Projekt Honda Nsr -92

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04
Var ungefär ett år sen jag var här på sporthoj, vissa kommer ihåg mig andra inte :) . Har ialla fall meckat o slitit med mcn i drygt ½ år nu.

Till början tyckte jag att färgerna var riktigt fula på jubileums modellen. Så jag bestämmde mig för att lacka dem svarta. Medans kåporna var på lackering så tyckte jag att det var dags för en motor renovering.

Så jag började att plocka ner hela motorn. Då började man genast se slitna delar. Så det var bara att åka iväg till mc-varuhuset och börja beställa. Största problemet var nog avgasportarna som på något sätt "karvat" sig in i cylindern och lämnat stora märken efter sig. Jag som tyckte att hojen gick bra innan hade tydligen helt fel. Avgasportarna öppnade sig endast halva vägen.

"" För dem som inte vet vad avgasportarna är så kan jag berätta att dem sitter i cylindern vid utblåset och reglerar hur mycket avgaser som släpps ut, för att få en bättre effekt och hålla kompett"".

Cylindern var faktiskt förvånansvärt fin. Jag trodde jag skulle se stora repor eller dylikt, men det var lent som en barnrumpa där inne hehe. Den enda skadan var vid utblåset som avgasportarna orsakat. Men med lite arbete så löste även sig det.

Efter jag inhandlat lite nya "slit delar" så bestämmde jag mig för att fixa lite mer effekt. Jag letade efter en större cylinder men hade riktiga svårigheter att få tag i en. Så jag gick istället och köpte en större förgasare och ett jolly system. Förgasaren tog rätt lång tid och fixa. Att få balans mellan luft och bensin är ett stort problem om man vill få det perfekt. Så jag var tvungen att inhandla c:a 7 munstycken. Jolly röret passade perfekt. Inget meck med det.
Jag skulle tro att det tog ca 1 månad för mig att fixa hela motorn till toppskick.

Nu när motorn stog klar på bänken så var det dags att fixa lite små grejjer. Jag bytte ut vissa el kablar, var tvugen att byta många skruvar och muttrar
( verkade som ägaren innan inte var så meck kunnig). Jag skulle behöva byta bakdämpen, men när jag såg prislappen på den så bestämmde jag mig för att skippa det, den duger ändå som den är.

Nu var det dags att skruva tillbaka grejjerna. Jag hatar nsr eftersom det är så j*vla trångt mellan ram och motorn. Men allting går :). Nu skulle kåporna på plats som legat inplastade ett bra tag. Hade inte kollat på dem innan men när jag tog bort plasten så var dem sjukligt snygga, blank svarta kåpor. Jag lackade om iprincip alla plast detaljer. Bytte också sadeln så att den skulle bli helsvart. Ett litet "black rider" bygge :D . Ett stort "lucky strike" märke kommer att lysa upp sidan.

Nu när allting var monterat så var jag nästan säker på att hojen inte skulle starta, men efter 3 sekunder på startmotorn så gick den igång och lyckan var på max. Har inte kört den på vägen ännu eftersom vi har is och snö ute. Men det blir varmt snart :rolleyes: . Bilder kommer inom kort, har lite små fix kvar på hojen. Vill inte plåta innan den är färdig. Den kommer säljas till våren så är det nån som är intresserad är det bara skriva, eller har ni frågor om Nsr, anser mig rätt kunnig nu :hihi

Ska försöka skynda med bilder :arsele . Allt från mig~

/Krille
 
Krille-666 skrev:
Var ungefär ett år sen jag var här på sporthoj, vissa kommer ihåg mig andra inte :) . Har ialla fall meckat o slitit med mcn i drygt ½ år nu.

........................................


Ska försöka skynda med bilder :arsele . Allt från mig~

/Krille

Fan va najs . Alltid gillat helsvarta hojar med bara någonting på sidan som ger personlig prägel ...

Skönt att den startade så fort också, själv har jag ingen startmotor, elstart är för kärringar ;) .

Men det måste ändå kostat en hel del pengar, eller det kanske inte var så mycket saker som byttes ? .

mvh
 
agneman skrev:
Skönt att den startade så fort också, själv har jag ingen startmotor, elstart är för kärringar ;) .



elstart ska man ha det är brara så :tummenupp


det låter bra... kan jag få den :rolleyes:
 
Antar att han ville ha hela hojen . han kan ju inte bara kommentera elstarten så han tog några Enter-tryck neråt och sa att han ville ha hojen med .
 
agneman skrev:
Antar att han ville ha hela hojen . han kan ju inte bara kommentera elstarten så han tog några Enter-tryck neråt och sa att han ville ha hojen med .


ja jag vill få hela hojen :rolleyes: jag har elstar redan på offroad
 
hehe mjo det kostade en hel del.. men men jag tycker det var värt. Schysst o ha en hoj som funkar perfekt :)
 
Krille-666 skrev:
hehe mjo det kostade en hel del.. men men jag tycker det var värt. Schysst o ha en hoj som funkar perfekt :)

Verkar bra :) Ja man vill att allt ska vara perfekt. Helrenoverade min motor i somras, och bytte en massa annat som bakdämpare och styrbox till avgasporten. Körde 250 mil, sen sprack cyllen. Tihi.

Vad kostade motorrenoveringen?
 
jo

min nsr har skurti fyra gånger i somras är det någon som vet varför? jag har helt ostrypt! inga plugar och annan cdi box, å större munstycken i förgasaren :arsele
 
Bullis skrev:
min nsr har skurti fyra gånger i somras är det någon som vet varför? jag har helt ostrypt! inga plugar och annan cdi box, å större munstycken i förgasaren :arsele


Du kanske ska fylla på olja nån gång också? :rolleyes:
 
Bullis skrev:
min nsr har skurti fyra gånger i somras är det någon som vet varför? jag har helt ostrypt! inga plugar och annan cdi box, å större munstycken i förgasaren :arsele
Haha!!.. du slår nästan mina 5 du.. :hihi
Du har inte börjat fundera på felsöka?.
 
philsson skrev:
Haha!!.. du slår nästan mina 5 du.. :hihi
Du har inte börjat fundera på felsöka?.
Fel söka jag ha klyvt motorn, prov tryckt den, bytt tre cylindrar o fyra kolvar o vatten pump så jag ha nog fel sökt tillräkligt
 
Bullis skrev:
Fel söka jag ha klyvt motorn, prov tryckt den, bytt tre cylindrar o fyra kolvar o vatten pump så jag ha nog fel sökt tillräkligt

Bytt topplocket?? Skeva topplock är vanligt på de tidiga NSR motorerna.
Har den en gång gått lite varmt så har toppen garanterat blivit skev.
Bara att lämna in å få det planat eller köpa ett nytt.
Sen ska det nog funka :tummenupp
// Olle
 
[Mr.Schufemtii] skrev:
Bytt topplocket?? Skeva topplock är vanligt på de tidiga NSR motorerna.
Har den en gång gått lite varmt så har toppen garanterat blivit skev.
Bara att lämna in å få det planat eller köpa ett nytt.
Sen ska det nog funka :tummenupp
// Olle
Okej tack för tippset jag få väl köpa en ny å se sen om det funkar :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top