Project P2 goes for Dyno at RG Engineering

Carlsson

Möjligheternas kille.
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Inte så långt från Lund
Hoj
1 st R1:a + massa annat roligt.
Idag har project P2 åkt till andra sidan Hallandsåsen för att få lite omvårdnad i sprut elektroniken.

Projekt gänget fick en förevisning av Richard, mest känd som motortrimmare och Europamästare i "dragracing"för motorcyklar, i hur man trimmar in en powercommander och vad som egentligen påverkar resultaten.

Och vad som påverkar var väldigt intressant!

Vi fick en insikt i varför man bör köra hojen i dyno under så rättvisa förhållande som möjligt, exempelvis motorns temperatur och bakdäckets temperatur.

Inte visste vi att exempelvis kan det skilja upp till 20 hästkrafter på bakhjulet beroende på vad för däck du sätter dit? Som exempelvis att ett regndäck stjäl upp mot 15 hästar enligt mätningar i bänk?

Ett dåligt drivpaket cirka 7 hästar?

På project P2 kunde vi tydligt se ett exempel. Först gjorde vi en mätning med topptemperatur och bakdäcket kört så det var klippigt. Sedan lät vi nosfläkten stå på i fem-tio minuter och motorn i från, sedan en ny repa..och dynon visade sol klart fem hästar till!

Diagrammet visar körning utan powercommander, respektiva med fullt intrimmad powercommander på P2 under rättvisa förhållande utan att försöka visa hokos pokus resultat.

All respekt åt Richard och hans kunskap, vi kan inte annat än att imponeras av hans ödmjukhet och kundskap. Rekommenderas! Att han sedan bara ligger en tiodels sekund från världsrekordet i sin gren i drag racing på egenbyggda motorer, gör han inte till en sämre människa....:rolleyes:

MVH

Projektgänget på P2:an.
 

Bifogat

  • r1-07 dyno 15.JPG
    r1-07 dyno 15.JPG
    104 KB · Visningar: 132
  • r1 5.jpg
    r1 5.jpg
    168.5 KB · Visningar: 82
Last edited:
Intressant kring däckinfon :tummenupp
En sprillans ny kedja stjäl dock betydligt mer än en halvsliten (högre friktion).

Vidare kan nämnas att man inte kan jämföra olika bänkars resultat med varandra. Här skiljer det också upp till 10-15hk... På motorsport i Landskrona har ett antal K7:or bromsats till mellan 155 och 157hk original. En original Busa till 169hk. Andra bänkar visar strax över 160 och några t o m 170 för K7 originalutförande och 180+ för Busor.

Hur gör man för att trycksätta luftburken på de hojar som kräver detta? Jimmys ZX10:a verkade gå lite fett, men den kördes i 5:an och då kräver ju 10:an ett visst övertryck! (ca 270km/h)
 
Hur gör man för att trycksätta luftburken på de hojar som kräver detta? Jimmys ZX10:a verkade gå lite fett, men den kördes i 5:an och då kräver ju 10:an ett visst övertryck! (ca 270km/h)

Vissa bänkar har en stor fläkt framför som blåser luften i samma hastighet som bakhjulet kör.

model_200i_individual.jpg


http://www.dynojet.com/motorcycle_dyno/200i_dyno/
 
Vissa bänkar har en stor fläkt framför som blåser luften i samma hastighet som bakhjulet kör....

Mja... men den (eller de på bilden) är väl bara till för kylningen?
Att pumpa på med 75m/s och ca 115l luft i sekunden (14000rpm, 1000cc, insug vartannat varv) kräver väl mer än de hårfönarna?
 
Hur gör man för att trycksätta luftburken på de hojar som kräver detta? Jimmys ZX10:a verkade gå lite fett, men den kördes i 5:an och då kräver ju 10:an ett visst övertryck! (ca 270km/h)

Då kör man till MP-Racing. Han har nybyggt ram-air system som blåser så fort som hjulet snurrar, just för att kunna mappa/bestycka rätt. Vindhastigheter på över 260 km/h kan köras. Blåser och tjuter som fan :D

Mja... men den (eller de på bilden) är väl bara till för kylningen?
Att pumpa på med 75m/s och ca 115l luft i sekunden (14000rpm, 1000cc, insug vartannat varv) kräver väl mer än de hårfönarna?

De som på bilden är bara till för kylning. Räcker inte till mer än 30 km/h eller nåt... Krävs mycket mer avancerat fläkteri än så för att kunna blåsa på ordentligt.
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top