problemas mit der suzuki

Jag tror jag har missat nåt väsentligt här, menar du att vid ex-vis 6 krpm så har man alltid samma "tändförställning", oavsett last ??

Då är det ju ingen korrigering alls, utan en helt statisk tändingskurva, alltså 6 krpm=34 grader, alltid. (Punkt)

T.o.m gamla brytarsystem har ju en vakuumklocka som korrigerar...

Vad är det jag har missat / inte fattar ??

XJR: Du har fattat helt rätt. Ingen lastkorrigering av tändkurvan.
Jag tror det är rätt vanligt på halvgamla hojar, spec på icke-state-of-the-art motorer.
Fast inte tänkt så mkt på det egentligen. Men visst verkar det
fånigt. Skiljer säkert 10-30 grader mellan optimala lägen med
resp utan belastning.
Hm, undrar hur xr:en skulle kännnas med juste tändkurva....
/u

Jaha, så har man lärt sig nåt idag igen ... och Uffe har varit inblandad, som vanligt får man väl snart säga, tackar :tummenupp

/XJR

Bandit, vad är det för produktnummer på din CDI-box. Min -98 som kommer från USA har produktnummer 32900-27E20 (samt också märkt 131800-6740, 12V, NIG079) och har ingen rosa kabel. Åtta anslutningar på ena kontakten och fyra på den andra.

"Pink Wire" har jag hört kallas "wheelie wire" på Europa-hojar. Kopplat till ettans växel så att den inte ska gå upp så lätt på bakhjulet.

Ta bort drevkåpan och kika på neutrallägesväljaren snett under framdrevet, finns där en Rosa kabel (och inte bara den gröna neutral-tråden) så vet du vad det är för något.

Isf ska den inte ha något att göra med att den inte startar.

Jag tippar på att antingen kopplingshantagskontakten, sidostödskontakten eller "Röd Död" på styret är kajko... eller tändstiften... eller relät för "koppling/stöd/run-stop".

Iaf, jag har en USA B12-CDI (den som saknar TPS) samt tändspolar liggandes utifallatt...

Kolla alla säkringar.

Kanske är det en TRE-liknande historia fast för Bandit (Har iofs för mig att man bara skulle lossa en kontakt för motsvarande effekt)

I.a.f. Kanske kolla på www.maximum-suzuki.com (Risken är dock stor att dom försöker sälja på dig grejor från Dale Walker istället :-)

andersbrink
rosa och blå kabel går till drevkåpan så det kan ju stämma att det är en "wheelie wire".

Jag kan inte kolla upp produkt nummer för CDI'n just nu, för den är på testning.

jag har 4 anslutningar och 8 anslutningar på den andra kontakten.

#kopplingshantagskontakten är borttagen
#sidostödskontakten är byglad och relät fungerar
#Röd död på styret fungerar
# tändstift splitter nytt "har testat flera"

Jag tror faktiskt att det är CDI boxen som har gett upp, men det får jag veta antingen idag eller i början av nästa vecka.

Bandit, kan du scanna in en bra bild från din manual på CDI-boxen's schema. En bild där du inte har ritat in några egna anslutningar? I min manual har elschemat fått fötter.

andersbrink: japp det kan jag ...men det blir till veckan för jag har ingen scanner hemma

Jag tänkte ifall nån var intresserad så var det CDI boxen som hade lagt av.
Vad har man dragit för lärdom av detta.

#Lita inte på suzuki sverige som testar CDI boxen(dem sade att den fungerade men så var inte fallet, detta kostade mig tid o pengar eftersom jag letade felet annanstans)

#Ifall CDI boxen är kaputt byt ut NIPPON PIPPON grejorna mot ett DYNA2000, superlätt att montera och fungerar perfekt, dessutom halva priset mot en ny CDI box(detta gäller i alla fall min hoj)

Alltid skönt när man löst problemet även om det tar tid.
Har du fått någon klarhet i vad advantage-grejen är för något?

Vi tackar för att du berättade om hur det löste sig!!!

Det är bästa sättet för oss andra att ta lärdom :tummenupp

Tråkigt bara att det har varit så krångligt att lösa.

Jag vill på inget sätt försvara Suzuki, men i andra sammanhang med elektronik etc, så finns det tillfällen då man inte hittar felet vid kontroll, utan det finns där bara ibland.
Jag har själv råkat ut för det ibland, och det är bara att bita ihop och komma igen...
...och hoppas att man inte drabbas på evigheter efter detta :rolleyes:

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...