Projekt Trajja Fukkupp MarkII

Kan inte mer än instämma!

Har varit och mätt, mätt igen och funderat lite mer.

Tror att jag har lösningen.
R1 stolpen måste svarvas ned för att passa bef. lager. Jag kan inte bara byta lager då gängorna på styrstolpen ligger för långt ned. Detta innebär att jag inte kan låsa fast lagren.

Det positiva är att det finns bra mycket gods i stolpen och att det bara är ca 1mm+nya gängor som måste till. Jag kan således återanvända de gamla låsmuttrarna från den gamla kronan om jag gör nya gängor. Måste dock hitta en ny toppmutter då den gamla blir för stor. De gamla låsmuttrarna passar även perfekt i den nya kronan :)

En liten fråga:
- Skall styrstolpen vara helt slät där lagret ligger an?

En liten fråga till:
- Vart får man tag i toppmuttrar som kan tänkas passa?
Originaltopmuttern till Rettan är i alu.

Dunkar upp ett par bilder på originalstolpe, R1-stolpe, krona m.m.
Fick även en liten glad överraskning på vinden idag!
Segern vunnen mot aset till mus som gottat sig på min vind :banana:banana:banana

Bild1:
Ny styrstolpe genom styrhuvud, låsgängorna lirar inte med ett ev. lager.
Bild2:
Lagerstyrning ovanpå R1 styrstolpe, diffar ngn mm.
Bild3:
Tv R1, TH Traja stoplar
Bild4:
Traja
Bild5:
R1
Bild6:
Traja låsmuttrar i R1 krona
Bild7:
Slaktad engelsman
Bild8:
Självägd varelse
 

Bifogat

  • Fakkupp2 JPG.JPG
    Fakkupp2 JPG.JPG
    43.1 KB · Visningar: 136
  • Fakkupp3.JPG
    Fakkupp3.JPG
    34.8 KB · Visningar: 145
  • Fakkupp4.JPG
    Fakkupp4.JPG
    56 KB · Visningar: 146
  • Fakkupp5.JPG
    Fakkupp5.JPG
    52.3 KB · Visningar: 138
  • Fakkupp6.JPG
    Fakkupp6.JPG
    53.5 KB · Visningar: 136
  • Fakkupp7.JPG
    Fakkupp7.JPG
    54.5 KB · Visningar: 134
  • Fakkupp9.JPG
    Fakkupp9.JPG
    48.9 KB · Visningar: 225
  • Fakkupp8.JPG
    Fakkupp8.JPG
    55.4 KB · Visningar: 183
Last edited:
på A) svarar jag slät (det är väl så på anläggningsytan på nuvarande styrstolpe?)
på B) svarar jag, gå in till en välsorterad mc-butik och fråga efter en toppmutter med xx millimeter... kolla bara upp så du får en vettig gängstigning... i värsta fall går det väl med en vanlig mutter och bricka?

my 50 cents igen, numera uppe i en dollar för dagen :)
 
trajjans mutter med en bricka? hur blir de med r1,ans övre krona om du smalnar av stången? måste väl ha en ring svarvad som "adapter"
 
på A) svarar jag slät (det är väl så på anläggningsytan på nuvarande styrstolpe?)
på B) svarar jag, gå in till en välsorterad mc-butik och fråga efter en toppmutter med xx millimeter... kolla bara upp så du får en vettig gängstigning... i värsta fall går det väl med en vanlig mutter och bricka?

my 50 cents igen, numera uppe i en dollar för dagen :)

A: Yes originalet är slät
B: Får åka och kika :)

trajjans mutter med en bricka? hur blir de med r1,ans övre krona om du smalnar av stången? måste väl ha en ring svarvad som "adapter"

Helt rätt!

Gjorde samma sak på Betty. Tillverkade en ring från den gamla styrstolpen som fick agera donator till distans.
 
Last edited:
Ta med traja stolpen och få R1 stolpen svarvad på samma sätt( övre delen alltså) Använd traja muttern och få en bricka svarvad som passar i kronan..Låter som det är bara Gört!..ler
 
Mja riktigt så simpelt är det inte, men nästan.
Toppmuttern till trajjan är på tok för liten, skulle jag använda den blir det inget material kvar på styrstolpen. Dessutom är trajjastolpen 15 mm längre än R1:ans, så viss tankeverksamhet krävs :)

Skall försöka snida ihop en liten CAD ritning när jag hinner.

Rycker lite i mina kontakter nu, så vi får se om jag får ngt svar av ngn med svarvkoll.
 
Last edited:
Okey..då är svarva en som gäller eller pressa ur org stolpen och se om den inte funkar rakt av..mina 2 cent
 
Jomenvisst är det så!

Måste dock hitta ngn villig att hjälpa mig.
Lättare sagt än gjort!
 
Sket sig med min kontakt som jag hade hoppats på gällande svarvningen.
Ingen som har möjlighet att assistera i Stor-Stockholm, eller kan tipsa om någon svarvkunnig?
 
Sket sig med min kontakt som jag hade hoppats på gällande svarvningen.
Ingen som har möjlighet att assistera i Stor-Stockholm, eller kan tipsa om någon svarvkunnig?

Ringde du knugen av metallbearbetning eller någon annan tomte ?
 
Gick på pumpen när det gällde Micke min polare.
Skall få tummen ur och kontakta herr Stressfläkt :)
 
Ny toppmutter kirrad från en gammal sukka idag på Spinning Wheel för 20 bagis :)
Ibland gäller det att ha tur!

4 mm mindre, vilket innebär att man får ta bort 2mm på varje sida, men min bedömning är att godset ändock är tillräckligt tjockt för att det skall hålla.
 
Ny toppmutter kirrad från en gammal sukka idag på Spinning Wheel för 20 bagis :)
Ibland gäller det att ha tur!

4 mm mindre, vilket innebär att man får ta bort 2mm på varje sida, men min bedömning är att godset ändock är tillräckligt tjockt för att det skall hålla.

Se där ja! :tummenupp

Se bara till att behålla nog med godstjocklek. :)
 
Jag fick för mig att göra en ny kronmutter till min honda för några veckor sedan. kunde inte riktigt komma ihåg vilken gänga det skulle vara så jag gjorde en med m20x1 och en med m22x1.

När jag kom hem visade det sig att det var m24x1. :gnissla
Så nu har jag två över.
De ser ut som gsxr1000 muttern. fast i rostfritt.
 
Jag fick för mig att göra en ny kronmutter till min honda för några veckor sedan. kunde inte riktigt komma ihåg vilken gänga det skulle vara så jag gjorde en med m20x1 och en med m22x1.

När jag kom hem visade det sig att det var m24x1. :gnissla
Så nu har jag två över.
De ser ut som gsxr1000 muttern. fast i rostfritt.

Det där har man gjort "några" gånger :rolleyes: Man blir lika irriterad på sig själv varje gång man lycklig som ett barn kall kolla hur fint det blev.:gnissla

Och hur går det nästa gång ? Jorå lappen med måtten ligger kvar på köksbordet när man satt upp ämnet i svarven.

Sket sig med min kontakt som jag hade hoppats på gällande svarvningen.
Ingen som har möjlighet att assistera i Stor-Stockholm, eller kan tipsa om någon svarvkunnig?

Kolla dina PM:)
 
Last edited:
Toppmuttern fick tyvärr skrotas efter anmodan ifrån Peter A, den hade samma innerdiameter som låsmuttrarna för lagret, men fel stigning :(

Får jaga rätt på en annan!

Hur som haver:
Peter hjälpte mig med att svarva stoplen idag, var lite mer jobb än vi båda hade anat, men slutresultatet blev över förväntan! Funkade klockrent första försöket!
Tack som fan Peter!

Passade även på att låna hem en fälg ifrån "Stånka-Lasse", en fälg vi grävde fram i hans gömmor ovanpå hans stall. Tror att det är en R1 fälg från en 05/06?

Fälgen passar som handen i handsken med min gamla R1-gaffel, sånär som på en smärre "detalj" - skivorna är för stora. Trodde i min enfald att dessa skulle kunna ersättas med mina gamla R1 skivor från en 03:a, men hålbilden visade sig vara en helt annan. Oken når inte fram till fästena i gaffeln (se bild).

En lösning är ju att beställa custom-tillverkade skivor ifrån ISR, men detta kalas skulle gå på nätta 6 lakan. En nätt summa som jag gärna lägger på något roligare. De äldre originalskivorna går heller inte att borra upp nya hålbilder till då dessa redan är perforerade..

Stillestånd deluxe!

Hilfe bitte :huvet

Men nog fan tar det sig!

Dags att dra ballen i gruset, gnugga senilknölarna och knoppa.
 

Bifogat

  • fakkup10.JPG
    fakkup10.JPG
    52.8 KB · Visningar: 161
  • fakkup11.JPG
    fakkup11.JPG
    38.5 KB · Visningar: 135
  • fakkup12.JPG
    fakkup12.JPG
    63 KB · Visningar: 146
  • fakkup13.JPG
    fakkup13.JPG
    49.7 KB · Visningar: 139
  • fakkup14.JPG
    fakkup14.JPG
    28.9 KB · Visningar: 132
  • fakkup15.JPG
    fakkup15.JPG
    43.2 KB · Visningar: 132
Kanske en dum fråga men varför tar du inte bara en fälg som är till den gaffeln så slipper du allt stök med bromsarna?
 
R1 00 fälgen ser ut som om den var gjord för att sitta på ngt dekis kommunistfordon från en svunnen tid. Min bakfälg lirar skitfint ihop med denna senare R1 fälg :)
 
Back
Top