Projekt "Jap-style" Z1000 Mk.II

Vilket tempo!

Men o du nu trixar å bygger om så som du gör, även om allt blir bättre och stadigare, blir det inte det inte svårt att övertyga vid besiktningen?
 
Vilket tempo!

Men o du nu trixar å bygger om så som du gör, även om allt blir bättre och stadigare, blir det inte det inte svårt att övertyga vid besiktningen?

Det får tiden utvisa. Min Suzuki hade gått igenom besiktningen om det inte vore för en grej: svingen. Den var så uppenbart modifierad och förlängd att han inte kunde godkänna det. Behåller man däremot axelavstånd och samma gaffelvinkel så har man inte påverkat motorcykeln på ett sätt som kan vara negativt eller rent utav farligt så det finns ingen som helst anledning för Bilprovningen att säga nej. Jag har ju snarare förbättrat den genom att göra den lättare, ge den bättre fjädring, kraftigare bromsar samt förstärkt ramen.

Den här hojen är tänkt att vara en hoj som inte ska se modifierad ut, allt du ska se när du tittar på den är en gammal 80-talare i väldigt fint skick, inget annat. Uppfattar besiktningsmannen den på samma sätt så kommer han förmodligen bara säga "Superfin hoj! Den var en fröjd att köra!" och du får ett blankt papper i handen.

Som sagt, allt beror på hur man gör det. Gör man det snyggt kan man komma undan med väldigt mycket. :)
 
Varför inte behålla orginalgaffel....?tycker det ser snyggt ut om man putsar upp dom.
Och ev.byta fjädrar,ventiler för lite bättre känsla,den ska ju inte gå på bana utan bara lite finåka
som du sa.
Det svåra kanske blir att uppgradera bromseriet ,hitta bättre bromsok som passar.
Tycker det ser bra ut på hojbilden i början på tråden.
Bara en liten tanke, det blir snyggt vad du än gör.:tummenupp
 
Varför inte behålla orginalgaffel....?tycker det ser snyggt ut om man putsar upp dom.
Och ev.byta fjädrar,ventiler för lite bättre känsla,den ska ju inte gå på bana utan bara lite finåka
som du sa.
Det svåra kanske blir att uppgradera bromseriet ,hitta bättre bromsok som passar.
Tycker det ser bra ut på hojbilden i början på tråden.
Bara en liten tanke, det blir snyggt vad du än gör.:tummenupp

Den svarta på inspirationsbilden?

Inte så original.
 
"...tänkt att vara en hoj som inte ska se modifierad ut..."

Helrätt!
Exakt så tycker jag också att 80-talare ska se ut, mitt i prick!

Kämpa på!
 
Varför inte behålla orginalgaffel....?tycker det ser snyggt ut om man putsar upp dom.
Och ev.byta fjädrar,ventiler för lite bättre känsla,den ska ju inte gå på bana utan bara lite finåka
som du sa.
Det svåra kanske blir att uppgradera bromseriet ,hitta bättre bromsok som passar.
Tycker det ser bra ut på hojbilden i början på tråden.
Bara en liten tanke, det blir snyggt vad du än gör.:tummenupp

Problemet med originalgaffeln är att den är:


  • Tung.
  • Inte speciellt vacker.
  • Klena gaffelben.
  • Inga direkta justeringsmöjligheter vad gäller retur, förspänning och kompression.
  • En modern downhill cykel som väger 15kg har bättre fjädring än den här hojen.

Honda gaffeln däremot är 100% justerbar och ser ut som en riktig gaffel fast lite mer high-performance då den har svarvade underben och är natureloxerad. Visst ska den inte piskas på bana men efter att ha stoppat en riktig Öhlins R&T gaffel på min egen hoj så har jag en helt annan respekt för bra fjädring. Det gör inte bara en stor skillnad i väghållning - det gör en betydande skillnad i komfort också.

Och som blueridge sa gällande hojen tidigare i tråden så är det i princip inget på den som är original mer än tank, kåpor och mätare. Skenet bedrar och det är exakt det som är tanken med det här bygget. Den ser original ut men sanningen är en helt annan. :)


"...tänkt att vara en hoj som inte ska se modifierad ut..."

Helrätt!
Exakt så tycker jag också att 80-talare ska se ut, mitt i prick!

Kämpa på!

Yes. Ska man bygga en klassiker som den här utan att förstöra den så ska man antingen göra en total original restaurering eller bara piffa upp den med lite bättre komponenter (som i det här fallet).

Att bygga streetfighter eller nåt liknande är hädelse. :mad:
 
Last edited:
Kom lite kuliga lager i posten idag samt ett innerrör till svingen. Nu ska det måttas och funderas på hur allt ska lösas på snabbaste och enklaste möjliga sätt. Svingen måste då i alla fall tas av 5mm totalt, då ska det bara undersökas hur mycket det blir per sida i.o.m. att svingen är aningen asymmetrisk.

Slänger upp lite bilder senare ikväll.
 
Kom lite kuliga lager i posten idag samt ett innerrör till svingen. Nu ska det måttas och funderas på hur allt ska lösas på snabbaste och enklaste möjliga sätt. Svingen måste då i alla fall tas av 5mm totalt, då ska det bara undersökas hur mycket det blir per sida i.o.m. att svingen är aningen asymmetrisk.

Slänger upp lite bilder senare ikväll.

Tjena, orginalsvingen är väl oxå asymetrisk så kolla om det inte är lika. I så fall borde du kunna ta lika mycket på bägge sidor av svingen.
Har börjat med samma sak på katten. Att centrera hjulen är första steget, sen kan ramjobbet börja. Eller hur :D
 
Tjena, orginalsvingen är väl oxå asymetrisk så kolla om det inte är lika. I så fall borde du kunna ta lika mycket på bägge sidor av svingen.
Har börjat med samma sak på katten. Att centrera hjulen är första steget, sen kan ramjobbet börja. Eller hur :D

Jo, ska mäta och kolla allt ordentligt innan det börjar fräsas några svinginfästningar. Dumt att göra irreversibla modifikationer och inte ha mätt. :död

Bakändan är rätt ända att börja med tycker jag. Framändan ger sig själv då man har snickrat till gaffelkronor och sånt och då gäller det ju bara att centrera hjulet mellan gaffelbenen eftersom en gaffel i 99 fall av 100 är symmetrisk. En sving däremot är i regel asymmetrisk och är därför krångligare att passa in.

När vi nu ändå pratar om svingar. Kollat upp nå fraktpriser på grejjerna så får vi lösa det ekonomiska nån vecka här framöver (mellandagarna)? :)
 
När vi nu ändå pratar om svingar. Kollat upp nå fraktpriser på grejjerna så får vi lösa det ekonomiska nån vecka här framöver (mellandagarna)? :)

Nope, notayet.
Fick icke isär den heller. Får ta nya tag nån dag.
Kollar även efter en brygga till kwacken.
Återkommer även om bultarna.
 
Nope, notayet.
Fick icke isär den heller. Får ta nya tag nån dag.
Kollar även efter en brygga till kwacken.
Återkommer även om bultarna.

Satt ihop ganska ordentligt då med andra ord?

Bara du slår en signal på telefon eller skickar ett meddelande här. :)
 
Fick rätt mycket gjort på gammel-Kawan idag efter en lång kväll igår tillsammans med farsgubben i garaget där vi redde ut vad som ska göra, hur det ska göras, osv. Måttade ut och kapade en hel drös med förstärkningar för bakramen tidigare idag och nu i afton så satte jag mig ner för att få dit allt.

Passade även på att kapa bort allt skrot som inte ska vara kvar, bland annat passagerarfotpinnarna och ett par stora fula öron som sitter bakom stötdämparinfästningarna.

Såhär såg det ut när jag gjort en grov mock-up.

DSC_0003-1.jpg


Efter det slipade jag av en jäkla massa färg och gjorde det snyggt för att punkta fast förstärkningarna till bakramen.

DSC_0004.jpg


Sen började jag rita lite mallar för dom sista förstärkningarna. Kommer göra dom i vanlig 2mm plåt.

DSC_0011.jpg


DSC_0014-1.jpg


Imorn är det tänkt att få klart hela bakändan på hojen. Ska måtta färdigt och bygga en borr-jigg för nya stötdämparinfästningarna och snygga till diverse andra saker.

Försöker få upp lite mer bilder imorgon kväll.
 
Ska du förstärka mellan ramrören bakom motorn?
Det är brukligt med en kryssförstärkning där.
 
Ska du förstärka mellan ramrören bakom motorn?
Det är brukligt med en kryssförstärkning där.

Jodå, har tänkt göra det också med ett vanligt 20x2mm rör (eller 25x2mm), återstår att se om det blir ett kryss dock. Det finns mycket att göra på den här ramen för en händig. GSX:ramen på min hoj är i jämförelse som dagens aluminiumramar i sin konstruktion. :D
 
Jodå, har tänkt göra det också med ett vanligt 20x2mm rör (eller 25x2mm), återstår att se om det blir ett kryss dock. Det finns mycket att göra på den här ramen för en händig. GSX:ramen på min hoj är i jämförelse som dagens aluminiumramar i sin konstruktion. :D

Hur kommer det sig att du inte körde med rör istället för fyrkantsprofilen?
Blir modifiering av ramen under tanken också? Klassiska triangeln (sedd i färdriktningen)?

Vad satt det för avgas på din när du köpte den? Letar lite smått efter ett orginal i ok skick...
 
Hade du väntat ett par år så var det faktiskt orginal från fabriken. Kolla Eddie Lawson replica, de hade Kerkersystem från fabrik.

Inte här vad jag kan minnas iaf. Svarteloxerade jätteburkar som väl mest bidrog till att sänka tyngdpunkten....fast inte på det där bra sättet.

Apropå E L-replikan så hängde en kompis dit ett Harris-system samt lackade i stort sett allt annat grönt. Harris var fint, både till ljud och utseende. Vart tog alla fina prylar vägen?
 
Hur kommer det sig att du inte körde med rör istället för fyrkantsprofilen?
Blir modifiering av ramen under tanken också? Klassiska triangeln (sedd i färdriktningen)?

Vad satt det för avgas på din när du köpte den? Letar lite smått efter ett orginal i ok skick...

Ingen speciell anledning. Hade lite bitar till hands med rätt godstjocklek så jag tänkte "Varför inte?". Men om jag ska ge nån anledning så är fyrkantsprofiler aningen lättare att svetsa än ett rör.

På den här hojen satt det ett rätt så rostigt 4-1 helsystem från Devil. Innerdiametern på ljuddämparen är väl drygt 70mm. :näsblod

Det blir nog ett rostfritt system från Exhaust Craft i England. Som ljuddämpare tänkte jag använda min hemmasnickrade aluminiumdämpare.


Gjorde klart dom sista små förstärkningarna till bakramen nu idag och passade på att börja svetsa (ca 70% färdig). Svetsfärdigheterna tycks ha hållt i sig lite i alla fall. :)

DSC_0002-1.jpg


DSC_0012.jpg


DSC_0013.jpg


Ska måtta ut jiggen till stötdämparinfästningarna på en stund hade jag tänkt och svetsa klart det jag kan av förstärkningarna i samma veva.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top