Projekt 2t Racer

I dag började jag med främre röret
Svårt att få till men efter mycket tänk får den plats i kåpan utan att framhjulet kan ta i kröken ?

lösningen blev att ta en böj från en Cross pipa helt enkelt och med en kil fick böjen rätt trapering
2D112AE6-F665-4A4B-8C10-E0A8D1EFB281.jpegDF8FC018-2B66-4389-A9EA-C1DB43D980EE.jpeg
 
Last edited:
Främre röret är nu klart fram till kopplingen på motorn, där ska det vridas bakåt ca 30grader
Kåpan har en spoiler på insidan som måste bort innan kåpan passar 100 på hojen
Blev trött så fortsätter en annan dag307241D8-9B8B-4725-B6F9-3DE7C79CDB23.jpeg00123FD1-7059-48CE-97F5-3F46C3CE7FCC.jpeg3478040D-ABBF-4177-9D63-465EC6788CB3.jpeg2C7C1351-B32F-4F7D-A455-026FB524CA93.jpeg8E213F98-F5D0-46D4-AD45-FBCB6048D395.jpeg
 
Last edited:
Tyvärr har jag varit sjuk i Corona så inget byggande på lång tid..
Det jag fått syssla med är att lösa ljudet så den går att använda på bana
Gokart ljuddämparna är 100mm i dameter och blir därmed omöjlig att montera

69E85CAF-E0A7-4836-8BBC-1E53792A3F18.jpeg
Lösningen blev att beställa 80mm kolrör från kina, och jag gör nya gavlar till de befintliga ljuddämparna hoppas det bara blir tillräckligt tyst ? 09DA751C-E436-4D6A-B3F5-58B500CCB08A.jpeg

vidare blir det dubbel EGT med en laptimer
En Mychron 4 med Guld expansionsbox löste två EGT och en vattentemperatur
Tyvärr kan den inte visa tre olika värden samtidigt men jag får ett larm via en röd lampa om EGT överstiger ett förutbestämt värde
På Dymon kommer jag kalibrera bestyckningen med dubbla EGT värdet med deras lamba, är i alla fall tanken ? displayen kan bara visa två temperaturer samtidigt det får duga med två olika setup
Två EGT visas över varandra med guldboxen eller en EGT och vatten eller bara vatten och larm låt säga över 620 grader , det sista blir ban setup

känns som det snart är dax att starta med att montera i sär
och ge hojens alla delar lite finish innan slutmonteringen och lack men man hittar hela tiden saker som får ändras och flyttas

Förhoppningsvis kommer snart provstarten

38C0BFA0-AFE9-4988-B571-53E60C47A20F.jpeg
 
Ska ta tag i hojen snart håller på med att göra i ordning vår segelbåt som ska säljas

tittade på hur jag ska fästa ljuddämparen
Samt hur mycket jag måste kapa innerröret
Lyckades återanvända allt till de nya smalare ljuddämparen, bara nytt kolytterhölje ?
DED9BCC2-6ACA-4916-B519-554C6A1AF1F7.jpeg
 
Då är även bakre röret anpassat ?
Ljuddämparen kommer rätt,,, lite osäker på om utblåset ska vinklas rakt bak eller om det duger så här81F1F581-86FD-48D3-9E23-4291853C79AF.jpeg0AA930F3-B145-429B-B0CD-555A1CC09B75.jpeg42A24ABF-F8F4-4E0B-9809-07F656E986E6.jpeg
27249494-8E4E-4B38-82BF-8758E15700C3.jpeg
bara snygga till svetsarna och kolla täthet på rören innan provstarten ?
 
Last edited:
I dag ställdes rätt cylinderhöjd då det är två olika generationer av cylindrar skiljer däckning lite mellan dem
Jag brukar alltid använda en gammal kolv utan ringar för att skydda de nya kolvarna från onödigt slitage
Motorn är nyrenoverad fast med Rotax cylindrar, så med RCS cylindrar blev det andra kolvar.
29F95772-FF38-4285-99F9-A2D646BCD08A.jpeg

min tanke är att efter detta montera EGT på rören samt göra klart bakre fästet på respektive rör ?

DCC582C5-525D-4925-BB81-4602E15C618A.jpeg

sen är det dax att montera isär allt för lack och finish

sakta men säkert kommer det framåt mot provkörning ?

C84B8A60-9251-4F73-A79A-CB221B7F9AC0.jpeg
 
Om någon är sugen på att bygga ligger en liknande motor under sälj nu ?
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top