Problem!

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Bensin i luftburk vid bakhjulsåkning?

Efter ett tag på bakhjulet fylls botten av min luftburk på motarden av soppa/luftfilter olja. Som sedan droppar ut.

Är detta normalt? :va

Edit: Ändrade rubriken lite.

Last edited:
Padde skrev:
Asså kom igen nu! :)

Nja det "Normala" brukar vara att det spottas ut olja via vevhusventilationen som mynnar ut i luftburken.

Dra om den och testa om det är den som spökar,annars så kan det vara att förgasaren flödar på något sätt.

Sen vet jag inte vad du har för motard så det blir ju en gissning

Långa farbron skrev:
Nja det "Normala" brukar vara att det spottas ut olja via vevhusventilationen som mynnar ut i luftburken.

Dra om den och testa om det är den som spökar,annars så kan det vara att förgasaren flödar på något sätt.

Sen vet jag inte vad du har för motard så det blir ju en gissning

Okey. Jag var ute precis i garaget och kollade, Det kommer från slangen från motorn dvs inte från förgasaren. Och precis som du sa gick den till luftburken. Kolla bild (paint men ja) så sitter slangen till luftburken från motorn nu dvs det rinner nog ganska lätt dit. Men är det inte skadligt för motorn att dra slagen på nått annat sätt? Alså min teori är ju att dra fram slangen framför förgasaren iaf så det inte får lika lätt att rinna ur.

Brukar man göra så här? :va

Hade inte runnigt ut så mycket men det droppade därför undrade jag. Åtgäder till problemet motaget varmt. :)

Jag kör en WSM 125a. Se bild Nr.1.

Kan denna omdragningen hjälpa och kan det vara skadligt?

Bifogat

• P9101364 (Medium).JPG
    P9101364 (Medium).JPG
    83.8 KB · Visningar: 120
  • bild2.JPG
    bild2.JPG
    29.6 KB · Visningar: 102
Last edited:
Padde skrev:
Okey. Jag var ute precis i garaget och kollade, Det kommer från slangen från motorn dvs inte från förgasaren. Och precis som du sa gick den till luftburken. Kolla bild (paint men ja) så sitter slangen till luftburken från motorn nu dvs det rinner nog ganska lätt dit. Men är det inte skadligt för motorn att dra slagen på nått annat sätt? Alså min teori är ju att dra fram slangen framför förgasaren iaf så det inte får lika lätt att rinna ur.

Hade inte runnigt ut så mycket men det droppade därför undrade jag. Åtgäder till problemet motaget varmt. :)

alltså vad är skilnaden på före och efter? ser ingen skilnad

Mr Helmut skrev:
alltså vad är skilnaden på före och efter? ser ingen skilnad

Slangen går ju framför förgasaren på bild 2. :tummenupp

Är här nån moderator som läser tråden kan du flytta den till teknik forumet, Inte mycket svar här tydligen.

Padde skrev:
Efter ett tag på bakhjulet fylls botten av min luftburk på motarden av soppa/luftfilter olja. Som sedan droppar ut.

Är detta normalt? :va

Edit: Ändrade rubriken lite.

Fasen vilken snygg 125a! Men, hur fasiken får de 13hk:erna upp den på slangen??? Starkt jobbat...

/Dave

Padde skrev:

Skadligt är det inte men man bör tänka på att motorn "andas" där igenom så man inte stänger till den och att man inte vill ha in en massa skräp eller vatten.Sen kanske det kan hjälpa att göra den lilla extra knycken på slangen,bara att prova.

Den vanligaste lösningen är ju att dra slangen så det droppar på backen eller till ett separat uppsammlinskärl a´la racing.

Den sista lösningen är nog att föredra så slipper man skvätta olja omkring sig och det kommer inte lika lätt in smuts och vatten när den står still.

Snygg hoj och bra kört !

David P och framför allt långa farbron stort tack!

:tummenupp

Till lösningen provar jag helt enkelt dra om slangen som jag ritade sedan droppar den fortfarande blir det uppsammlingskärl!

Thx dudes!

Edit: David P = Rycker + lite kopplingen (ytterst lite) på 1an och vips är den uppe (kan nog bara rycka upp den också men nja, tycker detta känns bra).

Sen när den väl är uppe är det att växla, Hojen går i ca 110 km/h, Snabbast jag kört på bakhjulet är runt 80 km/h och då tyckte jag det gick nästan lite väl snabbt än vad jag för tillfället kan hantera. Blir att träna lite mera först.

Last edited:
Padde skrev:
David P och framför allt långa farbron stort tack!

:tummenupp

Till lösningen provar jag helt enkelt dra om slangen som jag ritade sedan droppar den fortfarande blir det uppsammlingskärl!

Thx dudes!

Edit: David P = Rycker + lite kopplingen (ytterst lite) på 1an och vips är den uppe (kan nog bara rycka upp den också men nja, tycker detta känns bra).

Sen när den väl är uppe är det att växla, Hojen går i ca 110 km/h, Snabbast jag kört på bakhjulet är runt 80 km/h och då tyckte jag det gick nästan lite väl snabbt än vad jag för tillfället kan hantera. Blir att träna lite mera först.

Haha, gott!! :tummenupp I'm impressed...

:)

Köper jag större hoj blir det då ingen sporthoj, Motard för helt slanten. I jämnförelse med en NSR 125 och en WSM 125 (Ingen värstning sporthoj och ingen värsting motard så det går väl att jämnföra helt ok) går ju motarden kraftigt långsammare men damn vad roligt det är.

------------------------------------------------

Tillbaka till ämnet.

Jag köpte mig idag en 30cm slang och drog slangen som jag visade, Det gick mot det possitiva hållet dvs det blev inte 100% bra men ett bra steg på vägen, det kommer fortfarande lite (ytterst lite nu) olja ur slangen när man kört lite på bakhjulet, Nu undrar jag (låter väl aningen drygt men fasen det får ni leva med) denna hära slangen som jag nu köpt längre, om jag köper en ÄNNU länge och drar hela vägen framför cylindern så måste ju oljan ha 100% svårt att ta sig hela vägen till luftburken, Men motorn måste ju ändå kunna andas. Går detta bra eller blir slangen kanske för lång (om nått sätter gränsen för längd på slangen isf vad?).

Han i butiken där jag köpte slangen (lagar bilar osv) sa att jag märker direkt om slangen är för lång för motorn hostar osv men i övrigt skulle inget stort hända.

Tacksam för svar nu börjar ju närma mig lösningen.

jag hade samma problem men jag drog bara ut slangen från luftburken och vände den framåt så den sticker ut bakom kylar-vingen... e detta skadligt på ngt sätt?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT