Projekt Honda BBT

Första delen i bygget blir att passa in VFR svingen i CBR ramen.

Totalt behövs det tas bort 18 mm för att svingen ska passa.
Tänker ta så mycket som möjligt (14mm) på ramen då den har mest material att ta av.
Svingen blir "slät" på båda sidorna men ca 4/5 mm finns att ta av på båda sidor.
Hur mycket det blir på respektive sida får motorn avgöra.
Bra att ha lite att spela på för att få divpaketet i linje.

Bilderna visar "fräsborden" jag tillverkat för att kunna få stöd för handfräsen.

Att det kan vara så kul med en klump aluminium !
 

Bifogat

  • sh1.JPG
    sh1.JPG
    89.5 KB · Visningar: 295
  • sh2.JPG
    sh2.JPG
    72.5 KB · Visningar: 256
WAS! Skall du fräsa upp ramen med manuell handfräs? :näsblod
 
Spettan såldes i delar, bara framgaffeln fick vara kvar..

Sätter en femma på att även detta bygge går i stöpet, till förmån för nåt annat roligare som inte heller kommer att bli klart pga nya projekt o ideer osv osv... De e som en ond cirkel.. :D :D :näsblod
 
Sätter en femma på att även detta bygge går i stöpet, till förmån för nåt annat roligare som inte heller kommer att bli klart pga nya projekt o ideer osv osv... De e som en ond cirkel.. :D :D :näsblod


Sug röv !:mad:

Nu jävlar byggs det!
 
WAS! Skall du fräsa upp ramen med manuell handfräs? :näsblod

Och vad skulle vara problrmet med det ?:va

Nu är svingen på plats!
Har fräst bort 16 mm på ramen och 5 mm på högra sidan på svingen.
Det gjorde att svingens drev nu linjerar kanon med drevet på motorn.
Om der behövs finjusteras så gör jag det när det är tajm att svetsa om det övre fästena for motorn.
 

Bifogat

  • a.JPG
    a.JPG
    128.8 KB · Visningar: 402
Nu börjar det likna något.
Blir det VFR-fälgen eller vågar du ta ut svängarna och montera bilfälg?

Bilfälg är ju skitcoolt men jag vill att allt på hojen ska gå att känna igen från någon Honda, så det blir VFR fälgen.
 
Nu är svingen på plats!
Har fräst bort 16 mm på ramen och 5 mm på högra sidan på svingen.
Det gjorde att svingens drev nu linjerar kanon med drevet på motorn.
Om der behövs finjusteras så gör jag det när det är tajm att svetsa om det övre fästena for motorn.

Ser ju bra ut!

Verkar dock vara något (ramen från -98 eller svingen från -05) som skiljer från mina delar (ram från -96 och sving från -98...typ).

Jag behövde bara "fila" bort 5-6mm på insidan på min ram för att få in VFR-svingen.
Valde att ta bort det på insidan till höger i ramen eftersom man justerar både sving och motor till vänster i ramen för att få dreven i linje som du beskrev :tummenupp

Kommer bli riktigt snyggt det här!

Nu är det dock uteslutet att slänga på 1000rr kåpor på min, det blir en Fighter av den trots allt :D
BTW: Tyckte att min avatartext kändes bekant när jag bytte för ett tag sen...:)

Bilfälg är ju skitcoolt men jag vill att allt på hojen ska gå att känna igen från någon Honda, så det blir VFR fälgen.

Va fan du tänker exakt som jag...

När jag byggde om min tänkte jag så här:
- Ett otränat öga ska inte ens se att det är en ombyggd hoj.
- Vid ett snabbt ögonkast ska inte ens ett tränat öga se att den är ombyggd.
- Det är en gammal hoj, och det ska synas.
 
Last edited:
Ser ju bra ut!

Verkar dock vara något (ramen från -98 eller svingen från -05) som skiljer från mina delar (ram från -96 och sving från -98...typ).

Jag behövde bara "fila" bort 5-6mm på insidan på min ram för att få in VFR-svingen.
Valde att ta bort det på insidan till höger i ramen eftersom man justerar både sving och motor till vänster i ramen för att få dreven i linje som du beskrev :tummenupp

Kommer bli riktigt snyggt det här!

Nu är det dock uteslutet att slänga på 1000rr kåpor på min, det blir en Fighter av den trots allt :D
BTW: Tyckte att min avatartext kändes bekant när jag bytte för ett tag sen...:)



Va fan du tänker exakt som jag...

När jag byggde om min tänkte jag så här:
- Ett otränat öga ska inte ens se att det är en ombyggd hoj.
- Vid ett snabbt ögonkast ska inte ens ett tränat öga se att den är ombyggd.
- Det är en gammal hoj, och det ska synas.

Japp, lite olika mått på grejorna.
Svingen från -05 var 19 mm bredasre än cbr-ramen från 98.

Tycker för övrigt att ditt bygge är/var ett av snyggare byggen här på SH.

Ps. Det är ok att låna min text...
 
Jag har inte läst allt men jag hoppas att du kommer att ha likadan framfälg som bakfälg?!

Det fins nog inget värre än olika fälgar fram o bak.

Väldigt intressant bygge :tummenupp :yoparty :yoparty :yoparty
 
Jag har inte läst allt men jag hoppas att du kommer att ha likadan framfälg som bakfälg?!

Det fins nog inget värre än olika fälgar fram o bak.

Väldigt intressant bygge :tummenupp :yoparty :yoparty :yoparty

Japp det blir samma fälg fram. Ska bara hitta en...

Som du säger... tex vissa årsmodeller av vfr-en ser ju ut som skit med olika hjul.
 
Japp det blir samma fälg fram. Ska bara hitta en...

Som du säger... tex vissa årsmodeller av vfr-en ser ju ut som skit med olika hjul.

Tycker inte det är så farligt faktiskt. Jag har kvar originalfälgen fram som har 6 ekrar, och den fem ekrade VFR fälgen bak...

Framfälgen syns ju knappt om man sätter dit ett par sjyssta skivor :tummenupp

Men visst...det skulle ju vara allra bäst med lika fälgar!

Jag letar dock efter en 8 ekrad VFR fälg, tycker de är sååå jävla snygga :drool :drool :drool

Edit: Skiter nog i 8 ekrad fälg, de verkar bara finnas med centrummutter...:huvet
 
Last edited:
Fan vad glad jag blev idag!
Tänkte börja med att mäta ut för nya styrkronor som jag sen tänkte att Slowdog skulle få tillverka.
Mäter och får se att SP-1 kronorna och "styrstången" passar direkt på CBR en!
En liten klack vid styrstoppen måste svetsas dit sen funkar det perfekt.

Slängde ihop grejorna lite snabbt för att få stå och dreggla lite.
 

Bifogat

  • 2.JPG
    2.JPG
    107 KB · Visningar: 246
  • 1.JPG
    1.JPG
    138 KB · Visningar: 458
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top