Programmera om ECU SuperTeneré 1200 modell 2015

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Hej,
Kort fråga.
Jag söker någon som kan mappa om ECUn på min Yamaha SuperTeneré 1200. Standard lider modellen av lite låg effekt samt ett nervöst av/påslag pga mager bränsleblandning (avgaskrav).
Så det jag söker är en flashning (gärna inkl bänkkörning) av ECU. I andra hand en Powercommander.

Någon som vet någon som hålls med sånt här och som är duktig på det?

mvh //Ricky
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Yamaha Center i Helsingborg brukar kunna lösa det mesta. Lite långt för dig att köra dock, och kanske inte optimalt att skicka bort ECUn mitt under säsong. Du kan ju alltid ringa dem och fråga om tips annars.
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Ja, det nämns ofta från 94 bakhjulshästar till 110 bakhjulshästar, vilket är en duktig ökning. Men det jag söker mest är en bättre gaskontroll. Nu är den som en terrier i sportläge och som en pensionär med rullator i touringläge. Inget av det är direkt kördugligt. :cool:
Ska kolla med Yamaha Center, det är inte mer än 3 timmar bort.

mv h//Ricky
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Vad brukar det kosta på Yamaha Center att göra motoroptimeringen?
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Dåliga bemötanden och ett stort ointresse av vad det är jag vill ha gjorde att jag beställde Flash tune istället.
Den enda som faktiskt var trevlig och inte försökte prata över huvudet på mig var just nämnda Marko.

Ska försöka återkomma med lite dynosiffror samt hur maskinen upplevs bara jag fått hem sakerna.

mv h//Ricky
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Trevlig upplevelse!
Vet inte vad som är bäst hittils. Möjligheten att slippa motorbroms eller 1:1 mappningen av gasspjället.
Jag har gett touringläget lite mer respons från 40% och uppåt för att kunna lufsa runt på det läget men ändå kunna klämta på ordentligt vid behov för att lite snabbt göra en omkörning.
Eftersom jag har 1:1 mappat i gasspjället så upplevs ju hojen ha fått ungefär 112hkr till i motorn i mellanregistret, och att dessutom (en annan inställning) slippa motorbromsen var ju en skänk från gudarna. Tidigare har motorbromsen släppt vid 3300rpm då ECU har gått in och gett bränsle resten av vägen ner till tomgång, men nu har jag samma känsla (bara rullar med) var jag än i registret motorbromsar. Det gör att man slipper dessa lastväxlingar hela tiden.
Jag har inte fått tillgång till dynon än.
Det som inte kändes helt bra då jag började med det här var att det inte går att läsa ut Yamahas originalinställningar från ECUn, som backup. Så det är bara att plugga in Flashtune och börja skjuta på en av de inställningsmappar som följer med, sen kan man börja justera så som man vill ha det.
Har heller inte koll på hur soppaförbrukningen har påverkats.
Blippigheten mellan av/påslag är betydligt mindre, men det finns mer att göra där.
Helt klart värt pengarna om man ser till vad det hade kostat att skicka iväg boxen.

Jag har betalat 440:- US$ inkl frakt plus 1260:- o moms och tull för att själv kunna testa och känna. Hade jag istället skickat boxen till någon annan hade de velat ha runt 5000:- för att ge mig det som dom ansåg att jag skulle ha.

Dessutom slipper jag prata med folk som pratar över huvudet på mig.

Svårighetsgrad? Har man viss förståelse för vad som händer och vad det är som påverkar vad och dessutom kan följa en instruktion så är det en 3av5 i svårighetsgrad.

mvh //Ricky
 

Bifogat

  • 213086874_1224912981262593_4794483955850160691_n.jpg
    213086874_1224912981262593_4794483955850160691_n.jpg
    442 KB · Visningar: 11
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top