processorfråga

Thundercat skrev:
Pentium 4, intel celeron eller AMD Athlon? vad är det för skillnad? Fördelar? Nackdelar?

:Bugar

P4 - dyr & bra.. lite L1-cache.. Den nya Prescott-kärnan är sämre än den äldre Northwoodkärnan, så försök få tag på en Northwood isf.

Celeron - intels budgetprocessor

AMD Athlon - Billig, mer klockvänlig än P4:an... det är vad jag vet

Athlon 64 :yoparty

P4 Prescott: Varm
Celeron: Lååååångsam (D ska va bättre)
AMD XP, Barton, Sempron, Duron: Budgetprocessorer, dock bättre än celeron.

Det är samma lika nästan. Athlon 64 ungefär lika som P4, Athlon XP är lite bättre än Celeron (grovt uttryckt, jag vill inte bli överröst med benchmarks som visar att Athlon äger Celeron). Athlon 64 går lite svalare än P4 men inget man behöver tänka på om man inte ska överklocka. Själv hade jag valt Athlon 64.

Thundercat skrev:
Pentium 4, intel celeron eller AMD Athlon? vad är det för skillnad? Fördelar? Nackdelar?

Om du funderar på nån av dom 3 så välj bort celeron, sen är det upp till dig om du vill ha en AMD eller Pentium

Den du inte skall titta på alls är "intel celeron", annars är det hugget som stucket, men jag måste påstå att du får mest för pengarna om du kör med AMD.
Har en PIV 2.4 och två XP2500 och med 3Dmarc2001 är amd-burkarna lite snabbare till en tredjedel av priset.
En athlon64 3200+ hade inte gjort ont i ett prisvärt prestandasystem(1795:-) :D

Thundercat skrev:

det e som ha sex med eller utan kondom :lol

själv kör jag P4 1500, och har haft min dator konstant igång sedan jag köpte den... snart 3 år.. aldrig haft problem med någonting.

har kompisar som kör AMD, dom har bytt både cpu & moderkort lika ofta som jag bytt kalsingar (kan vara måndags ex)

men min erfarenhet säger

P4 = kvalité & säkert
AMD = Budget & osäkert

vad ska du använda den till ??

Filmredigering ?
Musikredigering ?
Tunga spel ?
Tunga grafikprogram ?

eller bara surfa nätet ?

Visst, jag köper hellre en P4 än en Celeron, men vill man hålla sig till Intel och ändå komma undan så billigt som möjligt så kan en Celeron vara ett alternativ, beroende på vad för applikationer man ska köra.

Följdfråga som ett brev på posten. Vad skall din syster använda datorn till?

Spegla sig i skärmen?
Allmän dekoration?
Någonting att ställa blommor på?

Eller:
Filmredigering ?
Musikredigering ?
Tunga spel ?
Tunga grafikprogram ?

eller bara surfa nätet ?

wonderwizard skrev:
det e som ha sex med eller utan kondom :lol

själv kör jag P4 1500, och har haft min dator konstant igång sedan jag köpte den... snart 3 år.. aldrig haft problem med någonting.

har kompisar som kör AMD, dom har bytt både cpu & moderkort lika ofta som jag bytt kalsingar (kan vara måndags ex)

men min erfarenhet säger

P4 = kvalité & säkert
AMD = Budget & osäkert
Min AMD (XP2200+) har gått som en klocka sen jag tjackade datorn! Ok, den står inte igång dygnet runt, men halva dygnet runt ungefär :)
Min förra PII funkade också utan problem.

grejjer i min laptop:

Fujitsu Siemens
AMD Athlon 64 3000+
1024 RAM
ATI Mobility Raedon 9700 128Mb

Det går phett, och datorn är på väldans mkt. Att lira FarCry på bästa inställningarna = No Problemo :)

Ännu en anledning till att inte köpa AMD. Såväl Tok-Mikke som Knäppo-Nisse kör med AMD. Båda dessa drasuter börjar allt som oftast uttala guturala läten och tillika prata danska framåt småtimmarna när man lirar CS med dem. Kontentan av det hela är att man blir knäpp, knäppare i deras fall, av att nyttja en AMD. :tungan

Celeron kan du ta och skrota direkt.. Har du pengar är intel ett bra val. Lite dåligt med cash så är det AMD som gäller. Prestanda skillnaden mellan AMDs och Intels processorer brukar inte vara stor nog för oss vanliga dödliga att bry sig om. Däremot ligger AMDs grejor närmare gränsen för vad dom tål, så ordentligt med kylning är att rekommendera. Just ja, en amd på ~2GHz kan jämnföras med en intel på ~3Ghz... intel :tomten

Själv skulle jag köpa...

CPU: AMD Athlon64 Newcastle 3200+ (512kB/2.2GHz) - lagom pris/prestanda

moderkort: Asus K8N-E Deluxe 5PCI SATA Raid Audio GB-LAN Socket754 ATX - inte pci express men det klarar du dig nog utan, däremot kan du hiva i en ordentlig hög hårddiskar... några TB :)

minne: DDR en GB 400MHz, valfri tillverkare.

grafikkort: i princip vilket radeon 9600 256mb kort du känner för, 9800 om du vill lira Doom3 etc. flytande och njuta av grafiken :tummenupp

Hårddisk: 200gb seagate barracuda SATA, att börja med..

[/endDayDreaming]

lär kosta lite över 7000 kr

nätagg, dvd brännare, monitor och sånt tjafs kan vänta :hihi lär kosta några tusen till, säg 3000.

Äh gå in på www.datorbutiken.com och plocka ihop nått skoj!

abstruse skrev:
Ännu en anledning till att inte köpa AMD. Såväl Tok-Mikke som Knäppo-Nisse kör med AMD. Båda dessa drasuter börjar allt som oftast uttala guturala läten och tillika prata danska framåt småtimmarna när man lirar CS med dem. Kontentan av det hela är att man blir knäpp, knäppare i deras fall, av att nyttja en AMD. :tungan
Hahaha jaha åfan är det därför alltså? :D

Har haft en AMD XP2200+ i två år och en XP2800+ i ett år utan problem. ASUS -moderkort såklart.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back