Jaha...då drar detta projektet igång för vintern. När det blir klart kan jag inte lova men det är TÄNKT att avgassystemet ska vara klart till att motorträffen i Hög (utanför Lund) drar igång. Sen hur lång tid det tar med det andra det återstår att se.
En liten andemening med det hela är att få det så billigt så möjligt och få erfarenheten av att ha gjort det själv. Sen är det en försäkringsgrej med. Har idag Bilsport & MC Classica försäkring och 1400:- om året i helförs. skojar man inte bort!!
Tänkte hålla mig inom ramarna för vad man får göra (till en början i alla fall) utan att bli tvingad över på en BAS-försäkring. (5000:- hel/hel ...urk)
Har ett par(?) punkter som skulle vilja göras, lite beroende på tillgång till stålar, tid, kraft och tillgång m.m.
1. Bygga nytt avgassystem där burkarna blir lite mer uppdragna och gjord enligt egentillverkning och design(?). Se bild längst ner (Är dålig...skakade...)
2. Sätta på helkåpor (om inte kylningen störs annars blir det typ Banditen) och annan strålkastare
3. Bättre sidokåpor alt. inga om helkåpan täcker bra.
4. Instrumentering (www.lgt-racing.se) Se bild nedan...om ekonomin tillåter det vill säja.
5. Miniblinkers
6. Sänkning av styret några millimeter (för mer "livsfarlig framåtlutande" sittställning
) där finns nog inte plats att göra mer...
7. EVENTUELLT annan häck och baklyse på den.
8. Lackning (Har en kille som kan göra det för en billig penning...svartjobb) Svart o gul....mumma!!
Instrumentering som är av intresse:
Att starta med så har jag börjat på avgassytemet, i rostfritt, där burkarna (ytterhöljet) är 450 mm långa och 95 mm i diam. Innerröret kommer att vara i 43mm rostfritt alt. 33.7 mm beroende på vad som passar på grenröret (ska mäta det idag...EDIT: Attans...innerröret är 23mm...får klura till en lösning där.).
Ändpipen kommer att vara i 50 mm rostfritt och vara ca 60 mm lång. Dämparen kommer antingen att packas med stålull eller dämpull som finns att köpa. Har en känsla av att stålullen varar längre...har jag fel?
Det jag inte kan bestämma mig för är om dämparna ska vara ovala eller runda!
Tanken med det hela är att kunna återställa till original OCH kunna byta dämpare lätt inför besiktning. (Ögontjänare
)
Varför inte göra det på ett eget grenrör och byta HELA.....kostnadsfråga tyvärr. Har i dagsläget inte pengar till det. Har fått pris på 6000:- för avgasrör från cyl. 1 och 4 inkl originaldämpare (helsvetsat system). Liiiite häftigt för min plånbok.
Synpunkter och idéer emottages tacksamt....
En liten andemening med det hela är att få det så billigt så möjligt och få erfarenheten av att ha gjort det själv. Sen är det en försäkringsgrej med. Har idag Bilsport & MC Classica försäkring och 1400:- om året i helförs. skojar man inte bort!!
Tänkte hålla mig inom ramarna för vad man får göra (till en början i alla fall) utan att bli tvingad över på en BAS-försäkring. (5000:- hel/hel ...urk)
Har ett par(?) punkter som skulle vilja göras, lite beroende på tillgång till stålar, tid, kraft och tillgång m.m.
1. Bygga nytt avgassystem där burkarna blir lite mer uppdragna och gjord enligt egentillverkning och design(?). Se bild längst ner (Är dålig...skakade...)
2. Sätta på helkåpor (om inte kylningen störs annars blir det typ Banditen) och annan strålkastare
3. Bättre sidokåpor alt. inga om helkåpan täcker bra.
4. Instrumentering (www.lgt-racing.se) Se bild nedan...om ekonomin tillåter det vill säja.
5. Miniblinkers
6. Sänkning av styret några millimeter (för mer "livsfarlig framåtlutande" sittställning

7. EVENTUELLT annan häck och baklyse på den.
8. Lackning (Har en kille som kan göra det för en billig penning...svartjobb) Svart o gul....mumma!!
Instrumentering som är av intresse:
Att starta med så har jag börjat på avgassytemet, i rostfritt, där burkarna (ytterhöljet) är 450 mm långa och 95 mm i diam. Innerröret kommer att vara i 43mm rostfritt alt. 33.7 mm beroende på vad som passar på grenröret (ska mäta det idag...EDIT: Attans...innerröret är 23mm...får klura till en lösning där.).
Ändpipen kommer att vara i 50 mm rostfritt och vara ca 60 mm lång. Dämparen kommer antingen att packas med stålull eller dämpull som finns att köpa. Har en känsla av att stålullen varar längre...har jag fel?
Det jag inte kan bestämma mig för är om dämparna ska vara ovala eller runda!
Tanken med det hela är att kunna återställa till original OCH kunna byta dämpare lätt inför besiktning. (Ögontjänare


Varför inte göra det på ett eget grenrör och byta HELA.....kostnadsfråga tyvärr. Har i dagsläget inte pengar till det. Har fått pris på 6000:- för avgasrör från cyl. 1 och 4 inkl originaldämpare (helsvetsat system). Liiiite häftigt för min plånbok.
Synpunkter och idéer emottages tacksamt....
Bifogat
Last edited: