Projekt busa turbo!!!

1000R

Dragracer
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 -01 samt en PSB Turbo Hayabusa.
Nu har det blivit dax att börja bygga turbo på min busa.
Som tur är så har man ju tillgång till detta forum om "när" man stöter på problem :yoparty
Starten gick idag iom att jag satte ut annons på ett byte av cylinder.

Slutet på projektet är väll satt till någon gång under våren.

Målet då......ja inte kommer jag att prestanda mässigt kunna möta mig med
andersson turbo eller mc-xpress men någonstans runt 300bhp med en införskaffad k24:a siktar jag på.
Eftersom jag kör orginal stakar så är det dumt att utmana ödet.

Har redan insett att vissa saker är nog bäst att köpa färdiga tex ic och boxen till extra sprutet men jag ska försöka göra så mycket jag kan själv och med hjälp av lite vänner och sport hoj så ska det nog gå bra. :tummenupp

Ska försöka ta lite bilder under resans gång.
Tack gode gud för att vintern är lång när man håller på med hoj projekt :rolleyes:

Last edited:
1000R skrev:
Som tur är så har man ju tillgång till detta forum om "när" man stöter på problem :yoparty

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=27376

andersson turbo eller mc-xpress men någonstans runt 300bhp med en införskaffad k24:a siktar jag på.

Har redan insett att vissa saker är nog bäst att köpa färdiga tex ic och boxen till extra sprutet men jag ska försöka göra så mycket jag kan själv och med hjälp av lite vänner och sport hoj så ska det nog gå bra. :tummenupp

Tack gode gud för att vintern är lång när man håller på med hoj projekt :rolleyes:
lycka till.hade såna tankar innan men har inte dom kunskaperna.har för dåligt med kosing för såna planer.vad hade du tänkt att det kommer att kosta?

1000R skrev:

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=27376

Jag har 2 st " blanka blänkande " grenrör på hyllan

Bolt on för k24 :D

Hör av dig om det är intresant

Peter

andersson turbo skrev:
Jag har 2 st " blanka blänkande " grenrör på hyllan

Ja varför inte :tummenupp

Jag tänkte göra ett själv men jag gissar att det skulle ta en satans massa tid
och dessutom skulle det inte bli lika bra som ett "bling"grenrör. :hihi :hihi

Jag slår dig en signal när jag har hittat en orginal cylinder och satt ihop motorn.

Hoppas det finns någon i detta avlånga land som har en cylinder liggandes!

1000R skrev:
Ja varför inte :tummenupp

Jag tänkte göra ett själv men jag gissar att det skulle ta en satans massa tid
och dessutom skulle det inte bli lika bra som ett "bling"grenrör. :hihi :hihi

Jag slår dig en signal när jag har hittat en orginal cylinder och satt ihop motorn.

Hoppas det finns någon i detta avlånga land som har en cylinder liggandes!
Passa på att porta toppen innan du klämmer dit fläkten, det kommer ett gäng kusar till på köpet då.

Att få tag på cylinder kan jag säga e i det närmaste omöjligt
satans dåligt med sådana delar
och kommer bli en stor bristvara då dom pajjar ruskit lätt

Att stålfodra rasade cylindrar är ett bra sätt men kostar

Att porta är väl bra i å försig
men kamaxlar ger mer , och är väl en förutsättning för att portningen ska ge nåt nämnvärt

Toppen är redan portad och det sitter kent kammar i så det är två saker jag slipper göra/köpa :D
Det sitter inte ställbara kamdrev på men enligt marklund så är det bara att flytta kam kedje drevet på veven x antal hack så är kammarna tillbaka på
105/105 efter att man monterat spacern.

Halloj ,,, såg din annons ang byte av cylle, å det är nog inte det lättaste med det priset, kollade på Motospeeds hemsida å där tar dom 4000:- för en uppsättning nya kolvar + 720:- för en toppackning + en borrning kostar Ca: 2000:- .
Satt själv å lurade på ett sånt kit till min, men kom på att turbo e nog f-n så mycket roligare, så för mig e det nog att jobba dygnet runt samt att bara käka nudlar till middag så ska nog ett färdigt turbokit vara i hamn runt jul nån gång. :banana
Det svåraste av allt är att försöka övertyga familjen att ett turbokit är viktigare än julklappar he he

Priset satte jag ut som rikt pris och kan väll diskuteras. :tummenupp
Det du glömde i din kalkyl är att cylindrarna måste få ny nicasil efter att dom borrats. Nicasilen är svin dyr och det går dessutom inte att få den gjord i sverige så cylindern måste skickas till tex england för att få den nya beläggningen.

K24 inköpet som skulle ha blivit av för en vecka sedan gick åt h-vete.
Nu har jag fått 2 st bra erbjudanden om att köpa aggregat men är inte
helt säker på vilket jag ska välja.

Priset är samma på båda.

Antingen ett K24 som har gått 1200mil eller ett TD04-HL-19T (7:ans vinklade)spritt ny.

Spool up tiden spelar inte så stor roll eftersom hojen endast kommer att köras
med WOT och quick shifter.

Jag har talat med MrBlue9r och vi är väll ganska överens om att det är lättare
att hitta eventuella reservdelar till ett 19T agg och eftersom båda aggregatena klarar 300+ så lutar det nog åt det.

Vilket tycker ni jag ska välja?

borrning+nicasil.

Jag fick betala ca 7500kr ink frakt till England för borrning och nicasil. (2001)

Det låter rimligt.
Jag fick ett pris per tel på 7000:- för nicasilen +borrning inkl frakt.

Turbo!

Hallå grabben!

Så det blir turbo i stället för sugmotor? kan väl vara klokt nu när ni byter till PSB.. ska bli kul att ta en pilsner med er grabbar från Lindesberg i sommar på tävlingarna.
Lycka till med bygget! :tummenupp

Back