Projekt minichopper.

überjahn skrev:
Nja, lägger så lite pengar på den som möjligt... sattsar på att klara mig under 1500:- allt som allt... så trim blir det nog inte... kanske planar toppen eller nått men inte mer...
hur mkt kostade hojen? :)

Budget.

Lägger upp min lilla budget... :)

Honda cb125t = 250:-

Ny, packningssatts, tändstifft, vxl-förare,
kolvringssett båda kolvarna,
tryckplatta till koppling, gasrulle. = 500:-

Tank Hva rödqvarna
komplett med lock o kran. = 250:-

Är uppe i ca 1000:- än så länge... ska som sagt försöka hålla mig under 2000:- sträcket...

Det som fattas just nu är lite småskrot till motorn, bakskärm, framaxel, styrlager och lite småprylar...

To be continued...

Nu är det praktik för mig i 2 veckor vilket kommer innebära att chopperbyggandet kommer ligga på is...

Bilder och mer info kommer när jag är igång igen! :)

Nej!!!

Hej, har inte vart i skolan på 1 månad pga praktik o lov men nu ska jag fortsätta med mitt projekt.

Mekade klart med motorn i måndags efter att ha fått alla delar.

När jag skulle lägga dit brickorna till toppen så slinter mina oljiga fingrar och jag ser brickan åka ner i hålet för kamkedjan och landa på botten av veven :mad:

Gick inte få upp den på¨något sett, så var bara att riva ner allt och spräcka vxl-lådan.

Nu är den snart ihopsatt igen, bara ventilspelet kvar.

Mvh Erik

Bifogat

• 100_1479.jpg
    100_1479.jpg
    99.3 KB · Visningar: 164
  • 100_1495.jpg
    100_1495.jpg
    77.7 KB · Visningar: 170
überjahn skrev:
Gick inte få upp den på¨något sett, så var bara att riva ner allt och spräcka vxl-lådan.

Låter jobbigt :gnissla

Verkar bli nice den här hojjen :)

überjahn skrev:
Hej, har inte vart i skolan på 1 månad pga praktik o lov men nu ska jag fortsätta med mitt projekt.

Mekade klart med motorn i måndags efter att ha fått alla delar.

När jag skulle lägga dit brickorna till toppen så slinter mina oljiga fingrar och jag ser brickan åka ner i hålet för kamkedjan och landa på botten av veven :mad:

Nu är den snart ihopsatt igen, bara ventilspelet kvar.

Mvh Erik

motorn verkar fin och välputsad :tummenupp

Känner igen det där med att tappa ner saker, hade precis fått ihop motorn på min (cb125 -82) när jag tappade ner ett kolvclips, den kom inte ut ut oljehålet, d va bara att riva å ta ut den, och när jag satte ihop den igen måste en packbox vrängt sig eller satt sig på snedden för växelspaken är trög som fan. Detta va 6 år sedan, kanske ska ta tag i det snart...

Krökarna är snedkapade 40 grader precis innan ljuddämparna, kommer vinklas rakt ut horisontelt.

Mvh Erik

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...