Progressiva fjädrar

Laederlappen

Sporthojsnörd
Gick med
2 May 2019
Hoj
En hel flock
Jag tänkte att jag ska testa ett par progressiva fjädrar fram på Transalpen, men frågan är vilken hårdhet jag ska ha? Linjära fjädrar inbillar jag mig att jag ska ha 6,3 n/mm, men progressiva har ju 2 olika siffror för det där, en för början på fjädern & en för slutet. Är det någon här som testat som kan ge mig en fingervisning vad jag bör testa?

Förvissa dig om att de verkligen är progressiva, så att de inte är stepped.

Det påstås så iallafall. Står & väger mellan YSS eller Hyperpro, & båda fabrikaten är erkänt bra. Sen får man väl laborera lite med oljenivå i gaffelbenen för att få till det lilla sista, men den tiden den sorgen.

Jag behöver ingen förklaring till hur de är konstruerade.
Kan du visa bild på en sån fjäder som inte är stepped?
Jag la in ai-svamlet för andra behövande.
Stepped ska tydligen begripas som att konstanten ändras stegvis, det känns luddigt men kan ju vara flera områden på fjädern med olika avstånd mellan varven. Jag rekommenderar att kontakta "Fuling" på rejsa.nu om någon vill ha en lektion om fjädring och hjulvinklar för bil i huvudsak.

IMG_20260607_175034.jpg

Prog är inget för racing iallafall.

Jag la in ai-svamlet för andra behövande.
Stepped ska tydligen begripas som att konstanten ändras stegvis, det känns luddigt men kan ju vara flera områden på fjädern med olika avstånd mellan varven. Jag rekommenderar att kontakta "Fuling" på rejsa.nu om någon vill ha en lektion om fjädring och hjulvinklar för bil i huvudsak.

View attachment 529313

Prog är inget för racing iallafall.

99 gånger av hundra så är de sk progressiva fjädrarna till motorcyklar lindade i endast 2 olika steg. Och den blir inte styvare förrän det första tätlindade steget har bottnat.

frågan du svarade på allra först är fortfarande obesvarad.

Så här ser dom progressiva fjädrarna alltså vanligtvis ut, och dom är helt enkelt linjära tills den vänstra sidan bottnat, sedan är dom linjära igen men med en högre styvhet. Den är alltså sk stepped som iceice sa.

En helt progressiv fjäder som iceice förespråkade ska alltså vara successivt glesare och glesare lindade. Så jag repeterar frågan, har någon av er sett nåt sådant säljas?

progressiv.jpg

Jag har inte sett såna icke steppade fjädrar men egentligen är det inget större problem för en framgaffel har ju utöver spiralfjädern även en gasfjäder och den är alltid progressiv. Vill man ha en mer progressiv gaffel kan man alltså istället bara öka oljemängden och på så sätt minska volymen hos gasfjädern.

Så här ser dom progressiva fjädrarna alltså vanligtvis ut, och dom är helt enkelt linjära tills den vänstra sidan bottnat, sedan är dom linjära igen men med en högre styvhet. Den är alltså sk stepped som iceice sa.

En helt progressiv fjäder som iceice förespråkade ska alltså vara successivt glesare och glesare lindade. Så jag repeterar frågan, har någon av er sett nåt sådant säljas?

View attachment 529314

Jag har inte sett såna icke steppade fjädrar men egentligen är det inget större problem för en framgaffel har ju utöver spiralfjädern även en gasfjäder och den är alltid progressiv. Vill man ha en mer progressiv gaffel kan man alltså istället bara öka oljemängden och på så sätt minska volymen hos gasfjädern.
Jag har inget bra svar på frågan men denna fjädern från YSS (till en CB 1000R) ser iaf _mer_ progressiv ut än de övriga som visats i tråden. Klart bilden kan luras en del men om man mäter avståndet mellan varje varv typ tre-fyra varv upp från botten jämfört med högst upp så verkar det vara en gradvis skillnad. Men, det kan också vara så att det är de tre varven i botten som är den mjuka delen och så är resten av fjädern konstant stigning, men bilden luras.

Bifogat

• IMG_2786.webp
    IMG_2786.webp
    11.8 KB · Visningar: 10
Jag har inget bra svar på frågan men denna fjädern från YSS (till en CB 1000R) ser iaf _mer_ progressiv ut än de övriga som visats i tråden. Klart bilden kan luras en del men om man mäter avståndet mellan varje varv typ tre-fyra varv upp från botten jämfört med högst upp så verkar det vara en gradvis skillnad. Men, det kan också vara så att det är de tre varven i botten som är den mjuka delen och så är resten av fjädern konstant stigning, men bilden luras.

Jag håller med, jag trodde den var successivt progressiv när jag såg din bild men för att säkerställa att inte bilden lurade ögat ritade jag ett streck som jag sedan kopierade in på olika ställen och då kan man bara konstatera att bilden lurade ögat.
Även denna är steppad.

spring.jpg

...Men effekten lär ju bli samma. Jag lär ju knappast känna att "Oj, nu bottnade den tajtare lindade spiralen, nu går snart den hårdere delen ihop med" Utan jag lär ju uppleva den som proggressiv, dvs mjukare i början, för att sedan bli svårare att bottna.
Så åter till frågan: Är det någon som provat? Någon som vet vilka parametrar jag ska hålla mig till jämfört med linjära fjädrar?

Jag har progressiva (enligt tillverkaren) fjädrar i framgaffeln på min Desert Sled.
Den levereras med det från fabrik.
Mina fjädrar är numera utbytta mot HyperPro progressiva.

Är absolut inget proffs eller på något sätt en offroad gourmand. Jag upplever ingen större skillnad mot Freewindens linjära fjädrar. De ska fungera precis som du beskriver.
Förutsatt samma fjäderlängd bör den mjuka delen vara anpassad till din vikt, eller som TransAlpens oem fjäder, är den för mjuk kommer den mjukare delen inte göra någon nytta vid körning då den redan är komprimerad.
Det är sjukt svårt att få fram någon information alls om hur man ska räkna. HyperPro svarade bara "Yes, Yes - it will work very good, fits everyone" då jag frågade om deras fjädrar passade till 115kg RtR med packning.
Ducati skickade över datablad på sina fjädrar men jag kan inte tolka dem. Dessa är för mjuka för min vikt, Tror den nedre grafen är för stötdämparen... Övre gaffelben.

1000010312.jpg

Jag satte i Hyperprofjädrar i vintras på min 1998 Transalp 600 och är mycket nöjd. Dyker inte alls lika mycket på broms och känns spänstigare utan att "dämpningen" inte klarar av det. Blev roligare att köra och går bättre att skjutsa med om man gör det ibland.

Hyperpros föreslagna inställningar (20 mm uppstick i styrkronan och låg oljenivå i benen) var inget för mig. Men det laborerar man med efter smak.

Jag satte i Hyperprofjädrar i vintras på min 1998 Transalp 600 och är mycket nöjd. Dyker inte alls lika mycket på broms och känns spänstigare utan att "dämpningen" inte klarar av det. Blev roligare att köra och går bättre att skjutsa med om man gör det ibland.

Hyperpros föreslagna inställningar (20 mm uppstick i styrkronan och låg oljenivå i benen) var inget för mig. Men det laborerar man med efter smak.
Har du koll på vilken hårdhet du har på fjädrarna? Jag har en annan gaffel än original på, & kan inte hitta vad de fjädrarna har för hårdhet, däremot så vet jag att de är en smula mjuka för mig..

Tyvärr inte. Fanns bara en sort att välja på så jag chansade att det skulle va bättre än originalfjädring eftersom de beskrevs som uppgradering. Skickar med en bild om det säger nåt.

Bifogat

• PXL_20260608_184053737.jpg
    PXL_20260608_184053737.jpg
    533.7 KB · Visningar: 7
Känns lite som att progresiva fjädrar hör till 80 talet. På den tiden det inte fanns shims i framgaffeln som styrde hydrauliken.

Jag slängde på Wilbers progressiva fram på min XT660 när det begav sig. Blev en helt ny hoj körmässigt på stökigt underlag. Grym förbättring. Och när jag sedan bytte till en Wilbers fullt justerbara dämpare bak var steget upp lika stort igen.

Gjorde samma på XT600:an jag hade också. Fast YSS fram och bak. Som en ny hoj även där.

Nyheter
Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back