Problems med spackling!!!

• Thread starter Thread starter Smagatusk
  • Start date Start date

Smagatusk

Guest
Håller på att renovera hemma och har nu kommit till spacklingen. Problemet är de luftfickor som bildas över skruvskallarna i gipset när man spacklar över dem. Vad fan gör dom där?! Väck!!! Hur göra? Som det är nu måste jag låta spacklet torka sen slipa ner och fylla i igen. Orka...? Nå´n målare eller hemmafejare som har värdefulla tips? Oerhört tacksam för snabbt svar!

/Mange

Lägg på spacklet åt ena hållet,åt höger eller vänster beronde på politisk läggning.

Vrid spackelspaden 90 grader så du drar upp eller ner istället och dra av överflödigt spackel.

Lägg på spacklet åt ena hållet,tex åt höger eller vänster beronde på politisk läggning.

Vrid spackelspaden 90 grader så du drar upp eller ner istället och dra av överflödigt spackel.

Det är just när momentet att dra väck det överflödiga som bubblan uppstår.:mad:

Jaja... Man är väl ingen tusenkonstnär som man trodde....

Vad är kavitation?

Mig veteligen en term som används inom luft/vatten och syftar på turbulenta strömmar tex bakom en båt eller en flygplansvinge eller propeller oftast handlar det om negativa saker.

På bonnsvenska ungefär:

-satan va det skvätter om proppellern ,å han greppar inte i vattnet
-ja det ä kavitation serru.

Det finns mer djuplodande saker med det hela men det lämnar jag åt proffsen.

En grej som inte funkar är att lägga en klut med spackel på skruven och sedan försöka stryka av. Då blidas en luftbubbla ofelbart i skruvspåret. Dra från sidan så ska det funka bra utan att det blir blåsor. Är du jävlit trött på att joxa så örfyller du skyvspåret med latex. Dubbelt med arbete men absolut inga blåsor :D

Kavitaion är väl ett hålum.
Vid proppellersnurr kan det uppstå vakumkavitationer åxå.

Teknisk så är det imploderande luftblåsor i vätska som skjuter iväg strålar när dom imploderar vilket tex kan orskar materialutmattning eller pitting.

Om dom undrar varför man nuppar så lite :gnissla

hm,
nu vet jag ju som sagt inte hur mkt du har att spacka eller hur mycke spackel du använder.
MEN, du ska inte lägga på så mycket spackel, det räcker att bara lägga på lite spackel och dra bort allt överflödigt spackel, alltså runt skruven, inte dra bort de som är på skruven, vänta några sekunder utan att slipa, sen kan du gå på det direkt igen när du "gått ett varv" ...
testa de..

Mig veteligen en term som används inom luft/vatten och syftar på turbulenta strömmar tex bakom en båt eller en flygplansvinge eller propeller oftast handlar det om negativa saker.

På bonnsvenska ungefär:

-satan va det skvätter om proppellern ,å han greppar inte i vattnet
-ja det ä kavitation serru.

Det finns mer djuplodande saker med det hela men det lämnar jag åt proffsen.

Korrektomundo. I det här sammanhanget är det nog ordet kavitet (=hålighet)han är ute efter.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna