Program för att höja volym på mp3-filer??

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har köpt en sony NW-E505 mp3 spelare med en irriterande volymspärr modell EU... Det går inte att ta bort den på något sätt heller, så jag måste helt enkelt bara höja volymen på filerna.

Program för detta??

juha01 skrev:
Har köpt en sony NW-E505 mp3 spelare med en irriterande volymspärr modell EU... Det går inte att ta bort den på något sätt heller, så jag måste helt enkelt bara höja volymen på filerna.

Program för detta??

Tja, du skulle ju kunna öppna ljudfilerna i t.ex. Adobe Audition, öka amplituden och sedan spara igen. Problemet är att det är ett jävla meck om det ska göras på många filer, och varje fil måste justeras manuellt för att undvika dist.

Hittar du någon enklare lösning så säg gärna till.

McB skrev:
Tja, du skulle ju kunna öppna ljudfilerna i t.ex. Adobe Audition, öka amplituden och sedan spara igen. Problemet är att det är ett jävla meck om det ska göras på många filer, och varje fil måste justeras manuellt för att undvika dist.

Hittar du någon enklare lösning så säg gärna till.
www.mp3doctor.com ?

Bara om ljudnivån är låg i själva mp3-filen är det möjligt att "höja" den genom att justera nivå i filen. Annars slår signalen i "taket" med distorsion som följd.

Köp och byt ut orginalhörlurarna mot högkvalitativa hörsnäckor som har en högre känslighet (står på förpackningen) och då får du högre ljudnivå utan att höja volymen på spelaren.

Det är mycket vanligt att medföljande lurar är av dålig kvalité.

Last edited:
UltraMarine skrev:
Bara om ljudnivån är låg i själva mp3-filen är det möjligt att "höja" den genom att justera nivå i filen. Annars slår signalen i "taket" med distorsion som följd.

Köp och byt ut orginalhörlurarna mot högkvalitativa hörsnäckor som har en högre känslighet (står på förpackningen) och då får du högre ljudnivå utan att höja volymen på spelaren.

Det är mycket vanligt att medföljande lurar är av dålig kvalité.

Det är ett jäkla skit. Kan ingen hacka upp programmet i spelaren så att man kan spela högre?!

Kommer det att dista så fort man höjer det minsta, eller finns det en skaplig marginal?

Lurarna bytte jag ut direkt, men det är inte bra för det...

Enligt den spec jag hittar så går AVLS att stänga av helt. För det är väl den funktionen du menar?

McB skrev:
Enligt den spec jag hittar så går AVLS att stänga av helt. För det är väl den funktionen du menar?

Näpp. AVLS är en funktion som gör att du inte kan höja över ett förinställt värde tex 22 på en skala upp till 30, som du själv ställer in.
Problemet är att jag kör all musik på max för tillfället, och dt är inte högt. Det är typ "lagom" högt, men ibland så vill man ju spela högt med.
Köp inte en dylik sony innan ni själv provat ljudvolymen. Synd på en maskin som i övrigt är dunderbra!

Jag undrar om det är en uttänkt begränsning eller bara ett resultat av en kompromiss.

Den väger endast 37gram men klarar ändå otroliga 50timmar drifttid, vilket kan innebära att den helt enkelt inte är gjord för att driva dina lurar till den ljudnivå du vill.
(samtidigt med allt bråk, i alla år, om skadlighet för hörsel så tycker kanske sony att allt är som det ska)

Jag hade ett liknande fenomen med min bärbara Technics-cdspelare och jag löste det med att köpa Sonys bästa in-ear-lurar , kostade då 500:- och det var för 14år sen... Dessa hade betydligt högre känslighet än de billigare lurarna och lät således högre. Ljudet var också betydligt bättre.

När jag kollar på nätet så skulle jag nog oxå falla för den sony:n

PS Var rädd om din hörsel - den går inte att reparera!

UltraMarine skrev:
Jag undrar om det är en uttänkt begränsning eller bara ett resultat av en kompromiss.

Den väger endast 37gram men klarar ändå otroliga 50timmar drifttid, vilket kan innebära att den helt enkelt inte är gjord för att driva dina lurar till den ljudnivå du vill.
(samtidigt med allt bråk, i alla år, om skadlighet för hörsel så tycker kanske sony att allt är som det ska)

Jag hade ett liknande fenomen med min bärbara Technics-cdspelare och jag löste det med att köpa Sonys bästa in-ear-lurar , kostade då 500:- och det var för 14år sen... Dessa hade betydligt högre känslighet än de billigare lurarna och lät således högre. Ljudet var också betydligt bättre.

När jag kollar på nätet så skulle jag nog oxå falla för den sony:n

PS Var rädd om din hörsel - den går inte att reparera!

Jag köpte sonys in-ear pleggar direkt för en femhundring. Riktigt bra ljud!
Spelaren är kanon fö. Snygg med!

På sonys spelare med hårddisk så går spärren att ta bort med hjälp av lite konstiga knapptryckningar...

"in ear" e de sånnadäringa lurar som man trycker in i örat? vill ha sånna å ha när ja kör båge jue.. måste ju lyssna på dödsmetall när ja bränner runt :hihi .. å KOSS är de sämsta jag vart med om.. har sett en "bekant" som har minimala sony (trorjag) lurar

Mr K skrev:

Mmmm. Det funkar på modellen med hårddisk. Jag har en snik-flash spelare som ingen crackat upp än vad jag hittat.

heimdal skrev:
"in ear" e de sånnadäringa lurar som man trycker in i örat? vill ha sånna å ha när ja kör båge jue.. måste ju lyssna på dödsmetall när ja bränner runt :hihi .. å KOSS är de sämsta jag vart med om.. har sett en "bekant" som har minimala sony (trorjag) lurar

Japp! Bästa lurarna jag provat! Bekväma och med riktigt bra ljud. Finns i närmaste siba, expert eller nåt åt det hållet.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg