Projekt haschbobber - xs750

Farsan håller på och letar g80cs. Så den drömmen kan ju delvis bli sann, kanske långsammast runt mountain course en regnig oktoberdag?
Ja du kommer hursom märka att hojen kommer mer till sin rätt i attackställning!

Det är ju synd att bonden plöjde upp Dalsand ring för att odla potäter!
 
Trecylindrig.
Laverda kallade sin 'Jota' efter en spansk snabb dans för tre.

Nej jösses - inte "dans för tre".
Hur skulle det se ut i det ärkekatolska Spanien...?

Nä, Jota är dans i en...


..lite udda, haltande 3/4 takt, eller ibland i 6/8.
Perfekt illustration för den mycket speciella gången hos Laverdas trippel med 180* -vevaxel.
Konfigurationen är helt bisarr, och ger ett sådant där "lock up your daughters"-sound som få motorer lyckas med.

Haschbobbern har fått ett mycket trevligt ljud, och minsann även lite snork på avslag.
Stiligt! Jag säger att den låter ungefär så bra som en trippel med 120*-graders inbördes förskjutning mellan vevaxeltapparna kan göra.

Laverda 180* är och förblir dock något annat.
 
Nej jösses - inte "dans för tre".
Hur skulle det se ut i det ärkekatolska Spanien...?

Nä, Jota är dans i en...


..lite udda, haltande 3/4 takt, eller ibland i 6/8.
Perfekt illustration för den mycket speciella gången hos Laverdas trippel med 180* -vevaxel.
Konfigurationen är helt bisarr, och ger ett sådant där "lock up your daughters"-sound som få motorer lyckas med.

Haschbobbern har fått ett mycket trevligt ljud, och minsann även lite snork på avslag.
Stiligt! Jag säger att den låter ungefär så bra som en trippel med 120*-graders inbördes förskjutning mellan vevaxeltapparna kan göra.

Laverda 180* är och förblir dock något annat.
Har du hört den yla förbi på full sång?
????
Snarket kommer nog bli ännu bättre är jag fått upp den i bromsbänk och finjusterat bestyckning
 
Nej, inte just din så klart.

Körde själv 750 "D" back in the days när det var en aktuell hoj, typ snart 40 år sedan.
Hade ett grymt bullrigt Marshall-system på den, men betoningen låg på bullrig snarare än gött ljud.
På ljudklippet så låter din behagligare än vad jag minns att mina gjorde - det blev även en 850 "G" en kort tid under -80 talet.
Sedan var det Laverda, och efter det låter det mesta lite blekt, sorry.
 
Nej, inte just din så klart.

Körde själv 750 "D" back in the days när det var en aktuell hoj, typ snart 40 år sedan.
Hade ett grymt bullrigt Marshall-system på den, men betoningen låg på bullrig snarare än gött ljud.
På ljudklippet så låter din behagligare än vad jag minns att mina gjorde - det blev även en 850 "G" en kort tid under -80 talet.
Sedan var det Laverda, och efter det låter det mesta lite blekt, sorry.
Jo en laverdatrippel står ju ständigt på önskelistan men det är ju så satans exotiska maskiner..
Denna hamnade nånstans runt 40 loppor total byggkostnad och det är ju mångdubbelt vad dessa hojar går för nu. Laverdorna har jag dålig koll på vad dom kostar..
 
Nej, inte just din så klart.

Körde själv 750 "D" back in the days när det var en aktuell hoj, typ snart 40 år sedan.
Hade ett grymt bullrigt Marshall-system på den, men betoningen låg på bullrig snarare än gött ljud.
På ljudklippet så låter din behagligare än vad jag minns att mina gjorde - det blev även en 850 "G" en kort tid under -80 talet.
Sedan var det Laverda, och efter det låter det mesta lite blekt, sorry.

Jag har ju då hört den här hojen live, och just "behagligt" är kanske inte det första ord som dyker opp om jag ska beskriva den.
 
Jag har ju då hört den här hojen live, och just "behagligt" är kanske inte det första ord som dyker opp om jag ska beskriva den.
Ditt neggo! Du har ju bara hört den inomhus utan hörselkåpor och framförallt utan belastning! Men den låter faktiskt riktigt turbinmjukt nu med biltämadämpare och tre till ett.
 
Ditt neggo! Du har ju bara hört den inomhus utan hörselkåpor och framförallt utan belastning! Men den låter faktiskt riktigt turbinmjukt nu med biltämadämpare och tre till ett.

Obehagligt behöver ju inte nödvändigtvis vara någonting negativt :musik . Har dessutom hört den utomhus, till exempel när jag körde runt med den på parkeringen:fyllisar .
 
f4a058cb4248af3a858756e5691fd9dd.jpg

Nu såhär på vårkanten ska man ju få objekten kördugliga, konverterade bakhjulet till slanglöst eftersom den nya slangen redan ruttnat sönder, vilket det kunde vart från början.. och bytte fjädrarna bak i samma veva till ett par som inte är monoshock åtminstone, lite kap o värmning bara så.. lär väl vara som att köra en studsmatta istället för en hoppstylta nu ungefär.
 
På nåt konstigt vis blev fjädringen helt ok. Nu får den stå nån vecka så får jag se hur tät 70tals japs alu är.
 
Sedan var det Laverda, och efter det låter det mesta lite blekt, sorry.
En garagepolare byggde en rejs-Jota på 80-talet med 3-1 avgas, öppna förgasartrattar och så vidare. Tror aldrig den kom ut på bana p.g.a. icke mc-relaterad olycka men herrejeflar så den lät, redan stilla småhoppande på tomgång lät den vassare än allt annat.
Å andra sidan menar en klubbkompis som mot betalning åkte Laverda i svensk superbike - alltså standardhoj - att det var den sämsta mc han någonsin kört.
 
En garagepolare byggde en rejs-Jota på 80-talet med 3-1 avgas, öppna förgasartrattar och så vidare. Tror aldrig den kom ut på bana p.g.a. icke mc-relaterad olycka men herrejeflar så den lät, redan stilla småhoppande på tomgång lät den vassare än allt annat.
Å andra sidan menar en klubbkompis som mot betalning åkte Laverda i svensk superbike - alltså standardhoj - att det var den sämsta mc han någonsin kört.
Tja.. dom är ju italienska. Kul när dom funkar typ. Samma här. Nu har tredje eller fjärde ladd-fucking-regulatorn gett upp röken!
Tror faktiskt den får stå och bara skämmas tills jag orkar gå igenom det igen.
Allt funkar perfekt tills det bara frasar till och skiten dör med en rökpuff. Får nog bli nåt vråldyrt alternativ eller en beggad regulator på ebay. Dom gamla originalpjäserna verkar bra mycket tåligare än kinaskiten som är det enda man kan få tag i nu.
Synd när den går som en kula.
 
Har du mätt hur mycket generator laddar?
Den ska ge 50-61Volt på varje fas.
Jag tror att din generator är kass och laddar för mycket
 
Så, hittade nos laddregulator på lelles för en rimlig peng. Får hoppas den håller bättre än kinamoset..
Ska gå igenom hela systemet runt laddningen och mäta upp så inget skumt händer nånstans.
Onödigt komplicerat sånt här fältspolesystem kan man tycka men idén var väl kanske att minska motståndet i generatorn genom att bara spänningssätta fältspolen och magnetisera ankaret så mycket som behövs vid behov. Så går mindre energi åt än till att driva en konstantmagnetiserad rotor. Men fan vad dom tre extra sladdarna ska ställa till det!
 
Nu är muppmoppen redo för besiktning! Sadeln blev helt batikad när jag försökte mjuka upp skinnet i varmt vatten men allt klär ju en skönhet!
4dbd80e7cb198987bb17b30646da1dc6.jpg
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top