Proffshjälp med dämparinställning Stockholm?

Goldbug

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR954 03, Honda CBR900RR Fireblade -98 och HondaXR650R Supermotard -00
Jag har en cbr900 -98 som jag bytt bakdämpare på (Nitron Race) och bytt ut original framgaffelfjädrar till Öhlins (normalhårda gatvarianten). Jag håller på att lära mig köra på bana men sista jag var iväg förra efter året fick jag sjukt konstiga sneda vågmönster av gummi på däcken och körde även omkull i en lågfartskurva. Det känns som något är knas. Ev lirar inte fram- och bakdämp med varandra? Någon som vet något proffs i Stockholm som kan hjälpa mig med detta?
 
Jag skulle säga att det är i princip meningslöst att betala någon för att skruva på rattarna. De brukar vara tokmjuka och sakna tillräcklig progressivitet i dämpningen hur man än skruvar. Vanligen behöver du ordentligt mycket mer kompressionsdämpning än vad där finns original men skruvar du nära max på ratten så blir det snarare studsigt och okänsligt utan att ha löst grundproblemet.

*Steg 1 är alltid att se till att oljan är fräsch och höja oljenivån en bit jämfört med original. Om spannet är 80-110mm och standard är 100 så skall du lägga dig nära 80. Det hjälper åtminstone mot att gaffeln tokdyker när man bromsar.

* Steg 2 är att installera någon uppgradering i dämpningen i form av ett kolvkitt. Racetech Gold valve är prisvärt om du kan installera det själv.

Vilka däck åker du på? När man åker gatdäck på bana framförallt med ett originalchassie är det vanligt med konstiga slitage och i brist på bra justermöjligheter får man acceptera det. Kontrollera vilket däckstryck som är rekommenderat vid banåkning med just ditt däck. Även om det skall mätas varmt eller kallt....
 
Det är ny och fräsch olja i gaffeln, och tycker att den beter sig ok när jag bromsar hårt. Däcken är Metzeler Sportec M3 som var inne på första säsongen vid tillfället. Däcktrycket hade jag ingen koll på när jag fick de skumma mönstren måste jag erkänna. Bifogar en bild på framdäcket som hade konstigast mönster. Framdäck.JPG
 
Nu är det svårt att uttala sig med bara den där bilden men det där ser inte särskilt konstigt ut. Spotec M3 är inget bandäck och har du kört det med gat-tryck och börjat åka undan lite så blir det sådär.
 
Tycker som Boris att det inte ser ut som något konstigt mönster, möjligtvis att du inte ser ut att använda sidorna på däcket.
 
Såg någon video om den typen av mönster på däck och förstod det som att det kunde tyda på felinställd dämpning. Man får ju hjärnspöken när man kör omkull...
 
Såg någon video om den typen av mönster på däck och förstod det som att det kunde tyda på felinställd dämpning. Man får ju hjärnspöken när man kör omkull...

Det skulle möjligtvis vara de där sltiagefria trianglarna bakom mönstret isf... Men, däcket ser inte ut att ha bestraffats väldigt hårt. Var det framhjulet eller bakhjulet som släppte? Be någon som är bra på att köra testa din hoj, de borde kunna säga om det är något väldigt fel med den.
Sedan är det bästa man kan göra för att inte krascha att gå kurser, körtekniken brukar oftast vara det som är anledningen till oönskade besök vid sidan av asfalten.
 
Det var troligen ett bakhjulssläpp. Misstänker att jag kanske ökade lutningen på hojen samtidigt som jag började gasa ut ur kurvan. Antar att det inte handlar om små felaktigheter i lufttrycket som gör att man kör omkull.
 
www.effektbolaget.se - tommy kommer kunna göra underverk! Många i min bekantskapskrets som varit där med orginalhojar och varit nöjda med fjädringsinställningar osv - ink jag då givetvis! Eftermarknadsgrejer är givetvis inget problem! Ring honom! :)
 
Tack för tipset på Effektbolaget. Så här såg bakhjulet ut. Man ser inte så bra men det är tydliga "trekanter" av helt oslitna ytor på den sida med mest uppbygt gummit. Det var på den sidan jag tappade fästet.Bakhjul1.jpgBakhjul2.jpg
 
Kolla upp geometrin, alltså höjden fram/bak, tycker du har lite väl mycket skillnad på "feg-rand" mellan fram/bak.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top