Programmera om funktionstangenter (F1-F12) till sträng

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Skulle vilja ha ett program som fixar så att man kan sätta en funktionstangent till att skriva ut en viss sak.

Tex att tryck på F9 skulle skriva :"Hej hopp" eller något sånt

Programmet ska vara gratis också!

Tja, du kommer inte så långt gratis. Jag säger inte att det är omöjligt att hitta ett program som gör det du vill att det ska göra gratis, men så länge kan du prova Keyboard Manager.

Bulan skrev:
Skulle vilja ha ett program som fixar så att man kan sätta en funktionstangent till att skriva ut en viss sak.

Tex att tryck på F9 skulle skriva :"Hej hopp" eller något sånt

Programmet ska vara gratis också!

Om du menar att programmet ska göra så att när du trycker på t.ex F1 så simuleras det att du skriver tillexempel "Hej Hopp" ?

Så om du tjattar på MSN och nån skriver så markerar du textrutan man skriver i och trycker på F1 så skrivs det Hej Hopp ?

Isåfall kan jag nog programmera ett sånt program, men inte idag.. Ganska lätt att göra sånt :) Men är för trött just nu.

SKriv tillbaka i tråden ifall du är intresserad, kan få källkoden med så att det inte är ett virus eller nåt, för jag misstänker jag har blickarna riktade mot mej pga en tråd jag postade innan om vår hemsida...

RED_LiME skrev:
Isåfall kan jag nog programmera ett sånt program, men inte idag.. Ganska lätt att göra sånt :) Men är för trött just nu.

Är det lätt? Kan man hindra att F1 öppnar hjälp filen?

Edit: Iofs borde ShellAPI fixa detta enkelt som fan när jag tänker efter

Last edited:
YamahaJojje skrev:
Är det lätt? Kan man hindra att F1 öppnar hjälp filen?

Edit: Iofs borde ShellAPI fixa detta enkelt som fan när jag tänker efter

En till som programmerar ser jag :P

Och jag suger med API men lätt att hitta all fakta man behöver för att använda dom och sånt :)

Är det bara jag som är kass, eller är det jobbigt att använda API i VB 6.0 jämfört med andra språk?

EDIT:
När man är inne i spel så brukar Funktionstangenterna vara blockade så det kan inte va såå svårt :)

RED_LiME skrev:
En till som programmerar ser jag :P

Och jag suger med API men lätt att hitta all fakta man behöver för att använda dom och sånt :)

Är det bara jag som är kass, eller är det jobbigt att använda API i VB 6.0 jämfört med andra språk?

EDIT:
När man är inne i spel så brukar Funktionstangenterna vara blockade så det kan inte va såå svårt :)

Det är medvetet av microsoft att det ska vara svårt med api i vb för att script kiddies inte ska göra allt för grymma virus (INGET SKÄMT).

Jag programmerar i Delphi och där är det enkelt som fasen med API. Bara att använda dessa http://members.chello.nl/m.vanbrakel2/

ganska lätt att avaktivera ctrl + alt + del så F1-F12 kan inte vara svårt

YamahaJojje skrev:
Det är medvetet av microsoft att det ska vara svårt med api i vb för att script kiddies inte ska göra allt för grymma virus (INGET SKÄMT).

Kan ju säjja att dom lyckats isåfall :fatta!

:)

Bra det, om jag ska vara ärlig.. Inte bra att alla scripties ska kunna skriva virus som är lika jävliga som blaster och sånt...

YamahaJojje skrev:
Jag programmerar i Delphi och där är det enkelt som fasen med API. Bara att använda dessa http://members.chello.nl/m.vanbrakel2/

ganska lätt att avaktivera ctrl + alt + del så F1-F12 kan inte vara svårt

Jävligt smidigt :)
Men nu är det så här att F-tangenterna har ingen ascii-kod, utan man får använda scancodes, lite svårare än jag trodde att göra detta programmet... :fatta!

RED_LiME skrev:
Kan ju säjja att dom lyckats isåfall :fatta!

:)

Bra det, om jag ska vara ärlig.. Inte bra att alla scripties ska kunna skriva virus som är lika jävliga som blaster och sånt...

Jävligt smidigt :)
Men nu är det så här att F-tangenterna har ingen ascii-kod, utan man får använda scancodes, lite svårare än jag trodde att göra detta programmet... :fatta!
hehe i Delphi heter dom VK_F1 - VK_F10 och jag har kommit på hur man "fångar" upp dom men varför funkar inte F11 o F12???? hehe

YamahaJojje skrev:
hehe i Delphi heter dom VK_F1 - VK_F10 och jag har kommit på hur man "fångar" upp dom men varför funkar inte F11 o F12???? hehe

Har med fått reda på hur man gör i VB, men MKT kod, och koden jag har just nu blockar hela tangentbordet :lol

Men den tar bort F-funktionerna, men en jävla massa kod och det krävs en satans .dll fil :huvet

Jobbigt när Microsoft gör sånt medvetet och det gör så ärliga program får lida... :fatta!

RED_LiME skrev:
Har med fått reda på hur man gör i VB, men MKT kod, och koden jag har just nu blockar hela tangentbordet :lol

Men den tar bort F-funktionerna, men en jävla massa kod och det krävs en satans .dll fil :huvet

Jobbigt när Microsoft gör sånt medvetet och det gör så ärliga program får lida... :fatta!
Haha skaffa Delphi istället mycke kraftfullare :d

YamahaJojje skrev:
Så då var det fixat :D http://www.metansoft.com Önskomål är bara att skriva här!

Edit: Hittade en bugg som läger till en radbrytning efter texten ska se om jag kan fixa det i eftermiddag.

Lägger tbx det när det funkar ordentligt

Du kan ju posta källkoden om du vill också...

Hittade annars ett program som man kunde ställa in en hel massa kombinationer med.. Hotkeys 1.52 hette det.. gratis.. men kommer inte ihåg var det hittades för tillfället..

YamahaJojje skrev:
Haha skaffa Delphi istället mycke kraftfullare :d

Lite jobbigt att bara lägga ner allt jag kan i VB och gå över på et thelt nytt språk... Känns inte så lockande faktiskt :)

Bulan skrev:
Du kan ju posta källkoden om du vill också...

Hittade annars ett program som man kunde ställa in en hel massa kombinationer med.. Hotkeys 1.52 hette det.. gratis.. men kommer inte ihåg var det hittades för tillfället..
Kan posta den när jag kommer hem ikväll :)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla