Projekt Trajja Fukkupp MarkII

Lykthållaren kommer från Bikeline (billig som fasen), samma som jag har på Betty fast det kortade jag avsevärt mkt mer.

LSL - tändningslåset gick lös på strax under 500:ingen med frakt å skit.
Det var dels en platta, men även distanser samt bultar för infästning i ramen. Hade lätt kunnat göra egen, men i sanningens namn orkade jag samtidigt som priset på denna inte var så jävla blodig.
 
Lykthållaren kommer från Bikeline (billig som fasen), samma som jag har på Betty fast det kortade jag avsevärt mkt mer.

LSL - tändningslåset gick lös på strax under 500:ingen med frakt å skit.
Det var dels en platta, men även distanser samt bultar för infästning i ramen. Hade lätt kunnat göra egen, men i sanningens namn orkade jag samtidigt som priset på denna inte var så jävla blodig.

OK. Tänkte bara att det var den lilla plattan för typ en femhundring.

Men då var det ju inte så fasligt. :)
 
:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty

Ser riktigt fint ut hittils.
Porrig färkombo (gafflarna/tanken) har du med.

Kör hårt. kommer bli ett riktigt läckert bygge det här !
 
Cheers!

Som sagt LSL-plattan handlade med om lathet än ngt annat ;)

Har inte bestämt mig om jag skall behålla originalfärgen än, men tiden börjar rinna iväg och jag vette tusan om jag verkligen skulle hinna få iväg allt på lack denna sässong. Smiter ju iväg till varmare breddgrader strax i en månad.. Börjar känna mig lite lätt stressad :)
 
Cheers!

Som sagt LSL-plattan handlade med om lathet än ngt annat ;)

Har inte bestämt mig om jag skall behålla originalfärgen än, men tiden börjar rinna iväg och jag vette tusan om jag verkligen skulle hinna få iväg allt på lack denna sässong. Smiter ju iväg till varmare breddgrader strax i en månad.. Börjar känna mig lite lätt stressad :)

Det blir i a f rejält snyggt med den röda färgen till all aluminium om du nu inte ska behandla det. Mätartavlan blev riktigt kanonsnygg!:tummenupp
 
Tackar boys :)

Kapade till och slipade batteriboxen ikväll. Resultatet blev jämt och fint, dock med ett par luftbubblor. Dessutom var Muprhy framme och tvingade mig kapa en liten bit i en plåt i ramen för att få ned boxen, hade blitt 3mm för lång..

Jag är dock kluven på hur jag skall fortgå. Skarvarna ser ut som "hej kom och hjälp mig"!
Var helt jävla omöjligt att få raka och snygga skarvar när jag plastade detta fyrkantiga helvete. Ytan är som sagt jämn, men visst fasen skulle det bli snyggare om jag spacklade + målade den i någon färg. Att bara klarlacka? Jag vet inte är kluven...

Vad sägs?
 

Bifogat

  • fakkup66.JPG
    fakkup66.JPG
    67.1 KB · Visningar: 122
  • fakkup67.JPG
    fakkup67.JPG
    80.3 KB · Visningar: 121
  • fakkup68.JPG
    fakkup68.JPG
    67.2 KB · Visningar: 118
Lacka så behåller du kolfibret där det ser snyggt ut . Kan ju alltid ha nåt bra rejcnummer även om det inte syns så syns det ju när man plockar isär den.
 
Sant. Ser fan tajkon ut ju mer jag tittar ;)
 
Har hänt en del sedan sist.

Alu/kolfiberbox är ju tillkapad så att den passar ramen, ännu inte bestämt mig hur jag skall göra med ytskiktet på den.

Fikat styrstoppet så att jag äntligen slipper ha en svängradie på en kvarts mil :)
Kapade upp stoppet som sitter i ramen så att svängradien numer är som original.
Tillverkade även en adapter (laserskärningen) som kan användas om originalgaffel måste monteras någon gång. Borrade och gängade ett hål i ramen för infästning.

Fästena för lyktan är nu tillkapade till rätt längd, dock ej lättborrade än.

Provmonterade allt i ramen nu ikväll med batteribox och nya öppna filter. Känns som att jag uppnådde rätt känsla med luften mellan bakre rambenen, däcken och fuggarna. Så skönt att bli av med sidokåporna!

Nu skall all el slaktas och flyttas upp under sadeln, ett satans helvetes skitjobb.
En hugger skall även snickas till för att inte söla ned filtren med gegga ;)
 

Bifogat

  • fakkup69.JPG
    fakkup69.JPG
    55.4 KB · Visningar: 141
  • fakkup70.JPG
    fakkup70.JPG
    63.3 KB · Visningar: 166
  • fakkup71.JPG
    fakkup71.JPG
    41.1 KB · Visningar: 137
  • fakkup72.JPG
    fakkup72.JPG
    53.8 KB · Visningar: 144
  • fakkup73.JPG
    fakkup73.JPG
    67.1 KB · Visningar: 140
Filtrena blev snyggt men måla lite på boxen bara så blir det kanoners.
 
Jepp!

All större "tillverkning" skall avklaras först innan jag börjar spackla, gnida å gno på alla delar.
 
Om du hade valt att köra på gammelstuket med ekerfälgar osv så hade jag sagt spraya lådan svart, men nu har du ju inte det, så valet blir lätt.

Behåll det som det är! kolfiber ska inte vara perfekt. Det ska vara effektivt och rått! -Och därför olackat. Klarlack är snyggt, men måla inte över med nån färg. -Det är mina två cent i alla fall. Det blev för övrigt mycket tomrum, så snyggt jobbat!
 
Renrakat, snyggt !:tummenupp
 
Cheers :)
Lådan måste först justeras där gjutningen gick på röven dvs spacklas ut.
Om jag väljer att drapera över det så målas lådan svart först. Tips på bra spackel btw? Dvs som inte fungerar som Feltemas - sjunker satan så fort thinnern dunstat.

Plastic puddings bättre?
 
Cheers :)
Lådan måste först justeras där gjutningen gick på röven dvs spacklas ut.
Om jag väljer att drapera över det så målas lådan svart först. Tips på bra spackel btw? Dvs som inte fungerar som Feltemas - sjunker satan så fort thinnern dunstat.

Plastic puddings bättre?

Själv använder jag HAGMANS produkter.

/KentW
 
Jag har ju ingen möjlighet att vakuugjuta så det blir att pressa, skrapa och trycka bort så mycket luft som möjligt. Jag knäckte ur det ur formen häromdagen och är helt OK nöjd med slutresultatet. En sida måste dock kompletteras med ett nytt lager för att få en helt homogen yta. Kommer att behålla en del av aluminumet som ett skelett på insidan.
Litar inte 100 på min kolfiberlåda (för tunn) då kolfibret tog slut.


Har koncentrerat mig på att knixa med instrumenteringen/belysningen under kvällen.
Skitsvårt att få till det då nya det var ett rent helvete att bocka 4mm svinhård aluminium.

Vakumgjuta kan man väl göra med plastfolie och dammsugare?

Aluminium blir hårdare ju mer man bråkar med det.
Skall hettas upp med jämna mellanrum, så håller det sig mjukt och formbart.
Behöver alltså inte vara varmt under bearbetningen, utan värmen fungerar som "avhärdning".

När man skall övertala envisa skruvförband, så brukar jag värma ordentligt (liten intensiv låga, särskilt när det är aluminium runt, ety det leder bort massor av värme), sopa till ORDENTLIGT med en snärtig hammare (stor för stora grejor, liten för små, insex stoppar man i en bits och slår på så man inte förstör spåret, sexkantsbult sätter man en ringnyckel runt).
Sedan provar man.
Lossnar det inte, så provar man om det går att backa (dra åt) någon tusendel.
Samma sak om den lossnar men går trögt.
Backa så bryts oxiden.
 
Back
Top