Produktionskostnad hus

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hallå alla byggare, jag behöver hjälp.

Håller på och skall bygga kåk. Det drar snabbt iväg prismässigt eftersom jag har vissa speciella önskemål. Huset kommer ha platt tak, och jag vill bygga en takterrass på 30-40m2 för att kunna utnyttja kvällssolen. Självklart innebär detta en extra kostnad eftersom takstolarna måste förstärkas, räcken etc, men hur mycket extra snackar vi? 200k känns rimligt, men inte 500k. (Trappan kommer gå utanpå huset)

Behöver därför veta hur mycket en rimlig produktionskostnad är för ett hus per m2 ex ytskikt etc.
Vad kostar det PÅ RIKTIGT inkl material etc ? Jag har fått en siffra på ca 20k/m2 inkl allt, men för en kåk på 200 m2 innebär detta en prislapp på 4M, vilket jag tycker känns i överkant.

Kan inte tänka mig att det kostar 4M att resa en kåk annat än i Sthlm.

Vi kommer inte göra något själva, utan det blir en totalentreprenad.
Självklart skall entreprenören tjäna pengar, men deras arvode måste ju vara rimligt.

Kan någon ge lite input?

Fråga någon arabisk firma, dom har säkert koll!

Kan inte tänka mig att det kostar 4M att resa en kåk annat än i Sthlm.

Vi kommer inte göra något själva, utan det blir en totalentreprenad.
Självklart skall entreprenören tjäna pengar, men deras arvode måste ju vara rimligt.

Det där är nog lite som att fråga hur långt ett snöre är. Har en del vänner som byggt hus och det har kostat från 2 miljoner upp uppåt beroende på vilken typ av hus de byggt och om man gör något själv. Jag vet att du har renoverat lägenheter sedan tidigare trådar och då vet du säkert att det kan springa iväg i kostnader beroende på materialval och arbetskostnad för mer komplicerade lösningar. Är man en kräsen byggherre kan det bli hur dyrt som helst att renovera bara en liten lägenhet. Likadant är det när man bygger själva stommen till huset.

Jag hittade den här artikeln, tog bara första bästa. Det kanske kan ge en indikation:
http://www.byggahus.se/artiklar/vad-kostar-det-att-bygga

En rekommendation om du ska anlita en totalentreprenad. Försök förhandla bort "skiljedomstol" i avtalet om en tvist uppstår. Anlitar du en större firma kan de dra ut på bygget för att de prioriterar andra byggen där vitesbeloppen kan springa iväg och där det faktiskt finns skäl att stämma dem i en skiljedomstol. För småbelopp som ett husbygge eller större renovering är det inte lönt att ens tänka på det. Se också till att byggfirman du anlitar har alla försäkringar som krävs, i händelse av att de skulle gå i konkurs etc. Det är rätt mycket som kan gå fel om man inte har rätt avtal.

En kollega har just fått sitt hus nylevererat. Nybyggt & total entrepenad.
Tror de betalade nånstans kring 10-12k/kvm här i Tokholm. 150-180kvm för kring 2Millar har jag för mig att det var.
Blev förvånad att det var så lite för att jag trode att minimipris för total endrepenad låg på king 15k/kvm

hänger det enbart på takstolarna, så lär det knappast kosta 200k extra... snarare 1/4-1/3 del av det! +byggandet av terassen förståss! (jag utgår ifrån att du skall ha ett platt tak från början och inte köper pakethus)

Edit: missade att det var totalentreprenad:glömdet

Last edited:
Tack för input allihopa.

Självklart blir slutpriset ett annorlunda om man skall göra allt "special".
Vill bara ha en indikation på vad det kostar att bygga ett "vanligt" hus (materialkostnad) så jag vet ungefär vad som är rimligt när byggaren börjar offerera mina speciella önskemål.

Sävsjöhus/Fransson och Nord är en gammal pålitlig firma.
Ta en offert från dem.
Om andra är mycket dyrare eller billigare, så är det något lurt.

Vårt landställe gick på ca 14k/m2, ett plan 109kvm boyta. Men då gjorde vi mycket själva och valde till vissa mer kostsamma lösningar.
Du lär inte behöva gå upp särskilt mycket i dimension på takstolarna, men köper de stora volymer takstolar till ett kataloghus kan ditt specialval bli mer kostsamt.

Du lär inte behöva gå upp särskilt mycket i dimension på takstolarna, men köper de stora volymer takstolar till ett kataloghus kan ditt specialval bli mer kostsamt.

Precis, förmodligen överskrider den dimensionerande snölasten den vikt man kan tänkas ha på en normal takterass sommartid. Däremot blir det ju en annan av typ av takkonstruktion som givetvis kostar extra, men takstolarna som sådana lär nog räcka till.

Precis, förmodligen överskrider den dimensionerande snölasten den vikt man kan tänkas ha på en normal takterass sommartid. Däremot blir det ju en annan av typ av takkonstruktion som givetvis kostar extra, men takstolarna som sådana lär nog räcka till.

Lägg där till att dimensionera för festligheter och dans, att kunna klara ett gäng hoppande människor. Den statiska vikten lär vara lägre än snön en normalvinter, men 3 timmars midsommardans senare...

Last edited:
En kollega har just fått sitt hus nylevererat. Nybyggt & total entrepenad.
Tror de betalade nånstans kring 10-12k/kvm här i Tokholm. 150-180kvm för kring 2Millar har jag för mig att det var.
Blev förvånad att det var så lite för att jag trode att minimipris för total endrepenad låg på king 15k/kvm

Det låter ju däremot som ett rent prefabhus som de smällde upp på plats på en dag?
Starstriker kan jag inte tänka mig skulle sjunka så lågt utan bygger givetvis arkitektritat lösvirkeshus på plats :tungan

20k/kvm låter som ett svettigt tokholmspris men inte så jäkla farligt ändå om det är special och ej kataloghus. Om det är ett kataloghus med lite ändringar så låter det dock ganska saftigt.
Vem är leverantören i så fall?
Har du kollat deras tidigare leveranser av hus? Kolla referenser och fråga vad de har betalat för sina hus.
Att bara säga att takstolarna bör kosta 200k extra istället för 500k är ju omöjligt att säga utan att ens ha sett en ritning eller planlösning på det hela.
Snart kommer dock den skrothojs-samlande arkitekten in i tråden och ger dig tips och råd misstänker jag :)

Det låter ju däremot som ett rent prefabhus som de smällde upp på plats på en dag?
Starstriker kan jag inte tänka mig skulle sjunka så lågt utan bygger givetvis arkitektritat lösvirkeshus på plats :tungan

20k/kvm låter som ett svettigt tokholmspris men inte så jäkla farligt ändå om det är special och ej kataloghus. Om det är ett kataloghus med lite ändringar så låter det dock ganska saftigt.
Vem är leverantören i så fall?
Har du kollat deras tidigare leveranser av hus? Kolla referenser och fråga vad de har betalat för sina hus.
Att bara säga att takstolarna bör kosta 200k extra istället för 500k är ju omöjligt att säga utan att ens ha sett en ritning eller planlösning på det hela.
Snart kommer dock den skrothojs-samlande arkitekten in i tråden och ger dig tips och råd misstänker jag :)

Det blir ett lösvirkeshus, jag har ju ritat det själv till stor del. Att kontakta tidigare kunder var ingen dum idé faktiskt. Att jag inte tänkt på det......

Nej! Dimensionerande last för takterrassen blir mer än dubbelt så hög mot snölasten. Däremot kan man utföra terrassen så den inte belastar takstolarna mer än nödvändigt.

Lägg där till att dimensionera för festligheter och dans, att kunna klara ett gäng hoppande människor. Den statiska vikten lär vara lägre än snön en normalvinter, men 3 timmars midsommardans senare...

Nej! Dimensionerande last för takterrassen blir mer än dubbelt så hög mot snölasten. Däremot kan man utföra terrassen så den inte belastar takstolarna mer än nödvändigt.

Hepp, där ser man.
Räknade lite snabbt på vad en kubik blöt snö väger (1500 kg) och tyckte det blev rätt tungt, även med bara 25 cm snötäcke. 4 kN/m2 är ju en del ändå. Vilken snölast brukar man räkna med i Sthlmsområdet, någon som vet?

Hepp, där ser man.
Räknade lite snabbt på vad en kubik blöt snö väger (1500 kg) och tyckte det blev rätt tungt, även med bara 25 cm snötäcke. 4 kN/m2 är ju en del ändå. Vilken snölast brukar man räkna med i Sthlmsområdet, någon som vet?

zon två tror jag, blir väl ca. 150kg/m2

Hepp, där ser man.

2kn/m2, därtill reduktionsfaktor för taklutning samt att man ökar lasten med 1.5.
Är Snölasten huvudlast blir det ca 2.4kn/m2 för en normal fastighet i sthlm.

Last edited:
Hepp, där ser man.

Titta i Boverkets Regelsamling för konstruktion, BKR sid 58-61 så kan du se hur du ska
dimensionera om du vill att sannolikheten för att taket ska trilla ner under vintern ska vara 2%.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park