Projekt Kawasaki Ninja ZX-9R

Pzycic

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2015
Ort
Mölndal
Hoj
Kawasaki Ninja ZX9R
Jag har fått tag på en ZX-9R - 95 som har stått orörd och ostartad i ett garage i flera år som jag tänkte få igång. Har även blivit lagd av tidigare ägare så kåporna är körda på högersidan.
Har inte riktigt bestämt mig ännu om jag ska renovera till original eller om jag ska göra om till streetfighter eller liknande men det blir ett senare problem då motorn och elen i sig kommer ta ett tag att fixa till.


Så här såg den ut när jag fått bärgat hem den:

IMG_20170726_161809_992.jpg

Och 2 timmar senare var den lite mer naken...

20170726_183015.jpg

Det som jag hittills upptäckt behöver fixa är:

Fullständig service med olja och filter
Dra nästan all el (någon tidig ägare som inte riktigt hade koll på hur man drar el och har lödat och skarvat på flera ställen)
Nytt tändningslås
Nya bromsar fram och bak
Nytt grenrör
Nya hjullager fram och bak
Eventuellt nya kåpor. Detta beror lite på om jag bestämmer mig för streetfighter eller inte.

Kommer troligtvis även att byta ut alla lampor och blinkers till led

Någon som har förslag på saker att fixa eller något?
 
Last edited:
Last edited:
Jag har byggt ett par fighters på just den modellen. Och två har jag kvar och kommer aldrig säljas??
Dock så har jag ett par tips till dig:
- Bygger du om till fighter så måste du bygga om luftburken. B-modellen gillar inte när man plockar bort airducten. Kräver även ombestyckning av gasarna.
- Lämna in toppen omgående för inslipning av ventiler och framförallt plana toppen. Det är inte en fråga om toppen kommer att spricka utan när. Även detta ett standardfel på B-modellen.
- Inget större värde att originalrenovera om du nu inte vill ha den som kåp hoj.

Lycka till!:tummenupp
-
 
Var idag ute i garaget och gjorde klart det sista för att kunna få igång cykeln. Alla bromsklossar, oljor, vätskor, tändstift och filter bytta.
Ska bara byta tändningslåset efter jobbet ikväll så borde den sen kunna starta.

Har bestämt mig för att bara återställa till original denna gången och istället eventuellt bygga om till streetfighter nästa säsong eller senare. Detta är på grund av att jag idag bara har denna cykeln och vill kunna köra även längre sträckor. Då är det skönt att ha kvar kåporna.

Det som blir fokus de närmsta nu är att färdigställa elen som inte är riktigt gjort.
Tänkte kolla med er vad ni använder för att montera/skarva ihop 2 kablar som ska kunna monteras isär?
Kabelskor eller någonting annat?
Någon tidigare ägare har "mycket duktigt" lödat ihop flera kablar som ska kunna tas isär som t ex till blinkers. Denna tidigare ägare har även varit riktigt dålig på att jorda eller säkra elen ordentligt vilket har medfört flera kortslutningar.

Passar samtidigt på att fråga var ni som någon gång monterat av tanken drar vacumslangen vid återmontering? Kan verkligen inte minnas alls hur den var dragen... haha.

Upptäckte idag att den tydligen står som strypt i regbeviset. Så kan vi inte ha det. Det ska jag genast undersöka och ta bort. Står att effekten är sänkt genom begränsning i förgasare. Funderar på om den är strypt genom byte av trottellocket då kanske.
 
Avluftningsslangen dras ner mot svingen.
Strypning av B-serien skedde med brickor i insuget.
 
Blev lite dåligt med uppdatering i tråden då jobbet kom emellan.

Lyckades färdigställa cykeln helt till originalskick och den startade nästan direkt på första försöket.:yoparty
Direkt bort till besiktningen och gick igenom med blankt papper. Grymt nöjd!

Körde en sväng och kom hela 4 mil tills det bara sa pang. Olja och rök överallt. Bilarna bakom mig blev tvungna att stanna då man inte kunde se någonting.
Var inte helt lätt att stanna utan att ramla med allt dränkt i olja men lyckades komma in till vägrenen.
Fick hjälp av pappa att bärga hem den och ser då ett ca 15 cm stort hål rätt igenom blocket. Verkar som vevstaken kört kolven rätt igenom.

Jahopp, det var den motorn det... Är nu på jakt efter ny motor. :/
Någon som vet vilka årsmodellers motorer som passar? 94-97 vet jag funkar. Någon mer årsmodell som också funkar?
 
Blev lite dåligt med uppdatering i tråden då jobbet kom emellan.

Lyckades färdigställa cykeln helt till originalskick och den startade nästan direkt på första försöket.:yoparty
Direkt bort till besiktningen och gick igenom med blankt papper. Grymt nöjd!

Körde en sväng och kom hela 4 mil tills det bara sa pang. Olja och rök överallt. Bilarna bakom mig blev tvungna att stanna då man inte kunde se någonting.
Var inte helt lätt att stanna utan att ramla med allt dränkt i olja men lyckades komma in till vägrenen.
Fick hjälp av pappa att bärga hem den och ser då ett ca 15 cm stort hål rätt igenom blocket. Verkar som vevstaken kört kolven rätt igenom.

Jahopp, det var den motorn det... Är nu på jakt efter ny motor. :/
Någon som vet vilka årsmodellers motorer som passar? 94-97 vet jag funkar. Någon mer årsmodell som också funkar?
Fan vad surt så här i början på säsongen
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top