probs med R1an (smällar i motorn..bland annat)

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
Tjena

jag tänkte höra om nån med R1a har haft liknande problem.
igår kväll när jag skulle hem från jobbet så fick varvräknaren tok spel,den kunde gå upp till 7000 varv och stanna där och sedan lägga av helt,inte nog med det,det började dunka i motorn också.
lät ungefär som man hade en lös plåt som slog emot motorn.
vad i helv! är det för problem tro? (jepp...man är smått irriterad)

inte fn kan väl varvräknaren(om den nu är vajer styrd?) kunna åstakomma smällar i motorn?
en annan skum grej var för 2 dagar sen då började olje lamapan lysa precis när jag skulle iväg.
jag stannade direkt och kollade oljan men det var inga problem,när jag startade upp så lyste inte lampan längre.
kan det vara så illa så dom där små smällarna beror på att oljepumpen börjar ge sig? men isåfall hur fasen kan den påverka gången hos varvräknaren?

klart mysko alltså.
vore bra om nån har några tips om vad det kan vara

/Patrik
 
Last edited:
pg_ice skrev:
Tjena

jag tänkte höra om nån med R1a har haft liknande problem.
igår kväll när jag skulle hem från jobbet så fick varvräknaren tok spel,den kunde gå upp till 7000 varv och stanna där och sedan lägga av helt,inte nog med det,det började dunka i motorn också.
lät ungefär som man hade en lös plåt som slog emot motorn.
vad i helv! är det för problem tro?

inte fn kan väl varvräknaren(om den nu är vajer styrd?) kunna åstakomma smällar i motorn?
en annan skum grej var för 2 dagar sen då började olje lamapan lysa precis när jag skulle iväg.
jag stannade direkt och kollade oljan men det var inga problem,när jag startade upp så lyste inte lampan längre.
kan det vara så illa så dom där små smällarna beror på att oljepumpen börjar ge sig? men isåfall hur fasen kan den påverka gången hos varvräknaren?

klart mysko alltså.
vore bra om nån har några tips om vad det kan vara

/Patrik

Indikerar den 0 rpm/3s, 7000rpm 3s, motorvarv/3s?
Låter som ngt problem med EXUP..(?)

/Anders
 
Gixxer-Anders skrev:
Indikerar den 0 rpm/3s, 7000rpm 3s, motorvarv/3s?
Låter som ngt problem med EXUP..(?)

/Anders

när du säger det så stämmer det nog.
det var typ 3 sekunder på samma ställe den stannade på.
Exup ventilen sitter fortfarande på grenrören va eller vart sitter den..hehe?
iom att jag inte ha mekat ett jota med hojen så är man rätt nollställd.
kan Exup ventilen åstakomma smällar i motorn?

Edit:
jag ringde MC montörerna i Norrköping och frågade och dom var 99% säkra på att det var Exupen.
det där med varvräkanaren som visar olika varvtal är tydligen en fel kod...grymt smart!:)
är det nån här som kommer ihåg hur Exup ventilen ska sitta/i vilket läge? enligt vekstan så kan den hoppa ur eller hamna i fel läge.
 
Last edited:
WoooHooo!
problemet med Exupen löst! det var ju bara att smörja in vajrarna.
jävlar vilket botten drag det vart!!,halv gas på ettan och den reser sig
även förgasar smällarna försvann.
jag tror inte Exupen har funkat perfekt nån gång inte om man jämför motorgången nu.

sporthoj.com rules!
jag sökte igenom gamla trådar med Exup problem och efter 5min så var problemet löst :tummenupp
 
pg_ice skrev:
WoooHooo!
problemet med Exupen löst! det var ju bara att smörja in vajrarna.
jävlar vilket botten drag det vart!!,halv gas på ettan och den reser sig
även förgasar smällarna försvann.
jag tror inte Exupen har funkat perfekt nån gång inte om man jämför motorgången nu.

sporthoj.com rules!
jag sökte igenom gamla trådar med Exup problem och efter 5min så var problemet löst :tummenupp
Tack för tipset....ska genast söka för att kunna smörja mina om det blev sådan skillnad för dej :)

Edit: Hittar inte manualen.....Sitter exupventilen där alla grenrör möts?
 
Last edited:
R1 wannabe skrev:
Tack för tipset....ska genast söka för att kunna smörja mina om det blev sådan skillnad för dej :)

Edit: Hittar inte manualen.....Sitter exupventilen där alla grenrör möts?

jo fy fasen nu går den ju som en klocka!
förut så bluddrade den som fasen på låga varv,det var knappt man kunde köra istan:)
jag ska plocka bort kåpan i helgen och ta bort hela Exupen och smörja bättre,nu vräkte jag bara på med olja..hehe

du måste ta bort vänstra sidokåpan för att komma åt den,du kan omöjligt missa vart den sitter,det är just där grenrören möts.
Helst ska man väl plocka bort tanken också så man kommer åt uppifrån vid servot.

kör hårt!
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top