Projekt haschbobber - xs750

Fränt! Skall följas.
Blir det king and queen sadel i rosa flake? :tungan

Ställde du ut din Trajja i Västervik?
sprang förbi den några ggr, men vet naturligtvis inte hur du ser ut, och det stod aldrig nån i närheten när jag var där.
Adam N hann jag tjöta lite med iaf, han var där med 4 välbyggda snyggingar:)
 
Jajemen, den stod där (sorry för trådkap). Hade tyvärr inte möjlighet att stå vid knarren hela tiden, mestadels pga inmundigande av diverse alkoholhaltiga drycker :hihi
Adams CBX vad frän, men personligen gillade jag den andra ombyggda trajan mer. Vill minnas att det var en Daytona? Vi båda brittfånar åkte iaf i kortegen.
 

Bifogat

  • 1013243_10151752375709885_2066390278_n.jpg
    1013243_10151752375709885_2066390278_n.jpg
    68.8 KB · Visningar: 665
Här händer inte mycket.. byggde om en suspekt läckande vacuumkran igår.. annars stiltje.. drömmer om motormontering. Lacker. Stål och zvets.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1377158218558.jpg
    uploadfromtaptalk1377158218558.jpg
    96.5 KB · Visningar: 434
  • uploadfromtaptalk1377158235052.jpg
    uploadfromtaptalk1377158235052.jpg
    94 KB · Visningar: 445
Har iaf efter många turer fått ordning på dom jobbigaste felen på den kompletta hojen.. typ som bromsar och skitiga förgasare. Och motorn går riktigt gött!
Fast blir nog 3-3 avgas på nästa..
Lite mindre effekt o brutalare ljud.
Och så börjar listan på delar som saknas till motorn bli lång. Och dyr.
Runt 4 papp för kammar, spolar, tändbox o lite annat jag märkt som fattas.
Sen ska cylindrar borras o toppar bearbetas.. kommer springa iväg.
 
Verkar ha ett komplett hölje åtminstone!
Customåk ska väl ha blank motor eller vad tycks? Lutar åt att strippa färgen när jag ändå tvättar allt.

Nu ska jag försöka minnas hur man mäter toleranser..
Edit: fattas visst ett så kallat oljetråg.. nån som har nåt liggande? Annars blir det svetsåfräs ab.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1382022068598.jpg
    uploadfromtaptalk1382022068598.jpg
    85.7 KB · Visningar: 475
Last edited:
Då så! Kommit ett paket med skrot från US of A, från mormonernas huvudstad Salt lake city för att vara exakt. Kammar, oljepump, kopplingsdelar, oljetråg, kamöverfall o lite smått o gott.. och så har jag börjat sodablästra en del kåpor. Riktigt fin sammetsfinish! Ska fota lite ikväll tänkte jag. Sen själva blocket kanske jag borde spraya silver. Känns dödsdömt att få ut varenda korn med blästersand ur alla skrymslen där?
Sen är planen att provmontera ihop motorn och sammanställa en komplett lista på delar som saknas. Kommer bli mycket nytt som ventiler, kolvar, kamkedjor, och annat som slits.
Ska även designa en kamkedjesträckare då Yamaha tyckte att den inte behövdes..
Nån här som kan rekommendera en mek.verkstad i gbg området som kan borra upp en cylinderrad?
Ev. Planing och portning tänkte jag greja själv.

Sen har jag en idé om att köra den i ett madmax-offroad-chopperstuk ett tag innan det blir riktig finish på grejerna! Sissybar och grovmönstrat.. :)
 
Last edited:
Ja det kan ju enna bli hur flummigt som helst det här.. gött att kawa-arnold hejar på mitt yammamahabygge! Chosefritt o fint, gillar vi! Idag passade jag på o fuska till en smidigare bakände till den rullande 750'n. Ingen blästring gudskelov..
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1384891817287.jpg
    uploadfromtaptalk1384891817287.jpg
    84.6 KB · Visningar: 371
  • uploadfromtaptalk1384891897045.jpg
    uploadfromtaptalk1384891897045.jpg
    88.7 KB · Visningar: 387
Ledsnade på blästringen! Så jag fläskade loss med rondellen en stund istället. Imorrn blir det sissybarbygge.. mellan blästrandet.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1385147705612.jpg
    uploadfromtaptalk1385147705612.jpg
    87.2 KB · Visningar: 322
  • uploadfromtaptalk1385147754293.jpg
    uploadfromtaptalk1385147754293.jpg
    62.1 KB · Visningar: 328
  • uploadfromtaptalk1385147784055.jpg
    uploadfromtaptalk1385147784055.jpg
    90.6 KB · Visningar: 339
Jäkla pill o få rent flänsana.. tur det finns öl!
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1385148143200.jpg
    uploadfromtaptalk1385148143200.jpg
    62.9 KB · Visningar: 428
Så en urborrning är att föreslå allts?
Jag är inte erfaren på motortypen, hur stark den erfarenhetsmässigt är i bottendelen. Är den tex haveribenägen där är det ju inte bra att öka på belastningen, men bortsett från det, så är det ovanligt gott om plats i din motor. Moderna viktoptimerade radfyror har mycket mindre gods mellan tex cylindrarna, så där är det ofta inte möjligt. Men din cylinderrad ser ju ut att kunna ha plats för en massiv ökning av borret.
Men det är nog bäst att kolla med ngn märkeskunning eller på märkesforum, viss motorer har achilleshälar.
 
Jo jag känner till akilleshälarna i denna motortypen. Det är lite skruvar i växellådan som ska säkras extra bra, en transkedjespännare ska byggas och nån tätning i oljepumpen som kan vara dålig. Annars tror jag detta är precis samma motor som den senare 850'n så urborrning borde inte vara nåt konstigt.
 
Jo jag känner till akilleshälarna i denna motortypen. Det är lite skruvar i växellådan som ska säkras extra bra, en transkedjespännare ska byggas och nån tätning i oljepumpen som kan vara dålig. Annars tror jag detta är precis samma motor som den senare 850'n så urborrning borde inte vara nåt konstigt.

Aha. Om det stämmer, så det nog förklaringen till att det finns så mycket gods runt loppen.
 
Det stora problemet för mig lär bli att hitta kolvarna som passar den motorn med det borret..
Edit: har hittat en del värdiga alternativ.. om jag inte snålar och bara byter ringar och honar cyllarna.
 
Last edited:
Ouanemej va trälit de e å blästra börje. Ge mig sjuttifemman som ligger i hanskfacket. Ja där som under starkölen..
Ja men fint blir det! Nu så ska jag bara rengöra och sätta ihop allt.
Lådan verkar funka felfritt iaf, ska bli kul o se vilket block som passar till vilken vev!
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1386529411888.jpg
    uploadfromtaptalk1386529411888.jpg
    80.2 KB · Visningar: 379
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top