Projekt #2 SR500 tracker/brat

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
Införskaffade en Yamaha SR500 -80 förra året, det har hänt lite under vintern och jag tänkte dela med mig av processen fram till nu.
Det börjar bli dags för besiktning snart men vi tar oss tillbaka till början av bygget.

lägger upp en bild på "ämnet" som den såg ut ursprungligt.

Bifogat

• IMG_3394.PNG
    IMG_3394.PNG
    4.9 MB · Visningar: 63
Recept:
M-unit
Motogadget controlls
Motogadget motoscope
Antigravitybatteri
elektronisk tändning
YSS- stötdämpare
Större förgasare
K/N filter
Pro-Taperstyre
Custombelysning fram/bak
Custombyggt avgassystem
Grövre däck
customsits
Ny lack ram, gaffel och tank

Steg 1
Demontage och blästring av ram samt alla detaljer

Bifogat

• IMG_3729.JPG
    IMG_3729.JPG
    2.7 MB · Visningar: 24
  • IMG_3637.JPG
    IMG_3637.JPG
    3.2 MB · Visningar: 23
Steg 2
Pulverlackering av ramdetaljer samt "blötlackering" av ram (går tyvärr ej att pulverlackera då oljetanken är integrerad i ramen)

Bifogat

• IMG_3738.JPG
    IMG_3738.JPG
    2.6 MB · Visningar: 25
Antar att din avatar är tanken som den ser ut nu, redan där ser det bra ut...

Antar att din avatar är tanken som den ser ut nu, redan där ser det bra ut...
Ja det stämmer, det är bara en bild på layouten. Lackerade faktiskt tanken förra helgen men lackeraren misslyckades dessvärre med loggorna vilka är hysteriskt svåra att applicera. nu har jag fixat nya och fått dem monterade så nu lägger han några lager klarlack så jag räknar med att få den till helgen! jag kommer lägga upp bilder på färdigt resultat..

Medan vi väntar på tanken kan jag visa lite bilder från uppmockningen av avgassystemet!
Ljuddämparen blir en fishtailmodell och avgasröret blir högdraget under låret.

Bifogat

• IMG_3896.JPG
    IMG_3896.JPG
    2.6 MB · Visningar: 29
  • IMG_3897.JPG
    IMG_3897.JPG
    3 MB · Visningar: 28
Tillverkade även en liten värmesköld för att inte bränna upp låret på avgasröret.

Bifogat

• IMG_4029.JPG
    IMG_4029.JPG
    2.8 MB · Visningar: 21
Blinkers har jag försökt gömma så mycket som möjligt genom att svetsa ett fäste direkt i ramen, fick tillverka en distans i aluminium då det inte gick att korta av m8 gängan på blinkersen då kablarna går inuti skruven.. kan dock bli problem på besiktningen eftersom ljuddämparen skymmer ljuset från sidan. Det får bli en chansning annars får jag väl göra ngt tillfälligt inför besiktningen..

Bifogat

• IMG_4032.JPG
    IMG_4032.JPG
    1.6 MB · Visningar: 35
Stor dag igår, TANKEN ÄR KLAR! : ) blev två försök då dekalerna bråkade från början, bara att börja om med nedslipning och ny botten sen tre lager klarlack. se bild för resultat!

Bifogat

• IMG_4053.JPG
    IMG_4053.JPG
    2 MB · Visningar: 61
Skohorn och pannben alla ska med!
Nu är all el monterat i lådan, gott om utrymme var det dåligt med men lite luft finns ju kvar!

Bifogat

• IMG_4040.JPG
    IMG_4040.JPG
    1.9 MB · Visningar: 62
  • IMG_4041.JPG
    IMG_4041.JPG
    2.4 MB · Visningar: 60
Kopplingslåda stängd.
Tillverkade ett lock av aluminium för att skydda elektroniken, gummigenomföringar för samtligt kablage.
Detta borde hålla den värsta vätan borta.. (viktigt att märka upp att det är ström på grejerna) ; )

Bifogat

• IMG_4038.JPG
    IMG_4038.JPG
    1.8 MB · Visningar: 40
Är det M-Uniten som inte är vattentät? På de där hojarna sitter ju originalelektroniken mer eller mindre öppet och blir genomblött i regn

Är det M-Uniten som inte är vattentät? På de där hojarna sitter ju originalelektroniken mer eller mindre öppet och blir genomblött i regn
Det mesta är nog vattentätt men vatten och elektronik har väl aldrig riktigt gått ihop, kan man skydda den och ventilera varma komponenter så är det att föredra..

Montage av styre, h-mätare och framlyse. Fick bli ett fäste i aluminium till framlyset, hoppas att det inte spricker.. hade problem med det på min T250R, det är ju dock en tvåtaktare med heeelt andra vibrationshertz än denna enstånka.. : )

Bifogat

• IMG_4030.JPG
    IMG_4030.JPG
    1.4 MB · Visningar: 30
  • IMG_4031.JPG
    IMG_4031.JPG
    1.3 MB · Visningar: 30
En liten oljetempsmätare fick det också bli.

Bifogat

• IMG_4039.JPG
    IMG_4039.JPG
    1.2 MB · Visningar: 21
Stor dag igår, TANKEN ÄR KLAR! : ) blev två försök då dekalerna bråkade från början, bara att börja om med nedslipning och ny botten sen tre lager klarlack. se bild för resultat!
Jävligt snygg tank...

En liten premiärtur blev det på lunchen.. Jag är osäker på att jag har ordentligt med oljetryck dock.. när jag öppnar luftskruven ovanpå filterkåpan så kommer det en del bubblor/luft men jag upplever inte det som att det "sqirtar" ut olja. Jag vet inte riktigt hur mycket man ska förvänta sig att det kommer.. Någon som har koll på det? oljetempen stiger till ca: 70c efter en stunds körning så lite måste det ju vispa runt eftersom tempmätaren sitter i oljetanken tänker jag..

Bifogat

• IMG_4051 (1).JPG
    IMG_4051 (1).JPG
    2.9 MB · Visningar: 98
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!