don_tomazo
Går bra, en ägare.
Dr.Bike skrev:2607075Ett sanningens ord!!
Själv släpper jag ner ett par linjära i gaffeln inför nästa säsong...
A lot of updates på den där gamla bladen

Last edited:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dr.Bike skrev:2607075Ett sanningens ord!!
Själv släpper jag ner ett par linjära i gaffeln inför nästa säsong...
Njae hördu... Visst finns det folk som mäter, Penske t ex: "The dyno service is an excellent way of tracking any inconsistencies in a shock which may arise from exhausted parts or improperly maintained shocks. The dyno service is also useful when looking for the ideal track setup, where the shocks can be dyno tested before and after a revalve service showing their new characteristics. Every customer will receive a personalized dyno sheet showing the shock's characteristics throughout the adjustment range."ulf_lundin skrev:2607445Tycker snacket linjärt kontra progressivt är lite väl svart - vitt sas. En gaffel m linjär fjäder
är progressiv pga den lilla luftvolymen i gaffeln. Och alla progressiva fjädrar är förstås inte lika.
Men ingen mäter/ritar såna kurvor för gafflar (vad jag vet) så vi vet iaf inte vilken progressivitet
vi pratar om egentligen. Det är alltså frågan om en glidande skala av progressivitet,
inte linjärt eller progressivt. Dom begreppen är därför ingen större ide att slänga sig med.
Instämmer dock i att fjädrarna måste vara någorlunda rätt i hårdhet, att 'måla över det' med
tjockare olja o mer förspänning blir inte bra.
Ett tjuvknep för att få hårdare fjädrar är att kapa fjädern och sätta i en distans för att
(åter)få rätt häng. Kapar man 10 % blir den 10 % hårdare. Men påfrestningen ökar och
därmed risken f fjäderbrott. Därför ska man inte kapa mer än 10 %. Likaså finns risken
att fjädern bottnar innan gaffeln. Det bör man kolla innan kapningen. Det ska vara minst .5 - 1 mm
mellan varje varv vid max. hoptryckning. Bara räkna varv, mäta mellanrum, kolla förspänning
och fundera lite. Som jag ser det riskerar man inget mer än att fjädern kan brista,
och då får man bita i sura äpplet och köpa dom hårdare man ville snåla in på.
Men, men på egen risk, lite hack är det ju...
/u
Bingo skrev:2607510Njae hördu... Visst finns det folk som mäter,
Kapa fjädrarna och sätta distanser? Nya fjädrar kostar en tusenlapp...
1) bra att det finns nån som verkligen kollar; finns det i Sverige ? Nån som publicerar resultatet ?Bingo skrev:2607510Njae hördu... Visst finns det folk som mäter, Penske t ex: "The dyno service is an excellent way of tracking any inconsistencies in a shock which may arise from exhausted parts or improperly maintained shocks. The dyno service is also useful when looking for the ideal track setup, where the shocks can be dyno tested before and after a revalve service showing their new characteristics. Every customer will receive a personalized dyno sheet showing the shock's characteristics throughout the adjustment range."
Måhända har jag fattat det fel, men konceptuellt är det inte svårt att föreställa sig varför båda sorterna finns. Utan att veta mer än att det finns linjära och progressiva fjädrar, vilken väljer du när du skall bromsa ner i slutet på Anderstorpsrakan (slutfart på mätaren 280-299 beroende på hoj)? Ibland måste man fatta beslut med ofullständigt beslutsunderlag.
Kapa fjädrarna och sätta distanser? Nya fjädrar kostar en tusenlapp...
Håller med ang fjäderbyte, med tillägget att distanser är bra för att fixa rätt häng.Holy Rider skrev:2607526Det är dumsnålt att stoppa i distanser, sånt gjorde man för, köp rätt fjäder för ditt ändamål och välj rätt gaffelolja.
ulf_lundin skrev:2607786
Håller med ang fjäderbyte, med tillägget att distanser är bra för att fixa rätt häng.
Men absolut inte 'för att styva upp fjädringen'. Jag har alltid argumentera MOT det.
Skulle gissa att 50-80 % av alla hojåkare fortfarande tror fjädringen blir hårdare av det.
Skulle vara kul se lite 'bänkningar' av fjädring, t.ex. före o efter moddning. Gissar det
skulle bättra på förståelsen för fjädring lite varstans bland hojåkarna.
/u
Holy Rider skrev:2607820SPRINGS
Springs are the most important part of the suspension system, other than the tires. They are what holds the bike up, support it under braking and accelerating, and pushes the wheels into dips in the road. Without proper spring selection, the system will not work correctly, no matter what adjustments are made. Oil height is part of the spring component.
............................
Linear rate springs are actually not linear. All springs are actually progressive. Dan Kyle recently published a cool experiment testing this. The shorter springs became progressive much earlier than the longer sprngs.
Se bild:
Sydney skrev:2607827Utmärkt information, nu är det hög kvalitet i tråden !
Sydney skrev:2651530Nu har jag monterat en ny fullt justerbar stötdämpare bak på Blackbirden istället för originalet som var slut. Planerade även att gå igenom gaffeln och byta till Hyperpro progressiva fjädrar. När jag tog ur de gamla fjädrarna visade det sig att de var 200 mm längre än original och märkta WP30. Det satt inga spacers på fjädrarna eftersom originalspacern ska vara 200 mm.
Någon som har erfarenhet av en dylik modifiering. Hojen känns bra fram som den är, det var bakdämparen som var felaktig genom att det var noll returdämpning trots att justeringen var ställd till max returdämpning. Vilka annorlunda egenskaper kan man tänkas få av en så lång fjäder som plus 200 mm? Är det en knasmodifiering eller något som är vedertaget? Fjädrarna är 2-stegs, 1/3-del har mycket tätare varv.
Boris JR skrev:2652134Är fjädern märkt WP 30 är den troligtvis en del av ett WP framgaffelkit om ägaren nu inte har snålat och endast köpt fjädrarna. Lite osäker på fabrikat på fjädrarna då märkningen indikerar WP men wilbers är den levrantör som brukar vara kåtast på att hänga i längre fjädrar.Fördelen med en lång fjäder är att det är lättare att reglera progressiviteten under fjädringsrörelsen. Är du nöjd med gaffeln så är det bara att rengöra och sätta ihop samt se glad ut.
Hade jag fått önska så hade jag dock plockat ner shimstacken+ ventilerna och kollat om de är bytta är dem inte det så hade jag slått till på ett ventil+shimskit från valfri stor tillverkare i kombination med en hård linjär fjäder.
Finns där inga blackbirdforum där du kan kolla vad folk åker med för modifieringar, är forumet amerikanskt så ta allt de säger med en halv tunna vägsalt många amerikaner är tekniskt handikappade men har köpt allt marknadsföringsjunk....
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |