programmerare/systemutvecklare sökes.

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Då jag vet att det finns medlemmar här som sitter på en hel del kunskaper och som kanske söker jobb, läger jag ut en platsannons även här.

Programmerare/systemutvecklare
Vi söker 1-3 nya medarbetare till ett spännande projekt där vi utvecklar en omfattande e-handelsplattform. Vi vill ha personer som är framåt, flexibla och som besitter hög kompetens. Jobben finns i Stockholm med kontor på Söder och i Gamla stan. Arbetslivserfarenhet är inget krav så länge det finns dokumenterad erfarenhet.

Du kommer att arbeta med nya och befintliga produkter. Vidare kommer du att vara med i alla steg i processen; teknisk design – förstudie – dokumentation – tester – implementation.

Arbetet är heltid. Lön diskuteras individuellt och baseras på erfarenhet. Branschens rådande riktlinjer för löner gäller. Vi ställer följande krav:
  • Teknisk högskoleutbildning minst 3år
  • Dokumenterad erfarenhet
  • Arbetsprover eller referenser till utfört arbete
  • Ha bra programmeringsstruktur och förmåga att kunna dokumentera väl
  • Kunskaper i:
    • PHP/mySQL
    • Databaskonstruktion -kommunikation och -optimering
    • Java/JDBC
    • JavaScript/AJAX
    • Webkodning enl. W3C-standard
    • XML

CV och personligt brev skickas per mail till patrik@umbrella-enterprises.com och komprimeras i en .zip-fil med filnamnet; applicationUmbrella_ddmmyyyy_Namn_Efternamn.zip

Urval kommer att ske löpande, därför är det bra om du skickar in din ansökan så snart som möjligt.

Vid frågor kontakta:
Patrik Totero
0709675749

OBS. På grund av projektets nuvarande fas diskuteras detaljer kring detta endast vid en eventuell anställningsintervju.

Last edited:
E-handel är intressant.

Jag läser Informatik C för tillfället och tänkte skriva just om e-handel och dess säkerhetsaspekter.

Synd att jag inte är klar med min utbildning än för då skulle jag sökt direCkt.

Det va ju synd att ni har som kriterier att man skall ha ett 3-årigt högskoleprogram i ryggen med programmering.

Mina erfarenheter sträcker sig kanske inte till en treårig utbildning på "högskole"-nivå.

Jobbat på IBM i Dublin i 2 år som systemtekniker.
Jobbat på Apple i södra Irland i 6 månader som systemtekniker och analytiker
Jobbat på Coolcompany.se som chefsutvecklare och grafiker i ett år
Jobbat som lärare, föreläsare, utvecklingsansvarig av intern mjukvara i 2 år på en av Sveriges största privata IT-skolor (www.lbs.se).

Programmerar främst:
.NET (C#,J# VB.NET) (Främst web / custom controls) 3år
SQL-Server (T-SQL)
PHP, MySQL (2 år)
ASP3 / Access / SQLServer ~3 år

byggt system för stora statliga myndigheter.

Utvecklat mestadels e-handelsystem och brygg-komponenter via olika system
Unix/win32

har nog glömt några tråkiga språk som java, c, c++....

Synd att Svenska företag skall vara så petiga på utbildning ;)

Min höga ålder brukar också sätta lite käppar i hjulen (24 år)
Puss

Last edited:
vbg_snake skrev:
2465321 Det va ju synd att ni har som kriterier att man skall ha ett 3-årigt högskoleprogram i ryggen med programmering.

Mina erfarenheter sträcker sig kanske inte till en treårig utbildning på "högskole"-nivå.

Jobbat på IBM i Dublin i 2 år som systemtekniker.
Jobbat på Apple i södra Irland i 6 månader som systemtekniker och analytiker
Jobbat på Coolcompany.se som chefsutvecklare och grafiker i ett år
Jobbat som lärare, föreläsare, utvecklingsansvarig av intern mjukvara i 2 år på en av Sveriges största privata IT-skolor (www.lbs.se).

Programmerar främst:
.NET (C#,J# VB.NET) (Främst web / custom controls) 3år
SQL-Server (T-SQL)
PHP, MySQL (2 år)
ASP3 / Access / SQLServer ~3 år

byggt system för stora statliga myndigheter.

Utvecklat mestadels e-handelsystem och brygg-komponenter via olika system
Unix/win32

har nog glömt några tråkiga språk som java, c, c++....

Synd att Svenska företag skall vara så petiga på utbildning ;)

Min höga ålder brukar också sätta lite käppar i hjulen (24 år)
Puss

Sen är du ju så jävla gangzta också, det hjälper nog inte :tomten

vbg_snake skrev:
2465321 Det va ju synd att ni har som kriterier att man skall ha ett 3-årigt högskoleprogram i ryggen med programmering.

Bry dig inte om det där, sådant där skriver dom bara för att sålla bort oseriösa som slänger iväg ansökningar till höger o vänster. Sök jobbet för tjyviken.

heh jo jag vet att dom flesta skriver sådär för att få bort oseriösa. Men för mig blir företaget oseriöst när de skriver så.

Jag vet min kompetens och skäms inte för att tala om den direkt. Men företagen lägger väldigt stor vikt på att hitta någon som är utbildad. Vilket man kanske skall göra. Folk lägger flera hundra tusen kronor på lite böcker om 3 år framför nån snubbe som föreläser om lite skit. Vad blir man? Påläst.. inget annat.

Hade jag haft ett företag hade jag anställt folk som INTE hade 3årig/4årig utbildning i ryggen. Dessa personer är _oftast_ sämre än de som jobbat sig upp och lärt sig på egen hand. imo.

Näea söka jobb blir det inte för mig, jag kör truck i norge och skall försöka mig på en RR-karriär 2007. Har ut 20 000:- svenska efter skatt här på att sitta i en truck, 0 ansvar =)

vbg_snake skrev:
2465851
Hade jag haft ett företag hade jag anställt folk som INTE hade 3årig/4årig utbildning i ryggen. Dessa personer är _oftast_ sämre än de som jobbat sig upp och lärt sig på egen hand. imo.

Och imo så krävs det en hemmapulare för att riktigt fucka upp ett system. Tack för att du kör truck istället.

Sorry, jag kunde bara inte låta bli. :pannkyss Är inte ute efter att sabba en seriös tråd med tjafs.

vbg_snake skrev:
2465851

Det låter som du lever i någon form av romantisk föreställning om att alla självlärda är extremnördar som skolat sig själva till Gurus hemma på kammaren....

Självklart finns det många bra "självlärda" men samtidigt finns det en påtaglig skillnad i bredd och grundförståelse när man jämför självlärda och de med en kandidat eller magister i ryggsäcken. Min erfarenhet har varit din totala motsats. De som saknar utbildning har haft dålig grundförståelse och tar betydligt längre tid på sig att komma in i arbetet. Självlärda kan ha blivit extremt duktiga på en begränsad och väldigt nischad del men de har svårare att byta arbetsuppgifter och greppa nya synsätt, metoder och programspråk.

Visst kan man hitta några gamla megageeks som skrev assembler redan som spädbarn men ser man på alla utvecklare i Sverige är denna skara i absolut minoritet.

korvgubbe skrev:
Självlärda kan ha blivit extremt duktiga på en begränsad och väldigt nischad del men de har svårare att byta arbetsuppgifter och greppa nya synsätt, metoder och programspråk.

De flesta självlärda har aldrig härt talas om tex. synsätt, metoder, kravspecifikationer eller modeller.
Det är inget som används av en hemmapulare direkt.

Själv har jag snart en magisterexamen i informatik plus att jag har ett stort datorintresse vid sidan om. Har haft intresse sedan 15år tillbaka i tiden av tex. prog, säkerhet och GNU/Linux.

Om jag jämför med mina studiekamrater där några inte har någon erfarenhet alls från IT/DATA sedan tidigare så är det stora skillnader på kunskapsnivåerna, vore i och för sig konstigt om det inte vore så.

Det jag vill säga är att det förstås skiljer massor mellan systemutvecklare och systemutvecklare.

Last edited:
burner skrev:
2465971
Det är inget som används av en hemmapulare direkt.

Nejtack! Det är jag väl medveten om. Våra "självlärda" får inte ens delta i analys och förstudier längre. Än mindre i modellering och utforming av arkitekturen i våra system. Tyvär har de bl.a. fortfarande problem att förstå objektorientering.

Vadå arv? Vaddå inkapsling och modulär uppbyggnad? :rolleyes:

korvgubbe skrev:
2465983 Nejtack! Det är jag väl medveten om. Våra "självlärda" får inte ens delta i analys och förstudier längre. Än mindre i modellering och utforming av arkitekturen i våra system. Tyvär har de bl.a. fortfarande problem att förstå objektorientering.

Vadå arv? Vaddå inkapsling och modulär uppbyggnad? :rolleyes:

Hehe, kan inte tänka mig att så många hemmapulare sitter och modellerar hemma.

Ni är ute på helt felt vatten mina gubbar. Jag har varit och gjort X antal föreläsningar på högskolenivå. Nu säger jag inte att jag kan allting. Det vet ni hur det är med programmering och förståelse för allting.

Polymorphism, inklapsling, modulering etc är grundläggande stenar i OOP. Hemmapulare förstår jag inte vad ni menar. Ser ni mig som en hemmapulare med sakerna jag har i ryggen bara för jag inte har nån utbildning?

Isåfall är det nog jag som bör skratta sist som sitter utan studieskulder. Det är skillnad på en hemmapulare som börjar koda nått språk för skoj, en annan skillnad för oss som började när vi va runt 13 år och kodade på skoj. Man åkte in på andra språk och började koda lite 3D i pascal, gick över till C och slutligen C++. Steget in till .NET va ungefär som att köpa ny cykel.

Personen som tog över mitt förra jobb som programmerare och lärare hade skrävlat om att han hade magisterexamen från LTH. Vad hände? snubben kunde bara det han hade läst. oj vad oväntat.

Hemmameckare = Någon som sitter och gör det på fritiden
Systemutvecklare = Någon som har kommersiel bakgrund från området.
Utbildad systemutvecklare = samma som hemmameckare

det är iaf så det ser ut i mina ögon.

Efter egen erfarenhet måste jag påstå att jag skulle bra mycket hellre anställa en utbildad person. Varför?
En "hemmapulare" må ha högre kompetens i många fall men faller väldigt ofta på den sociala biten.
En utbildad person har lagt ner tid och pengar på att få en utbildning och däregenom borde hans motivation vara högre än en person som har fått erfarenheten från fritids intresset.
Ofta måste man ändå sätta in nyanställda i arbetsproccessen så anställer jag en utbildad person vet jag dennes kunskaper då det finns på papper...
Min åsikt i alla fall:tungan

Vad skall man säga, alla har då delade åsikter. Jag har aldrig blivigt nekad ett av de jobb jag sökt så det är inte jag som gråter. Tänker mer på andra som kanske råkar ut för samma missöde.

men men, systemutveckling va inget för mig egentligen. Sitta och mögla framför en dator, aldrig sol, jobba å stressa sönder sig. nejtack. då e jag helre pokermiljonär om man skall sitta framför datorn ;)

vbg_snake skrev:
2466311 Ni är ute på helt felt vatten mina gubbar.

Nej, jag tror vi är på helt rätt vatten.

Det finns självlärda som är minst lika bra som vilken utbildad som helst.

På samma sätt som det finns grymt bra obehöriga lärare så finns det pissdåliga lärare med behörighet.

Om man däremot ser det på en stor grupp, säg tusen utbildade och tusen outbildade så tror jag skillnaden blir desto påtagligare. Då tror jag nog att, säg 80% av de utbildade kan vara lämpliga för en tjänst, men bara 20% av de outbildade. Du är säkert en av de där 20%:en men för en arbetsgivare innebär det att de måste träffa en djävla massa plantor innan de hittar dig om de inte sållar bort de obehöriga...

korvgubbe jag vet precis vad du menar. Dock är det nog inte så många hemmameckare som försöker sig på att söka ett sådant jobb som han lade ut. Än mindre att de kommer för intervju, och ÄN minder att de får jobben ;)

Jag började som bilmeck, fick kodning som hobby, tog några baskurser för att plocka grunderna. Efter ett antal år som kund och kravställare gick jag över till leverantörssidan som programmerare. Där har jag jobbat med såväl utbildning som anställd som frilansare.
Numera är jag chef för en R&D avdelning inom spelbranchen och har varit med om att utvärdera och anställa/tacka nej till ett antal personer som sökt jobb.

Min erfarenhet säger att utbildning har sina fördelar, helt klart, man har en bred grund att stå på och förhoppningsvis ganska bra förståelse om system i allmänhet.

MEN, om utbildningen aldrig tillämpats i verkligheten, med riktiga beställare som kommer med luddiga önskelistor som kallas kravspecifikationer, inte är tillgängliga när man undrar eller svarar med nägot luddigt "men det förstår du väl, vi ska ha det till att xyz..." så kommer utbildningen ensam aldrig att kvalificera en programmerare till något annat än en junior medarbetare hos mig!

Sen får man inte glömma att en 100% hemmalärd utvecklare i dom allra flesta fall valt detta för att det är det roligaste dom vet, inte som en karriär... Det gör för mig stor skillnad. Sen, att hitta en fullfjädrad systemutvecklare till skillnad från en lysande kodare är stoooor skillnad.

En systemutvecklare måste, enligt mig i alla fall, förstå affären bakom systemen. Finns det inte en affär bakom, eller om man inte förstår det så kan man aldrig speca och bygga systemet så det möter affären.

Det fixar man tyvärr nästan aldrig utan en hel del skinn på näsan, det får man inte utan hundåren i projekt tillsammans med andra erfarna. Det kräver också en hel del ödmjukhet. Ju mer man lär sig dess mer inser man att man inte kan...

Mao kunskap och erfarenhet regerar, precis som alltid :)

Btw, jobbet låter kul, men satsa mer på arbetsprov riktade mot den typ av problem ni vill ha lösta i stället för att kräva XYZ i utbildning. Arbetsprov avslöjar mer än betyg ;)
/Danne

Jag trode aldrig jag skulle se nån skriva det du skrev Danne.
Nu drar jag mig ur denna diskussion med ett stort leende på läpparna.

Just detdär med luddiga beställare som vill ha XYZ samt integrerade med så mycket ludd som man tror att dom rökt heroin.

Även, ju mer man lär sig, ju mindre förstår man att man kan. precis som jag tänker ;)

Men för mig blir det ingen mer IT-karriär. Det blir ambulanssjukvård, kustbevakning eller något annat spännande. IT är skall förbli en hobby som den va innan jag sabbade den med kommersiel karriär ;)

Kram från vinnaren (BLÅTT VANN!!!!)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...