Project: GSX 750 ES - Special Edition

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jaha...då drar detta projektet igång för vintern. När det blir klart kan jag inte lova men det är TÄNKT att avgassystemet ska vara klart till att motorträffen i Hög (utanför Lund) drar igång. Sen hur lång tid det tar med det andra det återstår att se.
En liten andemening med det hela är att få det så billigt så möjligt och få erfarenheten av att ha gjort det själv. Sen är det en försäkringsgrej med. Har idag Bilsport & MC Classica försäkring och 1400:- om året i helförs. skojar man inte bort!!
Tänkte hålla mig inom ramarna för vad man får göra (till en början i alla fall) utan att bli tvingad över på en BAS-försäkring. (5000:- hel/hel ...urk)

Har ett par(?) punkter som skulle vilja göras, lite beroende på tillgång till stålar, tid, kraft och tillgång m.m.

1. Bygga nytt avgassystem där burkarna blir lite mer uppdragna och gjord enligt egentillverkning och design(?). Se bild längst ner (Är dålig...skakade...)
2. Sätta på helkåpor (om inte kylningen störs annars blir det typ Banditen) och annan strålkastare
3. Bättre sidokåpor alt. inga om helkåpan täcker bra.
4. Instrumentering (www.lgt-racing.se) Se bild nedan...om ekonomin tillåter det vill säja.
5. Miniblinkers
6. Sänkning av styret några millimeter (för mer "livsfarlig framåtlutande" sittställning :hihi ) där finns nog inte plats att göra mer...
7. EVENTUELLT annan häck och baklyse på den.
8. Lackning (Har en kille som kan göra det för en billig penning...svartjobb) Svart o gul....mumma!!

Instrumentering som är av intresse:

Produktbilder%203803.JPG


Att starta med så har jag börjat på avgassytemet, i rostfritt, där burkarna (ytterhöljet) är 450 mm långa och 95 mm i diam. Innerröret kommer att vara i 43mm rostfritt alt. 33.7 mm beroende på vad som passar på grenröret (ska mäta det idag...EDIT: Attans...innerröret är 23mm...får klura till en lösning där.).
Ändpipen kommer att vara i 50 mm rostfritt och vara ca 60 mm lång. Dämparen kommer antingen att packas med stålull eller dämpull som finns att köpa. Har en känsla av att stålullen varar längre...har jag fel?

Det jag inte kan bestämma mig för är om dämparna ska vara ovala eller runda!

Tanken med det hela är att kunna återställa till original OCH kunna byta dämpare lätt inför besiktning. (Ögontjänare :rolleyes: :hihi )
Varför inte göra det på ett eget grenrör och byta HELA.....kostnadsfråga tyvärr. Har i dagsläget inte pengar till det. Har fått pris på 6000:- för avgasrör från cyl. 1 och 4 inkl originaldämpare (helsvetsat system). Liiiite häftigt för min plånbok.

Synpunkter och idéer emottages tacksamt....
 

Bifogat

  • Bild(14).jpg
    Bild(14).jpg
    36.9 KB · Visningar: 128
  • sukka1.jpg
    sukka1.jpg
    48.2 KB · Visningar: 238
Last edited:
det kan bli riktigt lovande bygge :tummenupp :)
just att satsa på bygget med nästan inga pengar tycker jag
e riktigt coolt :yoparty
instrumentering :va självklart ska det vara Ace Well
angående bygget: Gör det enkelt och brutalt :yoparty :tummenupp
 
Tack! Ja, jag ska göra det enkelt....men förhoppningsvis snyggt.

Självklaart Ace Well! :tummenupp
Gillade den starkt.
OM det finns stålar vill säja...
 
Låter som ett klockrent bygge!

Att bygga det mesta själv gör ju bara att man känner sig lite extra stolt när någon komenterar ens hoj. :tummenupp

Uppdatera ofta med mycket bilder, det är ett krav!
 
Henkka skrev:
Låter som ett klockrent bygge!

Att bygga det mesta själv gör ju bara att man känner sig lite extra stolt när någon komenterar ens hoj. :tummenupp

Uppdatera ofta med mycket bilder, det är ett krav!

Visst är det så! :D

Jadå...det kommer bilder allt eftersom.
Ska försöka rita ut min lilla ritning på dämparna som jag har i huvvet.
Om jag inte bestämmer mig för att ha det som "företagshemlighet" :hihi
 
Du ska inte försöka fixa en nyare framgaffel och ett par fälgar från en sporthoj? Finns billiga på MC skrotar och ger hojen en modernare look.

Annars ser projektet lovande ut.
 
DT125R skrev:
Du ska inte försöka fixa en nyare framgaffel och ett par fälgar från en sporthoj? Finns billiga på MC skrotar och ger hojen en modernare look.

Annars ser projektet lovande ut.

Jag har tänkt att hålla mig inom ramarna för vad försäkringen tillåter i modifieringar och där ingår inte framgaffeln tyvärr. Men man vet ju aldrig var det slutar! :tummenupp

Vi får se....återigen, en pengafråga.
 
Har börjat på innanmätet i burkarna! Får inte ha kamera (jaja...får o får.... :hihi ) på jobb så bilder får ev. komma när jag får hem burkarna.

Håller på att märka upp och borra innerröret för expansionsmöjlighet och ska rita upp ändstyckena för att täta ändarna.
 
jag tycker att det här kan bli skitballt däremot så blir det nog ett helvete o få på en snygg helkåpa så jag skulle satsa å¨mer old school dragrace stuk på hojen, kolla på gamla dragracebyggen på typ gsx 1100!

modda på ;)
 
Bakänden på den hojen byter man inte ostraffat. Det är ju en av de första med "enkelben" och var ren porr när den kom. Guuud vad mycket luft mellan hjulet och sadeln :rolleyes:

Angående kylning med helkåpa är det inget problem, hojen finns som EF vilket betyder att den har helkåpa. I övrigt identisk med din hoj.

Lite höjning av bakänden, nytt styre och en fräsch lack tror jag gör susen. Ha så kul i vinter :tummenupp

PS. Har haft en XN85 som på håll var ganska lik 750ES. Tack vare turbon kunde man avsluta avgassytemet med en liten krok under fotpinnen utan att ljudnivån ens kom i närheten av ett vanligt slip-on. Nåt att fundera på om du kan få in lite dämpning?
 
Skall bli kul att följa utvecklingen av detta. Glöm inte kameran! Själv hade jag kört på en SF/nakenhoj. Hade själv tänkt bygga om arslet på min, Knåpa ihop en egen undertail osv. Lyckas man genom eget arbete så är det ett stort + :tummenupp Vi ses på vägarna till våren, eller du kanske e klar med bygget till Luciakortegen?!
 
PGH skrev:
Skall bli kul att följa utvecklingen av detta. Glöm inte kameran! Själv hade jag kört på en SF/nakenhoj. Hade själv tänkt bygga om arslet på min, Knåpa ihop en egen undertail osv. Lyckas man genom eget arbete så är det ett stort + :tummenupp Vi ses på vägarna till våren, eller du kanske e klar med bygget till Luciakortegen?!

Tjena mannen!!

Jag LOOOOVAR att kameran kommer att användas. Vill ju ha det dokumenterat själv med. :hihi

Men Luciakortégen kommer jag inte att hinna till på långa vägar. Tror knappt att jag ens kommer att hinna till våren. (Har en tvist att lösa först... :död :( )

Men vi syns!! ;)
 
JKay skrev:
Tjena mannen!!

Jag LOOOOVAR att kameran kommer att användas. Vill ju ha det dokumenterat själv med. :hihi

Men Luciakortégen kommer jag inte att hinna till på långa vägar. Tror knappt att jag ens kommer att hinna till våren. (Har en tvist att lösa först... :död :( )

Men vi syns!! ;)

Tradet tradet. Klart vi syns. Jag hejar på dig :yoparty
 
Fortsätter...

Har fått leta nya rör för själva avgaset och går upp till 38mm rör då dessa passar rakt av på originalet strax före originaldämparen (som ska sågas bort).
Under tiden så gör jag täcklocken till ändarna på dämparhöjlet. Har hittat sömlösa rör avsvarvade och klara (sarger till ändlocken). Dessa passar som om dom vore tillverkade för mina dämparhöljen!! Klockrent!
Så nu ska jag ha tag i 96mm runda plåtar och svetsa ovanpå desa sarger och göra mina ändlock.

Bilder kommer snart på sargerna....(med en sleten mobilkamera...)
 
Som fortsättning på ovan inlägg...

Här är sargerna som jag fixat. Ska ha plåtarna till dessa så att dom bilder locken.

Nu ser sargerna större ut än vad dom egentligen är.
20mm. höga och 96mm. i diam.
 

Bifogat

  • Bild(17).jpg
    Bild(17).jpg
    38.1 KB · Visningar: 103
Under tiden fortsätts det i väntan på delar.

Har nu gjort ändpiporna till dämparna i 50mm rostfritt rör 50mm långa. Snedskuret i 25* vinkel vid utloppet. Ska putsas upp och slipa bort grader m.m.

Bild kommer ikväll.

[EDIT]Här kommer bilderna som jag lovade

Bild 1: Här sågas ändpiporna!
Bild 2: Här är dom...bara sågade men snart gradade och klara.
 

Bifogat

  • Bild(18).jpg
    Bild(18).jpg
    62.1 KB · Visningar: 120
  • Bild(19).jpg
    Bild(19).jpg
    43.3 KB · Visningar: 116
Last edited:
Nu är ändpiporna gradade, slipade och skall i morgon putsas. Rostfritt ska vara blankt!! :D

Nu sitter jag med beslutsångest. Har 2 idéer att gå på och den ene är HELKÅPA á la lahi´s GSX-R Turbo hoj (om det nu är original typen av kåpor på den fina hojen) eller en bandit liknande sak (Fighter tilltalar inte mig så i nuläget...kanske om man hade provat en men jag är tveksam). Att helkåpan kommer att kosta mer det vet jag och det är en av anledningarna att jag tittar på en annan idé med.

Har ni några bra och trevliga tips på hel/halvkåpa?
Om jag väljer halvkåpa kanske det kan sitta fint med en magkåpa med?
 
P.g.a en pågående tvist om barnen med mitt X så blir jag tvungen att sälja hojen för att pynta advokatkostnaderna...så jag upphör med bygget. Tyvärr.... :( :död

Lessen för det hela, för jag såg verkligen framemot att kunna presentera ngt bra av det hela.
 
Fy fan va trist! :(
Tänk på att de går alltid att köpa en ny hoj senare i livet o komma igen.

hoppas allt löser sig, såg fram emot o se resultatet! :död
 
Back
Top