projekt tråd: Playbike

CalleLundin

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Gilera 600RC
Tjena.. jag tänkte dra igång en projekt tråd om min lilla MC.

Jag bytte till mig den mot en bil som var värd ca 8000.- en Gilera rc 600. En konstig hoj som man inte kan få tag på reservdelar i sverige till.

gilera.jpg

så såg den ut när jag fick den, röd med grodögon hur kul e de? :va
Dessutom så blev den varm när man körde i stan och laddade inte batteriet.
dammit..

Värmen var bara luft i systemet och laddningen har jag inte felsökt än då jag laddade den varje kväll.

vid denna tid hade jag heller inget garage jag hade ju inte räknat med att bli med "bike" som tur var så hade jag ju lappen sen några år tillbaka

10.jpg

Så jag lyckades hyra ett garage av en kille. Ett sunkigt, fuktskadat gammalt råtthål som var svart/grå i färgen på väggarna.. Skit i det tänkte jag, lite färg sen e det klart! :D

sagt å gjort så målade jag hela skiten vitt med grått golv

8.jpg

1.jpg

Sen in med hojen å en verktygsbänk och bra belysning så blir det nog mysig å mecka i vinter istället för att stå å skruva i en kolgrotta med en pannlampa i plytet för att se nått.

7.jpg

11.jpg

Efter det så har jag satt upp lite trevliga banners på väggarna och satt i riktigt lås i dörren av modell assa 2000. Nu har jag lagt 5000.- i ett hyrgarage bara för att ha nått kul ställe å mecka å dricka pilsner i på kvällarna.

Och ikväll började jag riva hojjen inför all ombyggnad.

5.jpg

Det första jag stötte på var att mitt luftfilter nog inte mår som det borde göra så jag får skaffa ett nytt sådant nånsant! :yoparty

4.jpg

*Mera kommer med tiden! :tummenupp

Last edited:
Intressant projekt som jag gärna följer!

Ett tips: Lägg gärna in en sådan tråd på www.soe.se det uppskattas!
Se till att regga dig för det finns en hel del likasinnade där inom offroad! :tummenupp

Jag har en gilera, oc jag hatar den. hehehe. kommer följa den här tråden, verkar kul att se om det ens går att göra nånting av den?! ;)

Kul tråd, jag väntar med spänning på uppdateringarna!

Känner inte till hojmodellen, men den ser ju fin ut i finishen så 8000 kan ju knappast vara ett överpris!

ozeo skrev:
2582789 vetdu vad du skulle kunna göra för o få den cool :)
typ detta..köpa all plast samt tank o tryck dit..går de inte,, tja 800 fattigare :)
http://www.blocket.se/vi/9456091.htm?ca=4_s

Har budat på det faktist lite så jag hade tänkt! ;)
Fast jag tänkte köpa en streetfighter mask och kapa lite i mina orginalvingar.. blir ju coolt om man kan modda på lite modern plast! :D

Marcin_Go: Sälja din hojjis?

update 8/11

Idag monterade jag ner resten av hojjen och märkte upp allt, blir kul och se hur jag ens ska få ihop den.

Jag har penselhammarlackat en del av ramen men nu börjar jag fundera på om jag inte ska lämna in ramen för lack istället...

Sedan undrar jag om det är nån som vet hur man får av styrlagret, när man plockar av den översta delen som håller själva styret. Sedan sitter det en mutter på en stång som går genom ramen, när man tar bort den muttern så kan man ta av en kapsel och då ser man lagret. men hur får man sedan av själva stången som går genom lagret? :va

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

CalleLundin skrev:
2599500 update 8/11

Sedan undrar jag om det är nån som vet hur man får av styrlagret, när man plockar av den översta delen som håller själva styret. Sedan sitter det en mutter på en stång som går genom ramen, när man tar bort den muttern så kan man ta av en kapsel och då ser man lagret. men hur får man sedan av själva stången som går genom lagret? :va

http://www.soe.se/mek/styrlager/styrlager.htm

Annat nyttigt att veta!
http://www.soe.se/mek/mek.htm

Update 28/11

Idag kom min nya coola lampa, nån som kan gissa vilken modell den kommer ifrån? Den är E-märkt och kostade 300.-

lampa.jpg

Plus att jag får tillbaka min ram idag, den hade lite sprickor i sig som jag var tvungen att svetsa, blandannat runt sving infästningen.

CalleLundin skrev:
2632814 Idag kom min nya coola lampa, nån som kan gissa vilken modell den kommer ifrån? Den är E-märkt och kostade 300.-

QUOTE]

Aaa den är ju från en derbi moppe!
Kul med en udda hoj! Kommer det fortfarande vara en grushoj när du är klar?
/MotardBoy

MotardBoy skrev:
2632899
CalleLundin skrev:
2632814 Idag kom min nya coola lampa, nån som kan gissa vilken modell den kommer ifrån? Den är E-märkt och kostade 300.-

QUOTE]

Aaa den är ju från en derbi moppe!
Kul med en udda hoj! Kommer det fortfarande vara en grushoj när du är klar?
/MotardBoy

:öga :2cool

Helt rätt en sniken Derbi Senda kommer lampan ifrån, blir helt jäkla suverän..:yoparty

Nej hojjen blir ingen grus å bus.. det är 17" fälg bak så den ska få ett fett R däck och fram får man vällan spinna på en ny 17" hjulbana.. nu ska bara det kapas lite i vingarna också.. :)

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!