Projekt caféracer cb900f

It´s alive!

Tog premiärturen på hojen i helgen. Blev visserligen bara lite fram och tillbaka på parkeringen. Har ju inga blinkers hastighetsmätare eller bakljus ännu och bakbromsen är inte fixad, saknar en bricka till banjobulten, men fan va fint den lät!! :)

IMG_2160.jpg

Det är egentligen en filmsnutt men jag lyckades inte lista ut hur jag ska göra för att lägga upp den.
 
LED frågor

Försökte koppla in LED blinkers i helgen, men fick det inte att funka. Jag har köpt ett lastoberoende relä på biltema men när jag kopplar in det så går säkringen. Kan det vara för att det är glödlampor i instrumentpanelen? Jag tänkte att det kanske inte funkade att ha LED och glödlampa på samma slinga. Eller har jag bara kopplat relät fel?

Sen har jag ju funderat på ny hastighetsmätare, i den gamla är det ju glödlampor på blinkers å oljelampa mm. Nån som vet hur Acewell, Koso och liknande funkar, behöver jag motstånd till dem eller funkar det rakt på (typ inbyggt motstånd)? Kommer jag isåfall behöva ett motstånd på varje diod, eller finns det något enklare sätt? Enklaste är väl iofs att fortsätta med glödlampor men utbudet på LED är ju lite roligare.
 
Försökte koppla in LED blinkers i helgen, men fick det inte att funka. Jag har köpt ett lastoberoende relä på biltema men när jag kopplar in det så går säkringen. Kan det vara för att det är glödlampor i instrumentpanelen? Jag tänkte att det kanske inte funkade att ha LED och glödlampa på samma slinga. Eller har jag bara kopplat relät fel?

Om säkringen går så har du troligtvis kopplat galet, alternativ om du har kortis någon annanstans i kretsen. Tänk på att det inte är säkert att stiften sitter likadant som på originalrelät. Går säkringen direkt när du pluggar in relät eller först när du slår på blinkarna?

Edit:
Det går alldeles utmärkt att ha LED och glöd i samma slinga. Själv har jag LED fram och originalglöd bak.
 
Last edited:
Nu är jag igång igen! Arbetet har legat lite på is ett tag. Nu har jag rivit isär allt igen, gått över motorn med färgborttagning två gånger. Får nog köra två gånger till innan allt är borta. Sen ska den lackas svart.
IMG_2490.jpg
Ramen ska svetsas lite sen blir den också svart. Förhoppningsvis blir det lite fler uppdateringar snart.
 
Sjukt snygg än så länge! Du får skicka den till mig när du är klar om du vill :)
:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Svets & smide

Sjukt snygg än så länge! Du får skicka den till mig när du är klar om du vill :)
:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Tackar!

Nån som vet någon som är bra (läs billig) på lite enklare svetsarbete i Göteborgstrakten? Jag måste få ordning på bakdelen. Var och pratade med hojpunkten på ringön. De räknade med att det skulle kosta 3-5 tusen, låter dyrt tycker jag, då kan jag ju köpa en egen svets!
 
Köp en egen svets så slipper du fundera på sådant i framtiden.:)
 
Tackar!

Nån som vet någon som är bra (läs billig) på lite enklare svetsarbete i Göteborgstrakten? Jag måste få ordning på bakdelen. Var och pratade med hojpunkten på ringön. De räknade med att det skulle kosta 3-5 tusen, låter dyrt tycker jag, då kan jag ju köpa en egen svets!

Lät dyrt
Gå in på nån mindre mekanisk verkstad med en påse bullar brukar funka :rolleyes:
 
ne de är slut på bulltider nu, hade du bott i närheten av mig så skulle de kosta ett tack. :)
 
brukar det verkligen det?
Har man färdiga delar och vet hur det ska sitta ihop så finns det gott om svetsare som gärna tar ett "rastprojekt" för en billig peng eller lite fika. kolla runt i bekantskapskretsen och se vad dom har för möjligheter på sina jobb . om inte annat så blir det nog billigare att låta en mekanisk verkstad utföra jobbet istället för en mc firma.
 
Primer eller inte?
Hur ska man göra när man lackar en motor? Har sett någon här på forumet som använde Servalack utan primer och det blev bra men han hade ju gamla färgen mer eller mindre kvar. Min motor är ju metallren. Behöver man använda extra värmetålig färg, hur varmt blir det egentligen?

Nån lackkunnig som vet?
 
Hjälp, jag har blivit med tyskröv!!!!

Nu har periodarmekanikern varit i garaget igen. Det som hänt sen senast är; ram svetsad och lackad, motorn rengjord från gammal färg och numera fint svartlackad.

Sen har jag köpt en sadel/kuts på nätet. På bilderna såg den perfekt ut men när jag provade den på hojen så såg den gigantisk ut. Fram med sticksåg och epoxi för att göra den mindre, tyckte jag lyckades ganska bra tills jag provar den på hojen igen. Jag upptäcker till min fasa att jag har blivit med tyskröv!!:gnissla

IMG_2919.jpg
IMG_2920.jpg
Nu är jag lite inne på att använda original ankstjärten, jag har börjat lite men kan inte bestämma mig om jag gillar det eller inte, det ser bättre ut i verkligheten än på bilden... Det kommer bli en liten kåpa fram nån gång också.
IMG_2921.jpg

Årets trådlyft??:rolleyes:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top