto=nosto-page-product1
Storleken är perfekt men priset högt (tycker jag) dessutom onödigt färdigt - den behöver ju inte vara så "snygg" när den ska byggas in i en plåt..
Någon som har ett förslag?
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag har pysslat lite nu och har väl kommit så långt så det går att åka med den. Det som är kvar just nu är sidokåpor som får bli till när lusten faller på, framblinkersfäste som jag ska fundera på var de ska sitta (några ideér?), Regplåts-fäste och belysning, IXIL Ironhead unversaldämpare som kommer med posten i morgon och en lithiumcell som kommer med DPD på onsdag. Det blir någon form av råbike. Vet inte vad stilen kan heta..1000995.jpg1000997.jpg
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Blinkers har du väl naturliga fästpunkter runt undre kronan eller lampans sidofästen om du snidar till ett vinkerfäste
Hade själv Plockat bort ena backspegeln ,du klarar dig på en om du inte måste ha symetriskt lika för sikten är sådär ändå så du kommer vrida på huvudet
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top