Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

Sicken "projektering" innan du sätter stålet i svarven, mäkta impad!
Hade helt missat detta.
 
Sicken "projektering" innan du sätter stålet i svarven, mäkta impad!
Hade helt missat detta.

Tackar

Kanske borde ligga under hojbyggen, det blev fel när jag skapade tråden.

Det är kul att använda sina inom jobbet förvärvade cad skills på lite privata grejer. Sen är det ju betydligt enklare att tillverka bitarna om man har ritningar på något man "vet" passar hyfsat.
 
CAD är sjukt underskattat för oss hemmapulare.
Själv är jag mest bevandrad i AutoCADn samt ADT, tyvärr inte så användbara när det gäller hojbyggen. Kanontips det där med inscanning av kåpor m.m.
Trist att skalan skiter sig i CAD dock.

Hade som sagt själv tankar att kedjekonvertera mitt bygge, men besitter än så länge inte kunskaperna. Kör så det ryker!
 
CAD är sjukt underskattat för oss hemmapulare.
Själv är jag mest bevandrad i AutoCADn samt ADT, tyvärr inte så användbara när det gäller hojbyggen. Kanontips det där med inscanning av kåpor m.m.
Trist att skalan skiter sig i CAD dock.

Hade som sagt själv tankar att kedjekonvertera mitt bygge, men besitter än så länge inte kunskaperna. Kör så det ryker!

Allt är ritat i AutoCad så det är bara att kavla upp ärmarna.:D

Eller är AutoCadn något annat ?
 
Allt är ritat i AutoCad så det är bara att kavla upp ärmarna.:D

Eller är AutoCadn något annat ?

Skall vara AutoCad.
Har dock inte 3D verktygen, om du nu ritar 3D delen i AutoCad?
Undrade även jag över "dubbeldrivningen"?
 
Allt är ritat i AutoCad så det är bara att kavla upp ärmarna.:D

Eller är AutoCadn något annat ?

Vad är det för fel med att måtta lite i luften med skjutmåttet, Kladda ner några siffror på en lapp åka bort till jobbet svarva/fräsa en halv lördag. komma hem, kasta skiten o sen göra en bit som faktiskt passar på söndagen:D
 
Inte duplexkedja utan varför 2st kedjetransmissioner?

Skall vara AutoCad.
Har dock inte 3D verktygen, om du nu ritar 3D delen i AutoCad?
Undrade även jag över "dubbeldrivningen"?

Annars måste kedjan gå igenom bakdäcket.:)

Vad är det för fel med att måtta lite i luften med skjutmåttet, Kladda ner några siffror på en lapp åka bort till jobbet svarva/fräsa en halv lördag. komma hem, kasta skiten o sen göra en bit som faktiskt passar på söndagen:D

Det funkar om det bara är en enkel bit man måste tillverka. Men knappast om det är en hel drös som dess utom skall både passa på hojen och ihop. Om man inte vill bo hos en materialleverantör.
 
Last edited:
Annars måste kedjan gå igenom bakdäcket.:)



Det funkar om det bara är en enkel bit man måste tillverka. Men knappast om det är en hel drös som dess utom skall både passa på hojen och ihop. Om man inte vill bo hos en materialleverantör.

Kardan?:glömdet
 
Det funkar om det bara är en enkel bit man måste tillverka. Men knappast om det är en hel drös som dess utom skall både passa på hojen och ihop. Om man inte vill bo hos en materialleverantör.

Vi är nog av olika skolor, även om jag ser klara fördelar med att rita upp allting o få känsla för hur allt interagerar.

....Men! Även om allt lirar 100% i datorn är det nog väldigt lätt att ha förbi sett nånting. Vilket förpassar dig till ruta ett...
 
Misstänker att belt inte är att tänka på så fall?
 
Jo, jag funderade ett tag på att flytta ut den i sidled :rolleyes:men gav upp det ganska snabbt. Ett 190 däck är ganska mycket bredare än orginal.
I MCM var det med ett chopperbygge på en Ural sidventilare för ett tag sedan.
Han hade använt baknavet som mellanaxel.
Kör man ofjädrat, så är det inte dumt alls.
Skall man ha fjädring så blir cykeln lång, ety mellanaxeln bör sitta vid svingaxeln.
På en tjoppermoppe tycker jag att det blir snyggt med bakhjul utan broms (sitter ju i mellanaxeln).
Din lösning blir bättre.
Om man har tillgång till fabrikationutrustningen.
Kardanporr:
cb33b.gif
 
Den första kedjan med sina drev börjar ta form.

Med 11 kuggars drev så får det plats med 530 kedja, fett:tummenupp:D

Så här någonting blir det.
View attachment 300303

Fattas "Splines", en mutter som håller fast drevet och ett lager i änden på den nya axeln.

Börjar grunna på om inte första kedjan skall få vara helkapslad och då
oljesmord. Det finns ju fyra bra skruvar att fästa ett "hus" i.

Med tanke på att det blev trångt... Kan du inte återgå till ursprunglig plan med en 530 till första kedjan? Eller var det förslaget redan avhandlat kanske...
 
I MCM var det med ett chopperbygge på en Ural sidventilare för ett tag sedan.
Han hade använt baknavet som mellanaxel.
Kör man ofjädrat, så är det inte dumt alls.
Skall man ha fjädring så blir cykeln lång, ety mellanaxeln bör sitta vid svingaxeln.
På en tjoppermoppe tycker jag att det blir snyggt med bakhjul utan broms (sitter ju i mellanaxeln).
Din lösning blir bättre.
Om man har tillgång till fabrikationutrustningen.
Kardanporr:
cb33b.gif

Schysst beamer :tummenupp Jag har byggt chopper stelben med fett bakhjul förut (245-40 bil bakhjul) och det blev riktigt bra. Nu har jag tänkt mig kombon gammalt, modernt, lite race och fett.

Med tanke på att det blev trångt... Kan du inte återgå till ursprunglig plan med en 530 till första kedjan? Eller var det förslaget redan avhandlat kanske...

Ett 11 kuggars 530 drev med kedja blir cirka 72 mm diameter, då blir det bara 10 mm spel mellan kedja och växellådans "uthål" och dessutom kan det bli lite ryckig gång.

Ett 12 kuggars 428 drev med kedja blir bara 60 mm och jag får 16 mm spel och ingen risk för ryckig gång.
 
I MCM
Kardanporr:
cb33b.gif

Coolt bygge! :yoparty

...

Ett 11 kuggars 530 drev med kedja blir cirka 72 mm diameter, då blir det bara 10 mm spel mellan kedja och växellådans "uthål" och dessutom kan det bli lite ryckig gång.

Ett 12 kuggars 428 drev med kedja blir bara 60 mm och jag får 16 mm spel och ingen risk för ryckig gång.

OK. Ryckigheten antar jag kommer ifrån att den grövre kedjan kröks för mycket från 11 till 11 drev, jämfört med tex 11 till 40 drev eller något...
 
Last edited:
Coolt bygge! :yoparty



OK. Ryckigheten antar jag kommer ifrån att den grövre kedjan kröks för mycket från 11 till 11 drev, jämfört med tex 11 till 40 drev eller något...

Det kallas för polygonfel och blir allvarligt vid kedjetransmissioner med för litet kuggantal. Vid litet kuggantal börjar kedjan alltmer betrakta drevet som en månghörning isf för ett hjul sas. Det gör att transmissionen får en varians i vinkelhastighet.
 
Last edited:
Det kallas för polygonfel och blir allvarligt vid kedjetransmissioner med för litet kuggantal. Vid litet kuggantal börjar kedjan alltmer betrakta drevet som en månghörning isf för ett hjul sas. Det gör att transmissionen får en varians i vinkelhastighet.

:tummenupp Man lär sig nå´t nytt varje dag!
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top