Projekt att bygga en Motorbana i Gnesta

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Vore kul och han lyckas. Antar att hojar är välkommna också :va
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=253528&page=1&pp=40

Artikel i helhet från SN idag

onsdag 26 april 2006, kl 05.00

Racingbana planeras
på Vängsö flygfält

GNESTA

En entreprenör vill köpa Norrtuna slott och bygga en motorbana på Vängsö flygfält i Gnesta. Han har gett flygklubben ett erbjudande värt miljoner och slottet är utannonserat för drygt tio miljoner.

Han säger sig ha tillstånden klara, men har i själva verket inte fått klartecken vare sig från kommun eller Vängsö flygklubb som äger marken.
– Vi har inte diskuterat det i styrelsen än, vi har bara informerat oss, säger Åke Svanfeldt, ordförande i flygklubben.
– Vi kommer inte att inskränka vår verksamhet och den goda grannsämjan vi har är otroligt viktig för oss. Vi vill inte heller ha in något som stör.

Entreprenören vill köpa Norrtuna slott för att hålla motorkonferenser där. I verksamheten ska en bana för racingbilar på Vängsö ingå.
Han bor utanför Stockholm och planerar en motorsportanläggning med både så kallad svängbana med tolv meter i bredd och en 201 meter lång strip. En strip är en raksträcka där bilarna kan komma upp i höga hastigheter.
När entreprenören presenterade sina idéer för flygklubben erbjöd han sig att bekosta en ny asfaltsbana för flygplanen att starta och landa på.
– Det är klart att det är lockande, säger Åke Svanfeldt.

– Det börjar bli kärvt ekonomiskt, den saken är klar. Men det är inte sån kris att vi måste kasta oss över första bästa förslag. Vi behöver mycket mer information innan vi kan fatta något beslut.
SN har varit i kontakt med mannen, men han vill i nuläget inte kommentera projektet.

Entreprenören vill gärna ha partners i projektet och har uppgett att han har fått de tillstånd som behövs.
Men enligt kommunen har det bara förekommit informella kontakter än så länge, förutom en ansökan enligt miljöbalken. Han har bland annat pratat med kommunalrådet Henric Sörblad (m).

– Jag tycker att det låter jätteintressant. Det är en väldigt annorlunda verksamhet. Det verkar som om han ska göra det i samspel med Norrtuna herrgård och om det skapar arbetstillfällen till vår kommun är det bra.
Vad för slags arbeten kan det skapa?
– Det vet jag inte, det var han som sa till mig att det kunde bli sommarjobb.
Göran Benedicks (fp), ordförande i miljö- och byggnämnden, är mer tveksam.

– Det blir nog väldigt svårt. Det pågår ju byggnationer i området och det finns intressekonflikter som jag ser det.
Entreprenörens idé är att flygverksamheten och racingen skulle dela på fältet. Men flygklubbens styrelse är splittrad.
Vissa lockas av de resurser som det skulle ge klubben.
Andra är rädda för att flygverksamheten trängs undan samt att grannar i området blir störda.

Fakta

Vängsö
Flygklubben arbetar med att upprätta en detaljplan över sitt flygfältet. Om de vill bygga ytterligare hus eller annat krävs detaljplan.
Davidsta gård arbetar med en annan detaljplan över runt 15 tomter i närheten av Vängsö gård.
Kommunalrådet föreslår att en gemensam detaljplan upprättas över hela området eftersom flera byggnadsprojekt är på gång.
Källa: Gnesta kommun

Annika Clemens
annika.clemens@sn.se
0158-102 06

Text till bild
"Foto: Annika Clemens

Här vill entreprenören anlägga en tolv meter bred svängbana och en 200 meter lång raksträcka. För att få arrendera marken av flygklubben har han erbjudit sig att bygga en asfalterad bana för flygplanen att landa på och starta från. "

torsdag 27 april 2006, kl 05.00

Grannar kluvna
till racingbanan

GNESTA

Grannar till Vängsö flygfält i Gnesta skulle bli direkt berörda av den nya motorbanan som vissa vill bygga på flygfältet. Vissa vill tro att bullret kommer att bli störande och huspriserna sjunka med racingverksamheten. Andra tycker att det skulle vara kul med något nytt ute på landet.

Aprilsolen värmer mellan vindstötarna när Birgitta Palm häller upp kaffe till grannarna på terrassen i Björksta by, ett stenkast från Vängsö flygfält.
Talgoxen kvittrar i kapp med de andra fåglarna i träden runt omkring och förutom fågelsången är det bara flaggvimpelns fladdrande som hörs.

– Det är det här lugnet, säger Birgitta Palm, och slår ut med armarna över fältet som just har börjat skifta i grönt.
– Det var därför jag flyttade till landet. Jag skulle aldrig ha flyttat hit om det hade funnits en racerbana här. Jag bor på landet för att slippa motorbuller och avgaser.

SN kunde i går berätta om en entreprenör som vill anlägga en racingbana på Vängsö flygfält. Planerna är inte färdiga än och flygklubben har ännu inte sagt sitt.
Wania Forssberg som bor granne med Birgitta Palm tror att det är ofrånkomligt att banan orsakar oljud.

– Om det skulle vara helt tyst skulle jag inte ha något emot det, men jag hör ju när de ropar till varandra på fotbollsplanen där nere.
– De säger att folk är emot förändringar och det stämmer väl i mångt och mycket, men det här med racingbana är ju extremt.
Grannen Gertrud Hermelin är också skeptisk.
– Det blir oväsen. Det räcker som det är, med flyget och trafiken.

Men grannarna är överens om att det kan finnas ett intresse för banan hos andra.
– Det finns ett motorintresse här i trakten bland unga killar, säger Eva Björnstam.
– De brukar ha street racing nere på Vängsörakan.

Ronny Söderberg bor i Björkeby i närheten av flygfältet. Han är positivt inställd till banan och känner flera som är intresserade av street racing.
– Det är bättre om det sker under ordnade former än att de håller till på vägarna. Det är roligt om det händer lite i bygden.
– Jag tror inte att det stör så mycket om de håller på någon gång i månaden.

Eva Bernin bor på Vängsö gård och är tveksam även om hon påpekar att det beror på i vilken omfattning det kommer att ske.
– Om det blir racingverksamhet är det inte så bra. Då blir det mycket gasa och bromsa.

Kjell Johansson i Ljungbyberg tycker inte att det ligger i tiden att bygga motorbana.
– Vi har tillräckligt mycket trafik och avgaser ändå. Motorsporten är tillräckligt tillgodosedd som det är.

Foto: K-G Z Fougstedt

Grannarna i Björksta by är skeptiska till en racingbana på Vängsö flygfält, men säger samtidigt att det finns många yngre män i området som är intresserade av bilar. Däremot tror de att det kommer bli svårt att få igenom racingbanan eftersom de väntar sig mycket protester från grannarna. Från vänster Lennart Jonsson, Eva Björnstam, Wania Forssberg, Birgitta Palm, Georg Lindman och Gertrud Hermelin.

Annika Clemens
annika.clemens@sn.se
0158-102 06

SN

onsdag 17 maj 2006, kl 05.00

Så ska Gnesta bli motorcentrum

GNESTA

Motorbanan på Vängsö flygfält i Gnesta kan bli tre kilometer lång. Projektet kostar tiotals miljoner kronor. Det ska göra Gnesta till ett nytt svenskt motorcenter där det behövs två heltidsanställda plus mängder av säsongsarbetare.

Entreprenören Patrick Myhrman från Stockholm, vill bygga en motorbana på Vängsö flygfält i Gnesta. Projektet bär namnet Autodromo di Norrtuna, som är italienska för Norrtuna racingbana.
Till banan kopplas Norrtuna slott som blir hotell med 24 rum, konferenslokaler och restaurang. Slottet ägs av ett privat vårdföretag och har varit ute till försäljning en längre tid.

Patrick Myhrman har anmält sina planer till kommunen och berättat vad det innebär med en motorbana i Gnesta.
Flygklubben på Vängsö och motorbanan ska dela bränsledepå. Ibland kan bensin, olja och tvättmedel även hanteras vid banan i samband med större tävlingar.
Patrick Myhrman vill ha en banbredd på 12 meter och en längd på 2 000 meter vilket duger att köra STCC-tävlingar på. Sammandrag från tävlingarna visas varje vecka i SVT. I framtiden kan banan på Vängsö förlängas med ytterligare 1 000 meter.
Enligt uppgifter på Internet av Patrick Myhrman ska Vängsöbanan designas av den svenske racingprofilen Stanley Dickens som bland annat vann 24-timmarsloppet Le Mans i Frankrike 1989.
Patrick Myhrman har även engagerat arkitektfirman Samark som bland annat har svarat för inre design av Turning Torso i Malmö och delar av Solvalla travbana.

Dagtid under säsong, från mitten av april till i början av oktober, kommer något att hända på banan fem dagar i veckan.
En kväll i veckan ska allmänheten ges möjlighet att köra fram till klockan tio på kvällen. Två heltidsanställda behövs för att sköta verksamheten och under säsong tillkommer säsongsarbetare. Vid STCC-tävlingar krävs upp till 50 personer för att klara
arrangemanget.

Förhoppningen är att banan i framtiden ska gå att nyttja 150 dagar om året. För att klara det görs bullermätningar regelbundet så att ljudnivån kan hållas inom miljölagens gränsvärden.
Patrick Myhrman påminner kommunen om att problemet med streetracing på allmänna vägar kan minska med en riktig motorbana i trakten.
Samarbetet med lokala företag och motorbanan blir enligt Patrick Myhrman omfattande. Restaurangen på Norrtuna slott ska köpa ekologiska varor från lokala köpmän. Dessutom vill entreprenören engagera lokala bilverkstäder, däckfirmor och bärgningsföretag.

Enligt anmälan siktar man på ett miljöcertifikat från Riksidrottsförbundet för bra miljöarbete kring banan. Bränslet till en del tävlingsbilar blir etanol och rapsolja. De flesta bilar blir dock personbilar med katalysator och godkänd besiktning från Svensk bilprovning.

Entreprenören nolltaxerar
Entreprenören Patrick Myhrman är mycket förtegen om motorbanan och vill inte gärna tala med SN. Han avslöjar i alla fall att han tycker om bilar och har funderat länge på att bygga en motorbana.
– Det har alltid varit en dröm men ännu så länge är det bara idéer i mitt huvud, säger han.
Vad hela projektet med bana, ombyggnad av flygfältet, inköp av Norrtuna slott samt ombyggnad av slottet kostar avslöjar han inte.

Utbyggnad av flygfältet är beräknat till cirka tio miljoner kronor och bara köpet av Norrtuna slott kostar ytterligare cirka tio miljoner.
– Det är enorma summor för en vanlig privatperson och för mig, säger han.

Han får lita till sitt kontaktnät för att hitta finansiärer för några pengar på banken har han inte. Patrick Myhrman nolltaxerade åren 2004 och 2003 och hade inte heller någon beskattningsbar förmögenhet.
År 2002 var hans beskattade inkomst 1 100 kronor och året innan det tjänade han 400 spänn. Patrick Myhrman berättar på en internetsida om Autodromo di Norrtuna att han är 32 år gammal. Han har läst till civilingenjör i kemiteknik plus flera ekonomiutbildningar. Han kommer från en entreprenörfamilj och på nätet står att han driver affärsprojekt både i Sverige och utomlands. Patrick Myhrman talar fem språk (svenska, tyska, polska engelska och franska).
Han bor i Djursholm i Stockholm där han är innehavare av företaget Solay. Ett datakonsultföretag som saknar registrerad verksamhet.
Själv har han inte tävlat i motorsport och planerar inte att göra det på banan i Gnesta heller.

Fakta

Finansieringen av motorbanan kräver flera större privata satsningar av riskkapital. Bara inköpspriset för Norrtuna slott som ska ingå i projektet väntas bli över tio miljoner kronor.
Det andra sättet blir genom försäljning av körrätter, liknande som på en golfklubb. En körrätt ger möjlighet att nyttja banan då den inte är uthyrd eller bokad för tävling.
Innan motorbanan kan byggas krävs en ny detaljplan över området vilket tar 6-12 månader att få klar. Gnestas kommunfullmäktige ska sedan godkänna planen men först efter att alla grannar i området, företag och myndigheter har sagt sitt.
En motorbana kräver också ett marklov, ett godkännande av miljöfarlig verksamhet samt bygglov.
Östra Sörmlands flygklubb äger marken på Vängsö och måste lämna sitt godkännade till projektet.

John Henzlert
john.henzlert@sn.se
0158-264 90

....säger Åke Svanfeldt, ordförande i flygklubben.
– Vi kommer inte att inskränka vår verksamhet och den goda grannsämjan vi har är otroligt viktig för oss. Vi vill inte heller ha in något som stör.

Jag säger bara, lycka till! Om det mot all förmodan blir någon anläggning kommer den med hänvisning till den goda grannsämjan endast tillåta mycket tysta fordon. Någon racinganläggning med avåkningszoner är det knappast tal om, snarare en liten asfaltslinga för bilar med tofflor.

Jag tycker det är dags att vi tar saken i egna händer och startar ett AB och finansierar bygget av en liten anläggning (modell Linköpings Motorstadion eller Mittsverigebanan) i Stockholmsområdet genom att sälja andelar á 50000 kronor per styck. 500 andelar ger 2'500 000 kronor. Subventionerad mark från en kommun, ett avtal med Öhlins och lite småintäkter från avgifter för diverse aktiviteter. Det borde väl räcka någonstans?

Teddy skrev:
2170399 Jag tycker det är dags att vi tar saken i egna händer och startar ett AB och finansierar bygget av en liten anläggning (modell Linköpings Motorstadion eller Mittsverigebanan) i Stockholmsområdet genom att sälja andelar á 50000 kronor per styck. 500 andelar ger 2'500 000 kronor. Subventionerad mark från en kommun, ett avtal med Öhlins och lite småintäkter från avgifter för diverse aktiviteter. Det borde väl räcka någonstans?
50000 x 500 = 25.000.000 kr

Så JA, det skulle man verkligen komma någonstans med.

Vore ju nice om jag kunde starta en fond här på SH tillägnad en framtida byggnation av en motorbana där oljud tillåts. Banans läggning vore för MC-åkande.

Jag tror det är bättre att lägga det utanför sporthoj.com. Man märker på snacket att det förekommer ganska stor misstänksamhet mot vart pengarna tar vägen.

Man kan ju börja med att fråga sig hur många som är intresserade av att sätta till pengar, hur mkt det behövs och i och med det hur mkt var och en behöver lägga. Jag t.ex. skulle ju aldrig betala en peng för en bana 30 mil från mig.

Swedie skrev:
2170654 Någon miljon på Tuvängen som är typ 1 km utanför Södertälje och vi har en bra bana.

Gör det till något projekt för gettokids, då brukar det finnas stålar.
Kanal5 kan vara med på ett hörn eller nått.

Ungarna får vara med och bygga och sånt. Sen kan dom får köra mini-moto i något hörn som tack :)

WestW skrev:
2171452 Gör det till något projekt för gettokids, då brukar det finnas stålar.
Kanal5 kan vara med på ett hörn eller nått.

Ungarna får vara med och bygga och sånt. Sen kan dom får köra mini-moto i något hörn som tack :)

Word!

Nyheter
Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...