program som kommer ihåg öppna fönster?

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Sök funkar tydligen inte här så..
Finns det nått program som kommer ihåg alla öppna fönster och program när man måste starta om datorn? Jag brukar ha 20 hemsidor öppna, plus en del program och det är störigt att starta om alla efter omstart.

Kör Win 2000.

Bokmärken? :)

Annars leta upp något popupscript i javascript,
sen skriver du in alla adresser där i en html-fil, så lägger du den på t ex skrivbordet
eller i autostart.

om du sätter burken i viloläge istället för att stänga av windows, så finns dom där när du startar nästa gång...

tryck bara start - stäng av

när rutan dyker upp så håller du inne shift så ser du att knappen vänteläge ändras till viloläge...

edit: det kanske bara funkar i XP :va

om du gör en .bat fil å skriver:

"C:\Program\Internet Explorer\iexplore.exe" www.blargh.com
"C:\Program\Internet Explorer\iexplore.exe" www.sporthoj.com

så kommer ju den sidan upp när man kör bat filen..

men jag får de inte å funka om man kör in flera sånna rader efter varandra.. för den öppnar inte nästa adress föränn man stängt de första fönstret.. nån som vet? :va

bokmärke har jag, ändå drygt. Viloläge funkar inte när man måste starta om, normalt så är datorn alltid på så efter en vecka eller två så kan det bli en hel del fönster. Och då skickar Bill Gates en uppdatering och jag måste starta om...
Måste ju finnas ett sånt program???

jojje1963 skrev:
Sök funkar tydligen inte här så..
Finns det nått program som kommer ihåg alla öppna fönster och program när man måste starta om datorn? Jag brukar ha 20 hemsidor öppna, plus en del program och det är störigt att starta om alla efter omstart.

Kör Win 2000.

Kör opera, funkar med hemsidorna men inte programmen :S

lägga dom i autostart? då aktiveras dom ju när datorn dras igång (är ju ett måste att ha IRC och iTunes där)

funkar inte med flera IE sidor, den öppnar alla i samma fönster efter varandra så det blir bara den sista man ser. Och vad jag är ute efter är nått som kommer ihåg vilka program och filer jag hade igång när jag stängde, det är ju inte samma varje gång. Typ viloläge fast med hårdboot hade vatt bra.

Ok, jag har löst det. Finns ju som sagt i windows.. :tomten
Kontrollpanelen, energialternativ. Tabben som heter viloläge, aktivera stöd för viloläge.
Då dyker det upp en ny rad i avsluta menyen (heter viloläge, inte väntläge som jag rörde ihop det med)

Funkar tydligen inte på alla datorer och om man inte har alla windows patchar så kan hårddisken krasha :gnissla så prova på egen risk. funkar på min.

Du har så rätt :tummenupp
fast där är inga knappar i windows 2000 så jag fick ändra i kontrollpanelen
CJ900RR skrev:
om du sätter burken i viloläge istället för att stänga av windows, så finns dom där när du startar nästa gång...

tryck bara start - stäng av

när rutan dyker upp så håller du inne shift så ser du att knappen vänteläge ändras till viloläge...

edit: det kanske bara funkar i XP :va

Last edited:
jojje1963 skrev:
funkar inte med flera IE sidor, den öppnar alla i samma fönster efter varandra så det blir bara den sista man ser. Och vad jag är ute efter är nått som kommer ihåg vilka program och filer jag hade igång när jag stängde, det är ju inte samma varje gång. Typ viloläge fast med hårdboot hade vatt bra.
kan skriva ett om du inte hittaqr något.. typ 10 rader kod.
shell blablabla.exe websidablablbla.htm
lagra i lista. men har inte tid att göra ett som tex kollar var 5e min efter vilka prog som är öppna å parar ner osv...

Tack, men viloläge var vad jag var ute efter. Skulle strömen gå och UPS batteriet ta slut så får jag väl orka starta programen igen.. men nu kan jag iaf starta om utan problem. Jag förmodar att uppdateringar funkar även om man startar om i viloläge :va

MDM skrev:
kan skriva ett om du inte hittaqr något.. typ 10 rader kod.
shell blablabla.exe websidablablbla.htm
lagra i lista. men har inte tid att göra ett som tex kollar var 5e min efter vilka prog som är öppna å parar ner osv...

jojje1963 skrev:
Ok, jag har löst det. Finns ju som sagt i windows.. :tomten
Kontrollpanelen, energialternativ. Tabben som heter viloläge, aktivera stöd för viloläge.
Då dyker det upp en ny rad i avsluta menyen (heter viloläge, inte väntläge som jag rörde ihop det med)

Funkar tydligen inte på alla datorer och om man inte har alla windows patchar så kan hårddisken krasha :gnissla så prova på egen risk. funkar på min.

Du har så rätt :tummenupp
fast där är inga knappar i windows 2000 så jag fick ändra i kontrollpanelen
visste väl det. fast jag kanske skulle påpekat att du var tvungen att aktivera det i energialternativen oxå :) nåja. bara bra att du fick klura lite själv. det stärker man musklerna i hjärnan på :näsblod

CJ900RR skrev:
visste väl det. fast jag kanske skulle påpekat att du var tvungen att aktivera det i energialternativen oxå :) nåja. bara bra att du fick klura lite själv. det stärker man musklerna i hjärnan på :näsblod

Helt rätt, det brukar bli bäst så, då kommer man ihåg det.
btw, din avatar gör mig yr :fyllisar

jojje1963 skrev:
Tack, men viloläge var vad jag var ute efter. Skulle strömen gå och UPS batteriet ta slut så får jag väl orka starta programen igen.. men nu kan jag iaf starta om utan problem. Jag förmodar att uppdateringar funkar även om man startar om i viloläge :va

Uppdateringar som kräver omstart aktiveras inte om du går till viloläge (hibernate) och tillbaka. Eftersom datorn vid en hibernate, skriver ner hela ram-minnet till hårddisken, för att sedan få tillbaka urpsrungsläget vid uppstart, så laddas aldrig operativet "om", Det är bara ram-minnet som fylls på igen från hårddisken, för att sedan kickas igång.

Jag misstänkte det.. då letar jag fortfarande efter ett program som sparar ram-minnet som viloläge gör, men som man själv startar när datorn är igång.

jayjay skrev:
Uppdateringar som kräver omstart aktiveras inte om du går till viloläge (hibernate) och tillbaka. Eftersom datorn vid en hibernate, skriver ner hela ram-minnet till hårddisken, för att sedan få tillbaka urpsrungsläget vid uppstart, så laddas aldrig operativet "om", Det är bara ram-minnet som fylls på igen från hårddisken, för att sedan kickas igång.

*/ ?>
Back