Problemlösning!?

  • Thread starter Thread starter LGS
  • Start date Start date

LGS

Ett rött mullrande moln...
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Ducati Monster 620Sie -03
Nu är det dags att försöka hitta felet på miton.
Själv har jag ingen aning så jag tänkte att alla ni motorfettischister skulle kunna komma med lite exempel.
Allt börjar med att pappa ska köra in den för att byta en packbox, då lägger den av och vill inte starta. (elektroniken i övrigt funkar)
På verkstaden sa de att tändstiftet satt löst och de fick igång den till dagen efter.
Förra veckan så va den otroligt svårstartad och blev sur så fort man tittade på choken, den startade inte på 3 dagar.
Inför en 5 h landsvägskörning fick jag äntligen igång den och allt gick bra tills den utan förvarning slutar svara på gas.
Den bara "bluddrar" till lite och saktar ner till stillastående.
Alla slangar sitter som de ska, men den går inte att starta mer.
 
Kolla dödarknappen,tanka,spring igång den, blås tändstiftet torrt och sen spring igång den utan choke.kolla så att du har gnista på stiftet.(VIKTIGT)

Hoppas du får igång den.
Ibland kan det vara lättare än man tror....ibland svårare... :(
 
Jag säljer den så fort jag fått den att funka, om någon är intresserade kan väll mejla eller nått.
 
den gick som vanligt, men jag tror att tomgången är lite lågt ställd för den bluddrar väldigt lätt när man ska gasa på 1 från stillastående.
 
Lurvas skrev:
den gick som vanligt, men jag tror att tomgången är lite lågt ställd för den bluddrar väldigt lätt när man ska gasa på 1 från stillastående.

På given info, skulle jag gissa att den går fett o surar ner sig av någon anledning. 1. Kolla stiftet. Skall vara tort o ljusbrunt.


När du startar finns bara 2 sätt. Välj ett av dem. Om den är sur, ska du ha full gas. (låg gashastighet o högt tryck) Sätt inte på choken. Kicka med helt vidöppen trottel tills den tänder/startar. Om den inte är sur(det vet du inte om du inte har kollat stiftet) starta med 1 cm gas eller så. Om du är osäker på om den är sur, chansa inte på att den i n t e är sur. Om den är toksur o du chansar fel o t ex chokar o försöker starta - så har du en grissur hoj som blir omöjlig. Chansa på sur e ok. Om den inte tänder efter 10-15 kick var den förmodligen inte sur. Prova då med 1 cm gas.


Om den tenderar att sura ner o du vill hålla liv i den t ex tills uppkörningen är klar :D - blås rent med lite högvarv då och då. (som crossnissar gör innan grinden går ner)


Om det är ett fet-problem skulle det kunna vara igensatt luftfilter, choken stänger ej(läcker). Flotörventilen stänger ej. Luktar det soppa? Förmodligen har du en luftskruv för tomgången. Skruva ut för att magra. I felsökningen, testa att magra med soppakranen.


Lycka till
 
Nu kommer jag ihåg att det luktade soppa när man lyfte tanken.
vad ska jag göra åt det då?
 
Just nu står den på Grönlunds bilskola i sundbyberg, i morrn måste jag hämta den och då kommer vi förmodligen köra den på släp till mina morföräldrar där den får stå sålänge.
 
Last edited:
Lurvas skrev:
Just nu står den på Grönlunds bilskola i sundbyberg, i morrn måste jag hämta den och då kommer vi förmodligen köra den på släp till mina morföräldrar där den får stå sålänge.

HELT SERIÖST :eek: kolla soppaslangen under tanken,drar man upp tanken lite för långt åker slangen av.har hänt mej många gånger på den hojjen, då luktar det lite soppa av bensinen som ligger i slangen. :zpy
 
Jag tror inte att det är det som e felet.
Hadde kört nån mil innan den la av.
 
Tror jag hittat felet nu. :tummenupp
Det va en jävla massa olja på tändstift så den får uppenbart för mycket av det. Tyckte nog att den slukade olja som en saudiarab. :öl (vad ska jag göra åt det)
Tror nog förgasaren behöver kollas igenom också och tomgången ställas högre. Den drar skit dåligt från start på 1:an.
 
Det va gnista, vi testade.
Men ett nytt stft kanske funkar...
Den startade nästan när vi torkade av stiftet och spray på lite startgas.
 
Du prata om nån packbox..? om den på vänster sida är kass så läcker det ju in olja där.. En tanke bara ;)
 
*/ ?>
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back
Top