Projekt minifighter (gsxr 400)

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Ho ho!

Bestämde mig efter en smått otrevlig händelse i sommras för att bygga fighter. Jag kom körandes längs e6:an med mätaren i trakterna kring 180 då jag plötsligt hörde en smäll och någonting som trök mig längs högerbenet. Stannade så fort jag kunde längs vägkante och såg till min stora förvåning att hela högerkåpan flugit av :3freak

Tog det som ett omen för att skippa kåporna och bygga fighter hehehe
Nu är jag i alla fall igång.

Finns garanterat bättre hojar att bygga fighter av men min 400 är riktigt kul när det svänger och väger inte många kilon.

Hittils Har jag slängt på fatbarstyre och är på jakt efter en längre kopplingsvajer.

Svårast hitills har garanterat varit att flytta in oljekylen bakom vattenkylen. Inte mkt plats där, men nu är det fixat. Det enda som syns är de stålomspunna oljeslangarna på hojens högra sida.

hör kommer ett litet smakprov
 

Bifogat

  • 360.JPG
    360.JPG
    29.9 KB · Visningar: 620
!

grömpa skrev:
kan bli läckert!
fortsätt lägga upp bilder :)


Tack!

Det är ju ingen turbo på än, men man vet aldrig vad som händer :rolleyes:

Idag blir mina stålomspunna slangar klara...
Cyclope lampan ska smackas på snart också...

Ett stort projekt blir att passa in orginalinstrumenteringen framför lampan. Planen är att skära ut en rostfri panel och plocka ut varv- och hastighetsmätare samt pussla in tempmätaren om den för plats. Varningslamporna tar ju inte så stor plats så dom är nog inga problem.

Någon annan som gjort något liknande?

orginalet som det ser ut nu...
 

Bifogat

  • 65.JPG
    65.JPG
    39.8 KB · Visningar: 270
skruva fast kåporna istället! Bygga en fajter av en så pass ovanlig gixxermodell.... :7peta :confused: :(
 
Kul att se!!

Jag har också hållt på o moddat med oljekyl/vattenkyl... INTE ROLIGT!
Nu sitter mi oljekyl faktist intill blocket mellan grenrör och motor, fick inspiration till det efter o kollat runt på en hel del hojar, bl.a. SV650 har så original...
Får bygga nån värmeplåt eller nåt om de blir för varmt...

cheers mate
 
matte_mannen skrev:
Ett stort projekt blir att passa in orginalinstrumenteringen framför lampan. Planen är att skära ut en rostfri panel och plocka ut varv- och hastighetsmätare samt pussla in tempmätaren om den för plats. Varningslamporna tar ju inte så stor plats så dom är nog inga problem.

Någon annan som gjort något liknande?
Jag funderade på något liknande på min i början men det hela stöp på att bakom mätarna var det ett stort kretskort som täckte alla mätarna. Jag orkade inte ha isär det och löda om alla fästpunkterna.
Så i mitt fall fick det bli en cykeldator.

Vet inte hur din mätare ser ut inuti.

fazerfun skrev:
skruva fast kåporna istället! Bygga en fajter av en så pass ovanlig gixxermodell....
Varför inte.. Det är ju inte direkt så att du skulle vara beredd att köpa loss den bara för att bevara den i orginalskick. Så lika bra att han gör om hojen till det han vill ha den till. Hojen är ju ett "njutningsmedel" och njuter han mer av den som streetfighter än orginal så skall han ha en streetfighter.
Dessutom var väl vissa kåpor redan sönder och borta.

Streetfighter kan man bygga av alla sporthojar oavsett hur ovanliga dom är, det gäller bara att göra det snyggt.
 
fazerfun skrev:
skruva fast kåporna istället! Bygga en fajter av en så pass ovanlig gixxermodell.... :7peta :confused: :(

Av min inledningstext kan uttolkas att om en kåpa flyger av i runt 180 knyck så är den ej längre i nyskick :tungan

Dessutom har jag ett längre tag gått och suktat efter en fighter.

Wiseguy skrev:
Jag funderade på något liknande på min i början men det hela stöp på att bakom mätarna var det ett stort kretskort som täckte alla mätarna. Jag orkade inte ha isär det och löda om alla fästpunkterna.
Så i mitt fall fick det bli en cykeldator.

Vet inte hur din mätare ser ut inuti.

Streetfighter kan man bygga av alla sporthojar oavsett hur ovanliga dom är, det gäller bara att göra det snyggt.


Aha! har inte skruvat isär min mätare, men jag lägger ner idén om det visar sig att jag måste löda om hela skiten. Problemet med cykeldator är ju att man dels inte ser hur långt hojen gått + att man inte har någon varvräknare. Hur gör du med det Wiseguy?

förövrigt; klart att jag kommer göra den snygg! :)

Superbee skrev:
Kul att se!!

Jag har också hållt på o moddat med oljekyl/vattenkyl... INTE ROLIGT!
Nu sitter mi oljekyl faktist intill blocket mellan grenrör och motor, fick inspiration till det efter o kollat runt på en hel del hojar, bl.a. SV650 har så original...
Får bygga nån värmeplåt eller nåt om de blir för varmt...

cheers mate


Jadu mkt krångel med kylare har det varit. Jag fick tillslut tag på en oljekyl till en volvo, det var en testkyl som aldrig kom i produktion (farsan hittade den på jobbet) - passade perfekt bakom vattenkylen.
Att slänga in kylaren bakom rören låter lite varmt, men det kan säkert funka om du har någon skyddsplåt. Tänk på att den sitter lite farligt där med tanke på stenskott och sånt. Kanske skulle gå att fixa nån form av nät/galler framför?
Lycka till med din fighter!
 
Gsxr 400

Hey

Hvis du vil sælge orginal delene fra din gsxr 400
så er jeg interesseret :-)

Mvh
DK Fireblade

matte_mannen skrev:
Ho ho!

Bestämde mig efter en smått otrevlig händelse i sommras för att bygga fighter. Jag kom körandes längs e6:an med mätaren i trakterna kring 180 då jag plötsligt hörde en smäll och någonting som trök mig längs högerbenet. Stannade så fort jag kunde längs vägkante och såg till min stora förvåning att hela högerkåpan flugit av :3freak

Tog det som ett omen för att skippa kåporna och bygga fighter hehehe
Nu är jag i alla fall igång.

Finns garanterat bättre hojar att bygga fighter av men min 400 är riktigt kul när det svänger och väger inte många kilon.

Hittils Har jag slängt på fatbarstyre och är på jakt efter en längre kopplingsvajer.

Svårast hitills har garanterat varit att flytta in oljekylen bakom vattenkylen. Inte mkt plats där, men nu är det fixat. Det enda som syns är de stålomspunna oljeslangarna på hojens högra sida.

hör kommer ett litet smakprov
 
matte_mannen skrev:
Problemet med cykeldator är ju att man dels inte ser hur långt hojen gått + att man inte har någon varvräknare. Hur gör du med det Wiseguy?
Har programerat in miltalet på cykeldatorn. Sen för jag körjournal också, gammal vana.
Att inte ha varvtal är lite jobbigt i början. Men man vänjer sig snabbt och efter ett tag så saknar man inte det.

Har lite funderingar på en Acewell mätare just nu.
 
matte_mannen skrev:
Tack!

Det är ju ingen turbo på än, men man vet aldrig vad som händer :rolleyes:

Idag blir mina stålomspunna slangar klara...
Cyclope lampan ska smackas på snart också...

Ett stort projekt blir att passa in orginalinstrumenteringen framför lampan. Planen är att skära ut en rostfri panel och plocka ut varv- och hastighetsmätare samt pussla in tempmätaren om den för plats. Varningslamporna tar ju inte så stor plats så dom är nog inga problem.

Någon annan som gjort något liknande?

orginalet som det ser ut nu...


dit med turbo nu.
varför mesa från början? var värst :tummenupp
jag har bara varvräknare, värme och turbo tryck.
bifogar bild så du får se hur det ser ut på min
 

Bifogat

  • cbr turbo 4.jpg
    cbr turbo 4.jpg
    78.8 KB · Visningar: 325
Dansk Fireblade skrev:
Hey

Hvis du vil sælge orginal delene fra din gsxr 400
så er jeg interesseret :-)

Mvh
DK Fireblade

Hej!

Kanske det, vad behöver du?

Wiseguy skrev:
Har programerat in miltalet på cykeldatorn. Sen för jag körjournal också, gammal vana.
Att inte ha varvtal är lite jobbigt i början. Men man vänjer sig snabbt och efter ett tag så saknar man inte det.

Har lite funderingar på en Acewell mätare just nu.


hmmm, vill nog ha varvtal ändå. Min 400 har ju trots allt inget mostruöst vrid = man vill ju vara säker på att man ligger på rätt varv när det är dags för lite race.
Acwell är ju snygga men känns lite "plottriga", eller är det jag som är snål? :rolleyes:

grömpa skrev:
dit med turbo nu.
varför mesa från början? var värst :tummenupp
jag har bara varvräknare, värme och turbo tryck.
bifogar bild så du får se hur det ser ut på min


då blir jag nog den förste som slänger turbo på en 400cc :D
 
Last edited:
matte_mannen skrev:
då blir jag nog den förste som slänger turbo på en 400cc :D


inte gör det väll nå? :D
kommit på nån lösning med mätarna?
hastighetsmätare är överskattat. funkar riktigt bra med bara varvräknare för mig :)
 
matte_mannen skrev:
Jadu mkt krångel med kylare har det varit. Jag fick tillslut tag på en oljekyl till en volvo, det var en testkyl som aldrig kom i produktion (farsan hittade den på jobbet) - passade perfekt bakom vattenkylen.
Att slänga in kylaren bakom rören låter lite varmt, men det kan säkert funka om du har någon skyddsplåt. Tänk på att den sitter lite farligt där med tanke på stenskott och sånt. Kanske skulle gå att fixa nån form av nät/galler framför?
Lycka till med din fighter!

Jo vi får se hur de funkar, ska skruva i en oljetempmätare i den också, stenskott är inget jag fruktar ;)

blir säkert bra de där :yoparty
lycka till
 
matte_mannen skrev:
då blir jag nog den förste som slänger turbo på en 400cc :D
Såg faktiskt en FZR400 Turbo (har för mig att det var en fzr) i England. Iofs borrad till 500 cc men ändå. 9,43 s på 402 m... det tycker iaf jag är ganska snabbt för den volymen.

Förresten, fet hoj du har :tummenupp
 
mc-xpress har byggt en 400 turbo for lenge siden, ikke sikker på om det var en cbr ell gixxer, ta en telefon!
en tjej var for kort i benen til å kjøre 600/1000, å en 400 hadde for lite mos...
 
grömpa skrev:
inte gör det väll nå? :D
kommit på nån lösning med mätarna?
hastighetsmätare är överskattat. funkar riktigt bra med bara varvräknare för mig :)

Är så otroligt konventionell så att jag vill ha både hastighetsmätare och varvräknar tror jag, dock är nog faktiskt varvräknaren viktigast.

Har inte kommit på någon vettig lösning än, vade ju varit så smidigt bra om man kunde använda orginalinstrumenteringen...

Wiseguy skrev:
Vad sägs om en shiftlight/varvräknare då.
Det finns färdiga att köpa hos dom flesta tillbehörsbutiker. Kostar lite flis men då är allt klart.

Vill du bygga själv så kommer du billigare undan. Byggsatser finns här: http://www.jetronic.se/elektronikbyggsatser.htm#Shift_v3


hmmm shiftligtht /varvräknare kanske kunde vara något vad får man punga ut för en sån?. Men byggsats blir för svårt för mig, elektronik och lödning är inte min påse tyvärr...

lahi skrev:
Såg faktiskt en FZR400 Turbo (har för mig att det var en fzr) i England. Iofs borrad till 500 cc men ändå. 9,43 s på 402 m... det tycker iaf jag är ganska snabbt för den volymen.

Förresten, fet hoj du har :tummenupp

Tack!

Där ser man! Finns galningar till allt. Låter ju som man kan skrämma upp dom en del ändå. Men risk för kechup-effekt antar jag. Hade dock inte tackat nej till hundra hästar till :hih

I England är ju 400cc ganska vanligt. Finns en snubbepå ett forum där som säljer ett trimkitt till minigixxrar - vilket skulle skrämma upp den i 80 kusar (60 orginal). Lite sugen faktiskt...
 
matte_mannen skrev:
Är så otroligt konventionell så att jag vill ha både hastighetsmätare och varvräknar tror jag, dock är nog faktiskt varvräknaren viktigast.

Har inte kommit på någon vettig lösning än, vade ju varit så smidigt bra om man kunde använda orginalinstrumenteringen...

okej förstår dig. men istället för att kapa bort lite plast här och där så är det ju bättre o ha nya.
om du nångång skulle vilja återställa den så ska den ju hellst se "orginal" ut.
om du förstår va jag menar?
 
grömpa skrev:
okej förstår dig. men istället för att kapa bort lite plast här och där så är det ju bättre o ha nya.
om du nångång skulle vilja återställa den så ska den ju hellst se "orginal" ut.
om du förstår va jag menar?

Vafan ska man göra något riktigt snygt så är det väl svårt att behålla alla möjligheter för orginalskick?
Tror han skulle få mer pengar på den som fighter än med bara kåpor på ena sidan ;)
Skitcool hur du har för övrigt :D
 
fahrenheit skrev:
Vafan ska man göra något riktigt snygt så är det väl svårt att behålla alla möjligheter för orginalskick?
Tror han skulle få mer pengar på den som fighter än med bara kåpor på ena sidan ;)
Skitcool hur du har för övrigt :D


Har funderat en del på hur mkt man ska tänka på att den ska gå att återställa till orginalskick. Har ju allting spartat som tex kåpstag, ljudämpare, kåpor, (utom högerkåpan då ) osv.
Frågan är dock om jag (eller någon annan) någonsin kommer vilja återställa den till orginalskick. Tycker att priserna på fighters ligger ganska högt, el vad tycker ni?


Senaste tillskottet är ett par stålomspunna slangar från hydrascand i göteborg. Stället rekomenderas verkligen: hjälpsam personal och vettiga priser, =fick punga ut 200:- /st.
 

Bifogat

  • 67.JPG
    67.JPG
    33.1 KB · Visningar: 93
Back
Top