Projekt motard

MadDawg

Forza himmelsblått!
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Lund
Hoj
Yamaha TT600R -99
Lite rookie när det gäller motorcyklar men ni kanske kan hjälpa :)

Hade tänkt köpa en endurohoj modell renovering och kitta upp till en "respektabel" motard.
Hade tänkt mig den här: http://www.blocket.se/vi/7890621.htm?ca=23_11_s
Svartlackera hela och på med gatudäck (vilken typ ska man ha då?)

Är detta genomförbart? Funkar det med ljudvolymen i stadsmiljö? Köpa ny dämpare kanske? Är det extrema mekkunskaper som behövs för att ha igång en hoj som den här?

Mvh MD
 
En Husaberg från 1993 är inte det mest driftsäkra man kan köpa. Jag hade liknande planer för många år sedan, men det blev istället en nyinköpt enduromaskin (som senare har "utvecklats" i omgångar till vad den är idag). Jag tror du ska leta efter en annan grundmaskin, om du inte först har kollat reservdelspriser o.d. till den aktuella hojen.
 
Vad rekommenderar du för grundhoj då? Vill helst inte lägga mig över 20 laxar för det ska ju bli en massa pengar över till kittning ;)
Vad ligger ljudnivån på en sånhär endurobest?
 
Husaberg utav de tidigare årsmodellerna är inte det minsta driftsäkra. 98 började de bli någorlunda. 350cc kommer du dessutom inte uppleva tillräckligt som motard. Ljudmässigt så är det ingen fara, den låter inte mer än en symaskin med originaldämparen.
 
Vad går en Husaberg årsmodell -98 och senare på?
Försäkringen är väll inte så blodig heller? Sporthojen man har idag gör så att man vill gråta varje gång man ställer på den.
 
MadDawg skrev:
2094057 Vad går en Husaberg årsmodell -98 och senare på?
Försäkringen är väll inte så blodig heller? Sporthojen man har idag gör så att man vill gråta varje gång man ställer på den.
Min 00a är försäkrad på 37kw hos folksam. Den kostar mig 450kr i månaden på halvförsäkring. En 98- går på ca 20 och uppåt, gav 24 för min 00a och 6 för motardkittet.
 
MadDawg skrev:
2094045 Vad rekommenderar du för grundhoj då? Vill helst inte lägga mig över 20 laxar för det ska ju bli en massa pengar över till kittning ;)
Vad ligger ljudnivån på en sånhär endurobest?
För de slantarna får du ganska slöa och gamla fyrtaktare - kanske inte det roligaste att åka omkring på (även om en del av dem är driftsäkra, av typen dr350 o.d.). Kan vara läge att istället leta någon halvstor tvåtakt. Inte det bästa att köra gata med, men för korta busrundor och banåkning är de klart värt pengarna. CR250 och 500 är populära, men det finns andra också. Då är det vanligtvis enduroreggat som gäller.
 
philsson skrev:
2094049 Husaberg utav de tidigare årsmodellerna är inte det minsta driftsäkra. 98 började de bli någorlunda. 350cc kommer du dessutom inte uppleva tillräckligt som motard. Ljudmässigt så är det ingen fara, den låter inte mer än en symaskin med originaldämparen.
min känns ganksa så tillräcklig (för stunden) och det är bara 125cc
 
MadDawg skrev:
2094045 ...det ska ju bli en massa pengar över till kittning ;)
Bara en tanke, vet inte hur mycket "en massa pengar" är men du kan hitta en färdig Husa 650-motard från typ -01 för runt 40kkr
En klart mer driftsäker och potent sak än en 350 från början av 90-talet.
(Dessa är dessutom gatreggade från start så du slipper allt ev. strul med sån skit som "E-reggad" och "bara fixa bla bla bla" o.s.v).
 
Kyckling skrev:
2095616 Bara en tanke, vet inte hur mycket "en massa pengar" är men du kan hitta en färdig Husa 650-motard från typ -01 för runt 40kkr
En klart mer driftsäker och potent sak än en 350 från början av 90-talet.
(Dessa är dessutom gatreggade från start så du slipper allt ev. strul med sån skit som "E-reggad" och "bara fixa bla bla bla" o.s.v).


Ah jag hade tänkt lägga mig på max 25 laxar för hela paketet med lite egenhändig fix å trix.
Kan inte speciellt mycket om motorer men vill lära mig så jag och polaren (gedigen hobby-mekaniker) ska skaffa ett garage där vi ska ha vars en hoj och meka med.
Vad menas med att en 350 från tidigt 90-tal inte är driftsäker? Hade ju tänkt lägga ner tid på att lära mig serva och meka med hojen men jag vill samtidigt inte ha en hoj som bryter ihop var 50e mil.
Vad är de vanligaste problemen med en sådan maskin?
Skillnaden på E-reg och vanlig gaturegistrering?

Mvh MD
 
MadDawg skrev:
2096911 Ah jag hade tänkt lägga mig på max 25 laxar för hela paketet med lite egenhändig fix å trix.
Kan inte speciellt mycket om motorer men vill lära mig så jag och polaren (gedigen hobby-mekaniker) ska skaffa ett garage där vi ska ha vars en hoj och meka med.
Vad menas med att en 350 från tidigt 90-tal inte är driftsäker? Hade ju tänkt lägga ner tid på att lära mig serva och meka med hojen men jag vill samtidigt inte ha en hoj som bryter ihop var 50e mil.
Vad är de vanligaste problemen med en sådan maskin?
Skillnaden på E-reg och vanlig gaturegistrering?

Mvh MD

Om jag inte är helt felinformerad så innebär E-reg. att förare med endurolicens får köra till och från träning/tävlig anordnad av motorklubb.
Så för en vanlig Svensson som vill köra lite allmän väg så är det rätt värdelöst.

Sen vad gäller tillförlitlighet på en 350 från början på 90-talet så finns det ju alternativ som låter betydligt säkrare än en Husaberg.
(DR350 t.ex. har rykte om sig att vara driftsäkra).

Finns det nån anledning till just 350? Det finns ju en hel del större hojar som klassas som nästan skottsäkra, XR600, XT/TT600 m.fl.
 
Denhär hojen kanske? Husaberg av tidigt 90 tal är kända för strul med vattenpumpen samt att de har en mycket dålig konstruktion på oljepumpen. Dessa 2 faktorer gör den inte så driftsäkra och håller inte alls för bakhjulskörning.
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top