Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

Då ska vi se om vi kan rodda till adapterbitarna. Men först lite finskär.

Det ville gärna vibrera lite med uppsättningen sist så jag tänkte köra så här idag.

Bordet borta och ett skruvstycke direCkt® i bröstet och fälgen i chucken roterande liggande.

Alternativ.jpg

Det fungerade bättre ur vibrationssynpunkt men klart besvärligare att ligga på golvet och veva :rolleyes:

Det funkade hyfsat att sitta på en stol och böja sig in under fälgen enligt Ryggskolan 2 metoden.:D

Nu skall jag käka ett paket råa prinskorvar som middag och cadda färdigt adaptern till högersidan. Sen blir det svarvning.:yoparty

+1 räcker inte..Vi vill se film igen!!

Här kommer en lite svarvfilm.:D
[YOUTUBE-ID]zI_Oq-rlFv0[/YOUTUBE-ID]

Ooops, ett litet spindelstopp. :)

Efter plan och måttsvarvning så gjorde jag först ø57 och 46,1 djup hålet.
D57x461.jpg

Sen ø105,5 och 36 djup hålet.
D1054x36.jpg

Nu måste jag upp med fälgen i fräsen igen. Suck glömde en liten svarvning av styrning längre in, ø158. Och den måste jag göra så att jag vet att det funkar med just ø158mm.

Last edited:
Så här körde jag idag i fräsen.:D
Uppsättning.jpg

Med stålet så här.
Stalet.jpg

Höger adaptern är klar att pressas på fälgen.
Klart.jpg

Jag måste bara blästra bort färgen på fälgen där det skall svetsas. Och så måste jag slipa bort det som är kvar av "öronen" för skruvarna till orginal bakhjulsskivan.

Idag hade jag tänkt fixa vänsteradaptern men inpassandet av högern var nog bland det pyssligaste jag gjort. Det blev "Back to Basics" märkfärg och skavning. Tillslut låg den an mot alla dom viktiga ytorna med lätt presspassning.

Sen blästrade jag bort färgen så det går att svetsa utan att det blir massa skit i fogen.

Skavd och blästrad.
Blästrat.jpg

Adaptern på plats.
Done.jpg

One down and one to go.

Snitsigt värre :)

Vad vägde adaptern efter maskinbearbetning?

Snitsigt värre :)

Vad vägde adaptern efter maskinbearbetning?

Har inte kollat. Det skall bort en hel del material till efter svetsning. Det skall konas och göras snygga radier men cylindriska ytor är lättare att spänna upp i maskiner.:D

Efter att adaptrarna svetsats dit är första steget att svarva upp lagerlägena med fälgen så uppriktad det bara går.

När det är klart kan jag sätta upp fälgen på en bom genom centrum och svarva konor, radier och skivcentrering.

Blir inget svarvande i kväll eftersom det såg ut så här när jag skulle åka till jobbet idag.

HomeToday1.JPG

HomeToday2.jpg

Jag förstår inte dom som tycker det är jobbigt att skrapa rutorna på bilen.:rolleyes:

Grattis!

Själv har man skottat snö i 1,5 timme, glad att jag itne har större tomt.
Misstänkte nästan att det skulle bort mer material, blir en tung fälg annars ;)

Verkar som vi har fått snö här uppe i norr nu också. Drygt tre decimeter idag + kraftig vind. Tog en jäkla tid att ta sig till garagedörren. :död

Rimfrost på vägbanan e ett helvete.

I morse blev det tokskottning. :)

SkottaBoat.jpg

Det är synd att man inte bor i Edinburgh :huvet

men på jobbet är jag så det blir nog lit svarvning i kväll:)

Nope blev inge fälgmek idag. Blev ompyssling av min Speedy istället. Lite småpysse, tvätt och uppsmörjning.

Last edited:
Idag var så dags att starta upp hydrokoptern för första gången den här vintern. Oc samtidigt testa julklappen, en Contour HD 1080p.
[YOUTUBE-ID]fQGK5kmfeIY[/YOUTUBE-ID]

Hur satan får man det att bli 16:9 HD på Youtube ? Sen får man lära sig att smyga fram lite bättre. :D

Den hostade lite och sen var batteriet dött. Står på laddning nu.

Tjohoo, nu blev det 1080p.:tummenupp

Tyvärr var det inte bara batteriet. :huvet Ingen gnista :va det var gnista för bara ett par veckor sedan. Eftera tt ha meckat ute i snön rev jag hela tändsystemet och tog in det i verkstan.

Med lyset släckt hittade jag snabbt gnistan. Den gick mellan tändkabel ut och + in på tändspolen.:gnissla

Last edited:
Jäsingen vilken intressant byggtråd!:yoparty

Och vilken söt liten svarv du har, en sån vill jag också ha istället för min kinesiska pannkakssvarv med glapp i fem dimensioner. Byta?:brynad

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra