Program från WM i Superbike Anderstorp 1991

Cool! Du har inte resultatlistan för rejsen? Både VM och NM?

Att 1.31 står sig än idag med dagens material... sjukt! Man vill ju dock tro att banan var annorlunda dragen då :D

Att 1.31 står sig än idag med dagens material... sjukt! Man vill ju dock tro att banan var annorlunda dragen då :D

Jag kan leta upp listan i arkivet. Banan har samma dragning fortfarande. 1,31.107 av Wayne Rainey 1990 är gällande banrekord. I SBK är det 1,33.48 av Carl Fogarty 1993 som är gällande rekord.

Last edited:
Asballt:yoparty
Synd bara att inte all sidorna kom med som t.ex anmälda i NM 125 å 250 :va
Annars helt coolt:D

Jag var där.
Bästa racingminne jag har.
Cralle gjorde en hjälteinsats.
Fajtades med Rob Phillis hela loppet.
Körde som en gud.
Tänk er jublet på läktarna.
Påstods att Cralle hade 20-30 hk mindre än fabrikshojjarna.

En WSBK-hoj hade väll ca 150-160hk på den tiden om jag minns och gissar rätt? :)

Vill också se resultat och har nån gamla bilder från banan och depån så scanna dom och lägg upp dom i tråden!! :tummenupp

Kul och se att det var många kända namn redan då i NM såsom Jerker Axelsson, Jörgen Hållinder, Håkan Olsson, Maikola Mfl :yoparty

Last edited:
Kolla på sidan 6 och reklamen för SM på Knutstorp, race både lördag och söndag! Inget är nytt under solen med andra ord!

Grymt:tummenupp Jag har programblad från Anderstorps gp500, 1989 och 1990. Kanske skulle ta och scanna av dom och slänga upp oxå?

Jag kan leta upp listan i arkivet. Banan har samma dragning fortfarande. 1,31.107 av Wayne Gardner 1990 är gällande banrekord. I SBK är det 1,33.48 av Carl Fogarty 1993 som är gällande rekord.

Wayne Rainey:mattias

Last edited:
Härligt att se Mats Winberg som körde NM i superbike då fortfarande är aktiv. :yoparty

Inte enligt officiella resultatlistor som jag har på jobbet. Inte heller enligt programmet som scannats in här ovan:mattias

Då säger dom fel filmen (Rainey days) isf.
Vilken sida står det på i det inscannade programmet?

Satt och tittade på RR VM från 1990 (Anderstorp), med Rainey, Schwantz och grabbarna, här om dagen. Riktigt kul med denna "nostalgi" där tiderna står sig än idag.

Bäst är A. Ringart's kommentar/fråga till bisittaren:
"Man ser att motorcyklarna stegrar sig när dom går ut på rakorna. Vad beror det på?":rofl

/R

Last edited:
Pappunen Kvaldäck 1.33.5 förra året, Jimmy Lindström 1.34.2 Race.

Jag skulle kollat upp vad Cralle gjorde för tider när han hoppade in ett SO-race på Anderstorp 1998. Har för mig han på kvalet tangerade eller var väldigt nära Foggys WSBK tid då? Cralle var 2sek snabbare per varv än Hållinder och han var i sin tur 2sek snabbare per varv än vad trean var på det racet.

Jag skulle kollat upp vad Cralle gjorde för tider när han hoppade in ett SO-race på Anderstorp 1998. Har för mig han på kvalet tangerade eller var väldigt nära Foggys WSBK tid då? Cralle var 2sek snabbare per varv än Hållinder och han var i sin tur 2sek snabbare per varv än vad trean var på det racet.

Jag var där då! En tiondel på Pappunens tid tror jag han körde!? Jag är säker på att det inte var snabbare i alla fall. Eller var det 1.33.4 där rök den säkerheten!:) Ja han körde 1.34.6 på racet.
Men Lindström innehar rekordet åtminstone tills 2009 då dom snabba grabbarna verkar köra där igen! Och då ryker Foggys tid inte med mycket men den ryker!

Jag var där då! En tiondel på Pappunens tid tror jag han körde!? Jag är säker på att det inte var snabbare i alla fall. Eller var det 1.33.4 där rök den säkerheten!:) Ja han körde 1.34.6 på racet.
Men Lindström innehar rekordet åtminstone tills 2009 då dom snabba grabbarna verkar köra där igen! Och då ryker Foggys tid inte med mycket men den ryker!

Skulle var intresant att se vad snabba grabbarna skulle göra för tider på det maskinmaterial som det kördes på då. Foggys 888?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park