Projekt Trajja Fukkupp MarkII

Imponerande!
Har du förresten sett att Bauhaus säljer en liten fräs? Ingen aning om den är smäckig eller billig eller bra men den kan nog underlätta lättningen iaf. Au propeau bara:)

Tack för tipset!
Får invänta mer ekonomiskt fördelaktiga tider för mig egen del när det gäller inköp av mer maskinutrustning, budgeten är redan spräckt med råge :gnissla

Inte omögligt med lite Java El Pucko :) , om jag hinner dvs.
Börjar känna pressen nu..

Kan inte bestämma mig om jag skall belägga grenrör+dämpare med keramisk coating, vore gött att bli av med allt krom + att mina avknasbandage redan ser ut som skit efter 1 säsong.

Fick även berättat för mig att motorkåporna blir för varma för pulverlack, dvs färgen håller inte. Men vette tusan om detta stämmer?

Mycker delar blir det som skall på bläster.. pust...
 

Bifogat

  • fakkup102.JPG
    fakkup102.JPG
    42.4 KB · Visningar: 122
  • fakkup103.JPG
    fakkup103.JPG
    40.7 KB · Visningar: 120
"Panza"
Kan inte bestämma mig om jag skall belägga grenrör+dämpare med keramisk coating, vore gött att bli av med allt krom + att mina avknasbandage redan ser ut som skit efter 1 säsong.


Lika bra att få av avgasbandaget, avgasbandage brukar göra att rörern rostar år helvete rätt omgående...
 
Hittade detta system på nätet:
http://www.triumphperformanceusa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=157

Handlar om knappt dubbla priset mot att belägga keramiskt, å då får man ett nytt system!

Har för övrigt svårt att få konsekventa svar gällande coating/pulverlackering på motorkåpor.
Alla säger olika..


Finns någon speciell värmetålig pulverlack som ska fungera bra. Och som tydligen ska vara bult-on på krom.

Är det kromade delar som ska blästras, och framförallt om det är aludelar som är kromade, bör du tänka på att krom är ganska mycket hårdare än alu. Vilket innebär att det kan bli gropar i materialet. Visst krom försvinner hyffsat fort, medans visst sitter kvar. Där det är borta tar blästermedlet bort alu i snabbare takt än kromet.
Du kan lämna in kromade delar på avkromning hos firmor som kromar saker.
Hade ett projekt i somras som berörde detta...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=228490
 
Ringde och dubbelkollade med pulvermannen precis.
Fick svaret att om det inte var cylindrar eller motsv så trodde han inte att det skulle vara några problem, men när jag läser din tråd verkar jag få andra indikationer.. fan...

Ingen av aludelarna är kromade, endast polerade.
Grenrör+dämpare är i stål så jag tror att blästringen av detta kommer att funka fint, eller?
 
Ringde och dubbelkollade med pulvermannen precis.
Fick svaret att om det inte var cylindrar eller motsv så trodde han inte att det skulle vara några problem, men när jag läser din tråd verkar jag få andra indikationer.. fan...

Ingen av aludelarna är kromade, endast polerade.
Grenrör+dämpare är i stål så jag tror att blästringen av detta kommer att funka fint, eller?

Som någon nämner så blir nog pulverlack mjukt av värme, och ofta råkar man ju komma åt motor och sånt. Jag har nog kollat upp den andra firman och se vad de tar för högtempspulverlack. Men det är baserat på vad de andra har sagt.

Borde funka med att blästra stålprylarna. Håll ögon på ebay annars, borde ju dyka upp avgassatser för överkomliga pengar.

Edit: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/07-T...orcyclesQ5fPartsQ5fAccessories#ht_4613wt_1165
 
Last edited:
Men ni får tänka på följande: pulverlack bakas i över 200 grader. En värstingsporthoj överskrider bara drygt hälften av det i motortemp och är det en brittisk parallelltwin vi pratar om så ligger temperaturen ännu lägre.

Jag har sett folk på andra forum pulverlacka hela motorn (block, cylinder och topp) utan några som helst problem.
 
Last edited:
Men ni får tänka på följande: pulverlack bakas i över 200 grader. En värstingsporthoj överskrider bara drygt hälften av det i motortemp och är det en brittisk parallelltwin vi pratar om så ligger temperaturen ännu lägre.

Jag har sett folk på andra forum pulverlacka hela motorn (block, cylinder och topp) utan några som helst problem.

Jo, det ligger ju i gränslandet för vad som funkar och vad som inte funkar. Klarar upphättning men hur klarar lacken att stå emot påverkan vid upphättning och sånt. Beror på hur mycket man vill kör säkert också. Sidokåporna på motorn blir inte lika varm som ventilkåpan och så vidare, samtidigt som sidokåporna är mer utsatta än ventilkåpan.
 
Tack för tipsen!

Precis som ni beskriver så går meningarna isäer rätt så kraftigt.
Är ju som sagt inte cylindrarna som skall lackas, men även sidokåporna lär iofs bli varma.

Edit:
På Isaxsons hade de iaf inte värmetålig pulverlack, har googlat runt lite medn inte hittat ngt. Isf kvarstår endast Wierd Performance, men de tar betydligt mkt mer betalt. Coating är mkt dyrare. Lämnar in allt på blästring denna vecka så får jag fnula vidare på vart alla olika delar skall lackas :död
 
Last edited:
Allt inlämnat och klart på pulverlack+coating.
Hämtar upp alla delar imorgon, rena rama julafton!

Spenderat nästan 3 dygn i bodjäveln hemma utanför kåken slipandes på kåpor, tankar, skärmar etc. inför lack. Började närma mig slutet med huggern när skiten sprack upp på sidan (för klent plastad) så det var bara att glatt slipa ned och plasta om. Har nog fan satt igen varenda lungblåsa med spackel+polyester nu.

Tack än en gång Larzon för hjälpen med skärmen, det blev kanoners med lite spackel :)
Ikväll slavar jag vidare med slipandet.. fukk
 

Bifogat

  • 189389_10150435605400314_550720313_17529290_3902114_n.jpg
    189389_10150435605400314_550720313_17529290_3902114_n.jpg
    41.2 KB · Visningar: 77
  • 198138_10150435604900314_550720313_17529286_7012698_n.jpg
    198138_10150435604900314_550720313_17529286_7012698_n.jpg
    37.8 KB · Visningar: 85
BTW, 1-komp sprayspackel (Hagmans), är det rena dyngan?
Har skitigt i att använda det denna gång, men tänkte ändock fråga.
Skall ringa Kenneth idag (los puckos gamla "kollega") och kolla om han har tid att ta på sig lite lackeringsjobb :)
 
Hittade detta system på nätet:
http://www.triumphperformanceusa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=157

Handlar om knappt dubbla priset mot att belägga keramiskt, å då får man ett nytt system!

Har för övrigt svårt att få konsekventa svar gällande coating/pulverlackering på motorkåpor.
Alla säger olika..

Jag har målat motorkåpor, skruvar till dom med vanlig halvmatt svart spray från OKQ8 och det har funkat bra. Blästrat,aceton, grundfärg och sen färg.
 
Se på fan :)
Allt är som sagt coatat/pulverlackat nu så det skall bli spännande att se hur det blev.
Förbannat snabb lirare som löste allt under helgen!

Sitter och funderar på lacktema på hojen. Vill i vanlig ordning hålla det enkelt, ingen jävla blaffig motivlack. Classic-racing 2-tons lack skulle sitta fint.
Har funderat på mörk koppar i kombination med mässing..

Tips?
 
Dessa 3 är rätt salta :banana
 

Bifogat

  • big_TriumphThruxtonCup05_01.jpg
    big_TriumphThruxtonCup05_01.jpg
    48.6 KB · Visningar: 96
  • 168758_201983629815733_146007912079972_925434_1761615_n.jpg
    168758_201983629815733_146007912079972_925434_1761615_n.jpg
    74.6 KB · Visningar: 134
  • customThruxton.jpg
    customThruxton.jpg
    173.2 KB · Visningar: 141
Jodå jag vet ;)
Svart är ju sjukt snyggt, men en helvetes färg att ha och göra med.
Får ju spader på svarta/guldfärgade hojar, snyggaste som finns.
Går ju iofs att vända på temat, dvs köra guld med svarta fält.
 
En dylik?
 

Bifogat

  • 8124.jpg
    8124.jpg
    23.1 KB · Visningar: 144
Back
Top