Program för att fördela bandbredd?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Finns det nåt prog som ordnar så att datorer i mitt hemmanät har begränsad bandbredd mot internet? När ungarna surfar så har jag apslö koppling på min dator, dom spelar nåt onlineskit som drar ner hela 8 Mbitskopplingen :mad:
Nån som har nån idé?

Finns två lösningar, en dyr och en krånglig. Den dyra lösningen är att du köper en hårdvara som kallas för lastbalanserare som du sätter innanför routern och som kan bestämma hur mycket bandbredd varje burk får. Kostar förmodligen ett ben och en arm.

Alternativ två är att du använder en dator+switch som router, antingen kör du linux på den och då finns det med största sannolikhet möjlighet att begränsa bandbredden för varje dator som är ansluten till den. Du kan också köra windows 2000 eller xp samt programmet winroute som såvitt jag vet både delar internetuppkopplingen samt kan begränsa hastigheten för vissa users.

Jag tittade på det här åt en kompis som skulle dela en ADSL lina med en granne som inte ens har telefon.
Jag tror dt var D-link som hade en hemma-bredbandsdelare-router-switch med inbyggd "lastbalanserare" man ställde in hur mycket bandbredd varje dator i hemmet skulle få.

Det fiffiga med den var att det var "on demand", dvs om ena datorn var oanvänd så fick den andra datorn hela bandbredden, men så fort dena andra datorn började kräva bandbredd fick dom 50/50 (eller vad dom nu ställde den på)

Det hela slutade IAF med en vanlig bredbandsdelare utan finesser, när han som äger ADSL uppkopplingen tycker att han får för lite bandbredd rycker han bara ut sladden in till grannen, så att hans nerladdningar avbryts/pausas då hinner han sno åt sig den bandbredd han behöver och när sen nerladdningarna återupptas så får dom lägre hastighet.

(den andra snubben betalar inget, så han får ta vad han får)

Tanka netlimiter och installera på deras dator, med det kan du reglera bandbredd per program som använder internet.

Coola Ola skrev:
Finns två lösningar, en dyr och en krånglig. Den dyra lösningen är att du köper en hårdvara som kallas för lastbalanserare som du sätter innanför routern och som kan bestämma hur mycket bandbredd varje burk får. Kostar förmodligen ett ben och en arm.

Alternativ två är att du använder en dator+switch som router, antingen kör du linux på den och då finns det med största sannolikhet möjlighet att begränsa bandbredden för varje dator som är ansluten till den. Du kan också köra windows 2000 eller xp samt programmet winroute som såvitt jag vet både delar internetuppkopplingen samt kan begränsa hastigheten för vissa users.

Eller den tredje lösningen som tjockisbullen skriver, med netlimiter eller dylikt program. Garanterat billigare och lätt som en plätt. Använd det på datorn som du vill begränsa bandbredden hos och ställ in, klart! :tummenupp

McFille skrev:
Eller den tredje lösningen som tjockisbullen skriver, med netlimiter eller dylikt program. Garanterat billigare och lätt som en plätt. Använd det på datorn som du vill begränsa bandbredden hos och ställ in, klart! :tummenupp

Fast det är ju inte helt smidigt eftersom den datorn alltid kommer ha låg bandbredd, oavsett hur många andra som använder linan. Men visst funkar det.

-edit- så d-linkprylen som GuW föreslog är nog det bästa!

Last edited:
Tack! Det löste sej ändå genom att dom loggade ut från MSN när dom lämnade datorn. Verkar vara nåt fel, MSN ska väl inte ta sån enorm bandbredd? Nu kör jag med nästan alla 8 Mbit:en, innan hade jag 2 Mbit :3freak

Coola Ola skrev:
Fast det är ju inte helt smidigt eftersom den datorn alltid kommer ha låg bandbredd, oavsett hur många andra som använder linan. Men visst funkar det.

Nja, i Netlimiter kan du ställa in att endast vissa processer ska ha begränsad bandbredd.
Bara att ställa in så att spelet i fråga är begränsat.

Nr:18 skrev:
Finns det nåt prog som ordnar så att datorer i mitt hemmanät har begränsad bandbredd mot internet? När ungarna surfar så har jag apslö koppling på min dator, dom spelar nåt onlineskit som drar ner hela 8 Mbitskopplingen :mad:
Nån som har nån idé?

I annat fall så kan man använda sig av windows egna verktyg :)

Nätverksanslutningar ---> Högerklicka på "Anslutning till lokalt nätverk" ---> egenskaper ---> "Konfiguera" under fliken allmänt ---> Avancerat ---> Egenskap: Länkhastighet/duplexläge ---> Värde: Automatiskt läge, detta skall dock genomföras på husets samtliga datorer i nätverket, för bästa möjliga resultat med uppdelningen av bandbredden.
Lycka till :tummenupp

Tack! Det löste sej ändå genom att dom loggade ut från MSN när dom lämnade datorn. Verkar vara nåt fel, MSN ska väl inte ta sån enorm bandbredd? Nu kör jag med nästan alla 8 Mbit:en, innan hade jag 2 Mbit :3freak

Ta en extra koll så deras MSN inte är "moddad". Den kan stå i ett läckande läge som i praktiken innebär att om de t.ex. har en mikrofon eller webbkamera ofrivilligt publicerar/sänder ut på internet.

Det är väldigt lätt att "hälsa på" hemma hos MSN-användare, det finns många mindre vänliga själar på internet som gärna visar barn för mycket intresse...

/Fenix

Fenix skrev:
Ta en extra koll så deras MSN inte är "moddad". Den kan stå i ett läckande läge som i praktiken innebär att om de t.ex. har en mikrofon eller webbkamera ofrivilligt publicerar/sänder ut på internet.

Det är väldigt lätt att "hälsa på" hemma hos MSN-användare, det finns många mindre vänliga själar på internet som gärna visar barn för mycket intresse...

/Fenix
Har tagit bort MSN nu, allt är mycket trevligare utan.....

Har tagit bort MSN nu, allt är mycket trevligare utan.....
De e väl inte så att dom e Tibia junkies??

Nyheter
Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE