Carlsson
Möjligheternas kille.
Idag har project P2 åkt till andra sidan Hallandsåsen för att få lite omvårdnad i sprut elektroniken.
Projekt gänget fick en förevisning av Richard, mest känd som motortrimmare och Europamästare i "dragracing"för motorcyklar, i hur man trimmar in en powercommander och vad som egentligen påverkar resultaten.
Och vad som påverkar var väldigt intressant!
Vi fick en insikt i varför man bör köra hojen i dyno under så rättvisa förhållande som möjligt, exempelvis motorns temperatur och bakdäckets temperatur.
Inte visste vi att exempelvis kan det skilja upp till 20 hästkrafter på bakhjulet beroende på vad för däck du sätter dit? Som exempelvis att ett regndäck stjäl upp mot 15 hästar enligt mätningar i bänk?
Ett dåligt drivpaket cirka 7 hästar?
På project P2 kunde vi tydligt se ett exempel. Först gjorde vi en mätning med topptemperatur och bakdäcket kört så det var klippigt. Sedan lät vi nosfläkten stå på i fem-tio minuter och motorn i från, sedan en ny repa..och dynon visade sol klart fem hästar till!
Diagrammet visar körning utan powercommander, respektiva med fullt intrimmad powercommander på P2 under rättvisa förhållande utan att försöka visa hokos pokus resultat.
All respekt åt Richard och hans kunskap, vi kan inte annat än att imponeras av hans ödmjukhet och kundskap. Rekommenderas! Att han sedan bara ligger en tiodels sekund från världsrekordet i sin gren i drag racing på egenbyggda motorer, gör han inte till en sämre människa....
MVH
Projektgänget på P2:an.
Projekt gänget fick en förevisning av Richard, mest känd som motortrimmare och Europamästare i "dragracing"för motorcyklar, i hur man trimmar in en powercommander och vad som egentligen påverkar resultaten.
Och vad som påverkar var väldigt intressant!
Vi fick en insikt i varför man bör köra hojen i dyno under så rättvisa förhållande som möjligt, exempelvis motorns temperatur och bakdäckets temperatur.
Inte visste vi att exempelvis kan det skilja upp till 20 hästkrafter på bakhjulet beroende på vad för däck du sätter dit? Som exempelvis att ett regndäck stjäl upp mot 15 hästar enligt mätningar i bänk?
Ett dåligt drivpaket cirka 7 hästar?
På project P2 kunde vi tydligt se ett exempel. Först gjorde vi en mätning med topptemperatur och bakdäcket kört så det var klippigt. Sedan lät vi nosfläkten stå på i fem-tio minuter och motorn i från, sedan en ny repa..och dynon visade sol klart fem hästar till!
Diagrammet visar körning utan powercommander, respektiva med fullt intrimmad powercommander på P2 under rättvisa förhållande utan att försöka visa hokos pokus resultat.
All respekt åt Richard och hans kunskap, vi kan inte annat än att imponeras av hans ödmjukhet och kundskap. Rekommenderas! Att han sedan bara ligger en tiodels sekund från världsrekordet i sin gren i drag racing på egenbyggda motorer, gör han inte till en sämre människa....

MVH
Projektgänget på P2:an.
Bifogat
Last edited: